21 954 läst ·
90 svar
22k läst
90 svar
Tapetseraren tapetserade snett och vint, suck.
Du som har erfarenhet och vet vad du talar om har jag en fråga till:C cpalm skrev:
Skulle målaren satt våder på ömse sidor om fönstren så bra i lod som det bara går och utgå därifrån? Bryta mönstret eventuellt i hörnet om så krävs och stå ut med att det kan bli aningen fel vid taket? Och troligen lite mönsterknas ovan fönstret då, såklart.
Pss skulle det inte behöva se fel (orakt) ut med mönstret just kring fönstret iaf. Tänkte jag.
Felet som begåtts är ju din mors att välja ett sånt här rakt mönster när hennes väggar, tak, fönster - eller vad det nu är - är skevt. Inget konstigt att det är det i ett ganmalt hus, men oklokt val av tapet. Tycker att hon får stå sitt kast. Visste hade en van målare kunnat påpeka detta men tycker inte det går att reklamera att han inte påpekade, lite gränsfall kanske.
Ja, utan minsta tvekan. Lod är alltid referensen som man hela tiden jobbar mot. Sen blir alla möten med andra byggnadsdelar som de blir. Har man någon gång tapetserat ett krokigt rum med mönsterpassning når man snabbt insikten att det inte bara blir fult, utan att det inte går att få ihop det på annat sätt (när man kommit varvet runt).H hovapettson skrev:
Även som @Jandinger skriver: krokigheten är i praktiken aldrig symmetrisk. Linjerar det på ett ställe blir det fel på ett annat. När man passerat ett hörn sticker det iväg i en annan vinkel.
Inte konstigare egentligen än när man hänger en tavla eller monterar ett fönster.
Sen för att ha det sagt så är jag bara en glad gör-det-självare som "alla" andra här. Må vara att jag tapetserat tillräckligt många krokiga rum för att känna mig trygg med vad man kan och inte kan göra för att få ett bra resultat. Men detta är ingen rocket science utan något som en normalhändig person förmodligen inser första gången man ger sig på att tapetsera.
Redigerat:
Tråkigt! MEN att välja en så krävande tapet m denna mönsterpassning är inte att rekommendera i ett hus från 50-talet.F fredand44 skrev:Hej
Min mamma har anlitat en tapetserare för att tapetsera en matplats i ett kök. Efteråt var hon ganska besviken över resultatet.
Det började med att hon fick en offert på vad jobbet skulle kosta, ca 5500:- (Jag tror detta var exklusive tapeter som hon köpte själv.)
Ska sägas att hon bor i en bostadrätt, tre till fyra våningar, från 1950-talet. Underhållet av fastigheten har varit fantastiskt bra enligt mig.
Jag frågade vad som blivit fel och om hon kunde skicka en bild.
Först så tyckte jag faktiskt att det såg bra ut, men sen såg jag då jag tittade på mönstret i taket.
Det måste vara väldigt snett tapetserat, jag tippar på ca 4-5 cm skillnad.
[bild]
(Jag har maskat fönstret så ingen tapetserare ska kunna bli utpekad eller igenkänd)
När mamma påtalade att hon inte var nöjd med arbetet blev tapetseraren tydligen väldigt väldigt ledsen, inte arg eller otrevlig. Men han var väl inte beredd på att kunden skulle varit missnöjd. Jag kan också förstå att tapetseraren blev ledsen, det är ju aldrig kul om en kund inte är nöjd.
Min mamma ringde företaget och fick besök av tapetserarens säljare och argumentet först var att "hus från 1950-talet kan ha blivit snea med tiden och då blir tapetseringen därefter".
Men 4-5 cm borde vi själva märkt genom åren tycker jag om huset nu skulle satt sig så pass mycket.
Min mamma har mätt upp och kommit fram till att det skiljer 2mm i höjd på var sida om fönstret. Det låter inte som om det är så värst snett tycker jag.
Imorgon kommer både säljare och tapetseraren hem till min mamma för att diskutera betalning och vidare lösning.
Min mammas förslag är att hon vänder sig till en annan firma och sen skickar fakturan till det det här företaget med avdrag utifrån den första offerten.
Vad tycker ni? Är vi petiga? Är det ett rimligt förslag på överenskommelse?
Mvh
Fredrik
Har kännedom om en mycket mycket duktig erfaren målare som just alltid varnar kunden på förhand att sneda hus kan vara näst intill omöjliga att få bra .
Här har det kanske brustit
Utifrån bilderna ser det dock snett ut!