20 562 läst · 90 svar
21k läst
90 svar
Tapetseraren tapetserade snett och vint, suck.
Menar du, som f.d. målare att det inte finns några sneda vinklar i hus. Utan allt sådant är bara objektiva synvillor? Om så är fallet, så har du omöjligtvis jobbat som målare. Tja...du kanske efterlämnade arbeten som som i TS?J Jandinger skrev:
Många här som säger att det ser rätt ut i hörnet, är ni fullständigt synskadade eller? Zooma in bilden lite och titta längst upp, och längst ner på hörnet. Det är snett så in i.
Där det är rakt är längs med fönstrets kant till vänster i bilden.
Där det är rakt är längs med fönstrets kant till vänster i bilden.
Är väggar, fönster och tak inte i lod/våg är det svårt att trolla om man har tydliga mönster som TS tapet. Sen kanske det gått att få till bättre men det tycker jag är svårt att avgöra utifrån en bild
Man bryter (så diskret som möjligt, så klart) mönsterpassningen i hörnen och börjar alltid med en perfekt lodrät våd efter ett hörn. Jobbar man inte så är man bokstavligen inne på ett sluttande plan.Alfredo skrev:
...så linjerar så klart inte mönstret med t.ex. fönsterfodret, nä, så är det ju.Alfredo skrev:
Vad jag menar är att det blir tok-knas om man försöker börja kompensera detta genom att sätta tapeten snett. Även om vissa mönster så klart accentuerar det som är snett skulle jag skulle vilja påstå att det inte stör nämnvärt, även om det handlar om 4-5 cm som på TS bild. Jag skulle definitivt inte låta det hindra mig i mönstervalet. Det som stör i TS bild är "symmetrin" i snedheten - att tapeten är vriden i förhållande till linjerna i rummet.
Nej, det är inte alls vad jag säger och det fattar du egentligen också tror jag. Läser du igen då ser du att vad jag säger är att tapeter sätter man i lod just för att det finns sneda vinklar. Det är när man försöker anpassa sig efter dem det blir subjektivt.A AG A skrev:
Ett hus är aldrig snett på ett symmetriskt sätt, det finns inte en chans att du kan anpassa tapeterna efter ett snett hus OCH hålla mönsterpassningen. Om det har gjorts något fel med arbetet som diskuteras i den här tråden så är det att målaren inte direkt sa att det inte är lämpligt med en stormönstrad tapet i ett snett och vint hus.
Han har börjat med att sätta första vården på vänster sida om fönstret och fortsatt därifrån. Har zoomat och försökt se var det gått fel men hittar inget. Ser verkligen ut som om fönstret sitter lite snett eller så är taket och väggen till höger helt sneda.
Skulle sätta en enfärgad tapet i ett gammalt hus, då skulle inte sneda väggar och tak synas.
Skulle sätta en enfärgad tapet i ett gammalt hus, då skulle inte sneda väggar och tak synas.
Syns ju med blotta ögat att tapeten inte hänger lodrättF fredand44 skrev:Hej
Min mamma har anlitat en tapetserare för att tapetsera en matplats i ett kök. Efteråt var hon ganska besviken över resultatet.
Det började med att hon fick en offert på vad jobbet skulle kosta, ca 5500:- (Jag tror detta var exklusive tapeter som hon köpte själv.)
Ska sägas att hon bor i en bostadrätt, tre till fyra våningar, från 1950-talet. Underhållet av fastigheten har varit fantastiskt bra enligt mig.
Jag frågade vad som blivit fel och om hon kunde skicka en bild.
Först så tyckte jag faktiskt att det såg bra ut, men sen såg jag då jag tittade på mönstret i taket.
Det måste vara väldigt snett tapetserat, jag tippar på ca 4-5 cm skillnad.
[bild]
(Jag har maskat fönstret så ingen tapetserare ska kunna bli utpekad eller igenkänd)
När mamma påtalade att hon inte var nöjd med arbetet blev tapetseraren tydligen väldigt väldigt ledsen, inte arg eller otrevlig. Men han var väl inte beredd på att kunden skulle varit missnöjd. Jag kan också förstå att tapetseraren blev ledsen, det är ju aldrig kul om en kund inte är nöjd.
Min mamma ringde företaget och fick besök av tapetserarens säljare och argumentet först var att "hus från 1950-talet kan ha blivit snea med tiden och då blir tapetseringen därefter".
Men 4-5 cm borde vi själva märkt genom åren tycker jag om huset nu skulle satt sig så pass mycket.
Min mamma har mätt upp och kommit fram till att det skiljer 2mm i höjd på var sida om fönstret. Det låter inte som om det är så värst snett tycker jag.
Imorgon kommer både säljare och tapetseraren hem till min mamma för att diskutera betalning och vidare lösning.
Min mammas förslag är att hon vänder sig till en annan firma och sen skickar fakturan till det det här företaget med avdrag utifrån den första offerten.
Vad tycker ni? Är vi petiga? Är det ett rimligt förslag på överenskommelse?
Mvh
Fredrik
Instämmer helt!Walle85 skrev:
MEN, jag förstår mig inte på alla konsumenter som förväntar sig att hantverkare ska kunna läsa tankar.
Det kan många gånger vara så att man som köpare av en tjänst förväntar sig ett visst resultat. Ett resultat som inte är självklart för alla andra, eller som de flesta andra inte skulle vara nöjda med.
En uppmaning till ALLA som köper hantverkartjänster - kommunicera era förväntningar/önskemål INNAN arbetet påbörjas, och sen (vid behov) fortlöpande.
När jag själv tapetserade om köket i min förra lägenhet tog det 1 vecka för mig att bestämma hur f.n jag ville ha det och en halv dag att tapetsera.
- "Vill du att jag sätter tapeten rakt, eller skall jag sätta den lite snett?" 😂😂K Kardan79 skrev:
Visst kan det vara många detaljer som bör/måste stämmas av mellan utförare och kund, men att tapeten skall sitta i lod/våg borde inte vara en av dem.
Men trots din åsikt har vi här en missnöjd kund.C cpalm skrev:
Men vad som är rakt kan ju bero på, i detta fall är det kanske svårt då ena sidan på fönstret ser bra ut men inte andra. Kan ju vara så att hade man kört efter laser och lodrätt så hade den blivit sne på bägge sidorna av fönstret. Svårt att säga utan att veta detaljer. Men i slutändan är det ju kunden som ska se det varje dag och då bör få säga sitt. Och visst man kan vara mer på som beställare, men inte alltid man vet vad som kan vara saker att hålla koll på, speciellt om man inte vet att vägg eller fönster är snett.
Därav tycker jag att ansvaret faller på experten (hantverkaren) som gör detta dagligen.
Därav tycker jag att ansvaret faller på experten (hantverkaren) som gör detta dagligen.