21 954 läst ·
90 svar
22k läst
90 svar
Tapetseraren tapetserade snett och vint, suck.
Tapetmönstet till vänster om dörrpost
Menar du att om jag lägger lasern mot golvet förutsatt att det är i våg/horisontellt?
Tackar för svaret, men vad trög jag känner mig då jag inte fattar exakt.Unikt namn skrev:
Menar du att om jag lägger lasern mot golvet förutsatt att det är i våg/horisontellt?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Va i helvete, det är ju nån som aldrig ens lärt sig hur man tapetserar som gjort det där.
Absolut första man lär sig är att sätta första våden rakt i lod, och även om hörn är snea så försöker man jämka i hörnen för att få det i lod på nästa vägg.
Absolut första man lär sig är att sätta första våden rakt i lod, och även om hörn är snea så försöker man jämka i hörnen för att få det i lod på nästa vägg.
Det är att du måste sätta lasern vinkelrätt ut från det du vill mäta lod på. Så vill du mäta lod på ett dörrfoder måste laser stå rakt ut från dörrfodret, i ca 90grader ut mot väggen fodret sitter på.F fredand44 skrev:
Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:Va i helvete, det är ju nån som aldrig ens lärt sig hur man tapetserar som gjort det där.
Det är att du måste sätta lasern vinkelrätt ut från det du vill mäta lod på. Så vill du mäta lod på ett dörrfoder måste laser stå rakt ut från dörrfodret, i ca 90grader ut mot väggen fodret sitter på.
För att konstatera om hörnen är i lod, så tänker jag att du ställer lasern såhär (grön fyrkant), så den tittar 90grader mot väggen.F fredand44 skrev:
Sen får du mäta med en tumstock mellan laserstrålen och väggen uppe i tak och nere vid golv (om det inte är uppenbart med blotta ögat).
Om hela väggen lutar lite så kommer det ju gå mer tapet i tak eller golv, och hela mönstret skjutas lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det verkar som att taket lutar upp i hörnet här; men det kanske är en illusion från filmen.
Hoppas du hittar en lösning med målarn i alla fall.
Äh nonsens - detta mönster typiskt för mitten på 1800-talet och tapeter har i alla tider haft mönster som kräver mönsterpassning. Faktum är att tapeter utan distinkt mönster är ett relativt modernt påfund.B Börje Samuelsson1 skrev:
Ett 1950-talshus bjuder normalt inte heller på några utmaningar med sneda väggar.
Precis. Just medaljongtapeter är väldigt avslöjande om de monteras snett. Det blir inte så snyggt när sista våden möter startvåden i hörnet och det diffar säg 10 cm i ett vardagsrum.C cpalm skrev:
Men om man nu som hantverkare ser att t ex ett fönster är lite snett kan det väl vara bra att upplysa kunden om att man tänkt sätta tapeten lodrätt och då blir det en avvikelse mellan ränder i tapeten och fönstret? Så är kunden medveten om detta och kan ge sitt godkännande, eller protestera och kräva en annan lösning om denne hellre vill det. I vilket fall som helst borde det minska risken att kunden blir besviken och missnöjd i efterhand.C cpalm skrev: