Hej! Jag vill be om lite råd här!
Mitt kök är ganska välbevarat originalkök, 60-tal gissar jag med låga bänkskivor.
Jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att installera diskmaskin (se bild för plats) men har tydligen visat sig lite komplicerat eftersom alla maskiner är högre än bänk. ( 79,5 cm upp till bänkskiva)
Jag vill gärna förändra så lite som möjligt då jag gissar perstorpsskivorna och den äldre stilen.
Har ni som är händiga lite tips på hur man kan gå tillväga?
Kan tillägga att spisen är lite sänkt genom att man tagit bort en del av bottenplattan - men misstänker att detta inte går när det kommer till diskmaskin.
Alla tips mottages mer än gärna!
Mvh Hanna
Mitt kök är ganska välbevarat originalkök, 60-tal gissar jag med låga bänkskivor.
Jag trodde det skulle vara lätt som en plätt att installera diskmaskin (se bild för plats) men har tydligen visat sig lite komplicerat eftersom alla maskiner är högre än bänk. ( 79,5 cm upp till bänkskiva)
Jag vill gärna förändra så lite som möjligt då jag gissar perstorpsskivorna och den äldre stilen.
Har ni som är händiga lite tips på hur man kan gå tillväga?
Kan tillägga att spisen är lite sänkt genom att man tagit bort en del av bottenplattan - men misstänker att detta inte går när det kommer till diskmaskin.
Alla tips mottages mer än gärna!
Mvh Hanna
Välkommen till forumet!
Kan du tänka dig en bänkdiskmaskin som installeras under bänkskivan? I så fall blir det ju betydligt lättare höjdmässigt. Viktigt att inte luckan på diskmaskinen skrapar skåpsluckan också tänker jag iom att det är i ett hörn.
Kan du tänka dig en bänkdiskmaskin som installeras under bänkskivan? I så fall blir det ju betydligt lättare höjdmässigt. Viktigt att inte luckan på diskmaskinen skrapar skåpsluckan också tänker jag iom att det är i ett hörn.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Antingen titta på lite mer innovativa maskiner. har för mig att det finns någon som har låga utdragbara lådor istället för lucka. Vet inte hur hög en sådan är. Eller en större insats, tag loss all inredning och höj sockeln, återmontera på den höjda sockeln. Borde gå utan att förstöra något av originalinreding eller bänkskiva. Troligen bör man i så fall göra om kaklingen också. Men dte är inget stort arbete.
Alternativ är att bara ta loss skivorna ochs bygga på stommarna lite, men jag tror det skulle se konstigt ut.
Alternativ är att bara ta loss skivorna ochs bygga på stommarna lite, men jag tror det skulle se konstigt ut.
Jag har funderat på det alternativet. Att höja allt enstaka cm, bara bönkskivpartiet under fönstret.H hempularen skrev:Antingen titta på lite mer innovativa maskiner. har för mig att det finns någon som har låga utdragbara lådor istället för lucka. Vet inte hur hög en sådan är. Eller en större insats, tag loss all inredning och höj sockeln, återmontera på den höjda sockeln. Borde gå utan att förstöra något av originalinreding eller bänkskiva. Troligen bör man i så fall göra om kaklingen också. Men dte är inget stort arbete.
Alternativ är att bara ta loss skivorna ochs bygga på stommarna lite, men jag tror det skulle se konstigt ut.
Kanske något sånt här kan funka, den var ju inte billig dock.
https://www.electrolux.se/kitchen/dishwashing/dishwashers/built-in-compact-dishwasher/esl2500ro2/
https://www.electrolux.se/kitchen/dishwashing/dishwashers/built-in-compact-dishwasher/esl2500ro2/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

