Fick idag kod "E 15" på min gamla Bosch serie 4 diskmaskin. Gissar strax över 10 år gammal, så har väl klarat sig en stund trots allt.

Jag plockade bort panelen fram för att komma åt dubbelbotten. Såg att det var lite vatten. Torkade upp. Provade en 15 minuter sköljning medan jag letade läckor och ser tillslut var det kommer ifrån:

Lååååååångt bak nånstans. Ganska ordentligt flöde. Ser inte hur man skall komma åt på ett enkelt sätt. Kanske är det riktigt krångligt? Eller någon som har tips eller erfarenhet. Kanske bara en lös slangklämma eller skruv i vanliga fall?

Typ nån bra video hur man kommer åt som inte kräver att man plockar isär hela maskinen? Letat runt lite men hittar inte.

• Display på Bosch diskmaskin visar felkod "E 15" tillsammans med olika diskmodes och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en Bosch diskmaskin med synliga ledningar och maskindelar, delvis demonterad för att identifiera läcka i den dubbelbottnade panelen.
    Skapa konto
  • Inre komponenter i en gammal Bosch serie 4 diskmaskin, med synliga kablar och kontakter.
    Skapa konto
Har du tömt utrymmet på vatten där flottören sitter, den vita runda?

Jepp. Så den fungerade igen. Men ser att det läcker nånstans bakifrån. Allt är ivägen, så ser inte exakt var det läcker liksom

Tänk på att aquastop (om du har en sådan) , dvs klumpen på inkommande vatten leder ev. läckande vatten till flottören som en säkehetsgrej så det behöver inte vara inifrån maskin

Jo. Fast jag ser att det läcker inifrån.

Det är lite undanskymt, men ser definitivt att det droppar från "taket" av botten.

Har nu bara försökt dra åt de fyra skruvarna inne i diskdelen av diskmaskinen för att se om de satt lite löst och kan komprimera den stora packningen i botten, som jag nu misstänker är källan till läckan.

Aquastop ytterslang mynnar ut till bottendelen så läcker innerslangen dvs den med tryck så kommer de ut där. Speciellt när den fyller på vatten.

Finns en söderskruvarvideo här

Ok. Då förstår jag vad du menar!

Tack för videon! Får nog dra fram maskinen och se om jag kan se mer exakt varifrån läckan kommer.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Här syns i alla fall läckan tydligt. Vet inte om det har med aquastop att göra? Men har åtminstone lokaliserat var det läcker.

Nja, ser, ser ut som slanganslutningen

Detta verkar vara i närheten

Mmm... Skall se om jag lyckas komma åt den på något bra sätt och se om det går att åtgärda.

Alltså. Ser ju att det är görbart. Bara funderar på om det är görbart för MIG 😬 Vill inte fastna i köket med en halvmonterad diskmaskin. Men det ser inte jättekomplicerat ut. Vore dock jobbigt om jag monterar loss "allt" och så är det något som är sprucket eller måste beställas. Hoppas ju på en lös koppling.

Men man vet ju inte säkert förrän man tagit loss allt.

Är det inte nått trycklednibg så går väl de mesta att täta med silikon

Tack för tipset 👍

Han konstaterat att den ändå läcker för mycket för att kunna användas och vill inte kosta på en reparatör. Så jag monterar isär och ser. Om det går åt skogen köper jag en ny 😬

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Här läckte det... Sprucken slang/packning. Sitter fast på ett sätt som gör att den inte går att byta ut. Typ limmad/svetsad.

Så antingen ny maskin eller ny sump med packning eller slangbit eller vad det nu är.

• Grå plastkomponent i maskin med slanganslutning, där en hand pekar på en misstänkt plats för läckage.
    Skapa konto
  • En hand håller ett avtagbart plastfilter framför en grå komponent med en synlig skruv och fläktblad.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.