C cpalm skrev:
Äh nonsens - detta mönster typiskt för mitten på 1800-talet och tapeter har i alla tider haft mönster som kräver mönsterpassning. Faktum är att tapeter utan distinkt mönster är ett relativt modernt påfund.
Ett 1950-talshus bjuder normalt inte heller på några utmaningar med sneda väggar.
Ännu en världsmästare på forumet

• Haha
cpalm
  • Laddar…
B Börje Samuelsson1 skrev:
Ännu en världsmästare på forumet
Det är faktiskt nonsens. Vi har också hus från-50 talet. Fast 1850, inte en 90-gradersvinkel i hela huset. Och det var inga problem för en bra målare att sätta upp så det ser bra ut.
Korrigeringar är över dörrar och i hörn. Inget jag skulle klara av men det var därför vi lejde en yrkesman..

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det är faktiskt nonsens. Vi har också hus från-50 talet. Fast 1850, inte en 90-gradersvinkel i hela huset. Och det var inga problem för en bra målare att sätta upp så det ser bra ut.
Korrigeringar är över dörrar och i hörn. Inget jag skulle klara av men det var därför vi lejde en yrkesman..
Vad är nonsens?
Är det krokigt blir det krokigt någonstans.
Om det blir bra är det i betraktarens öga.
Håller med om att det blev krokigt o inte godkänt. Dock vidhåller jag att det är ett vågspel om kunden tycker det blir bra för någonstans måste felen tas ut.

Vad är nonsens?
Att det inte är att rekommendera med sån mönsterpassning i ett hus som kanske inte har 100% räta vinklar.

Går att få det väldigt bra ändå.
Sen är kanske en del i "få det bra" att yrkesmannen med erfarenhet i förväg ser till att kundens förväntningar matchar vad som går att göra.
Ingår ju lite i yrket det med.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tackar för alla svar.
Nu verkar det som om firman oxå tycker det såg lite konstigt ut då de var och tittade i torsdags (både säljare och målare).
Så som jag förstod, det via min mamma, så är planen att min mamma köper nya tapeter så ska firman göra ett nytt försök.

Efter att jag var och mätte upplever jag att rummet är ganska rakt. Men av någon anledning har ju tapeten börjat luta mer och mer.

Om nu rummet är så in i vassen svårt att tapetsera, OM man ska ge några råd eller önskemål som kund skulle det då kunna vara att:

1) Börja tapetsera fönsterväggen och sätt våderna lodräta.
2) De andra väggarna tapetseras var för sig med våderna i lod och utgå ifrån hörnet mot fönsterväggen så det blir en skarv i varje hörn där man får mönsterpassa så gått det går.

På så vis sitter alla våder i lod. I hörnen finns det risk att det inte kommer bli riktigt perfekt med mönsterpassningen, men där kanske man inte tänker på det lika mycket.

Vad tror ni om det?

Det är precis så man gör.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Vad tror ni om det?
Att din mamma inte ska behöva betala för tapeterna.

• Gilla
skyisthelimit och 6 till
  • Laddar…
U
Asså om jag som amatör lyckas tapetsera i ett hus från 1847 som sjunkit med ena hörnet i leran. Då är det nonsens att det inte går att få det ok i ett hus från 1950 av proffs, oavsett tapet.
Nu har jag mycket lättare tapet att sätta än TS mamma men efter att ha gått ett helt varv runt i rummet så diffar det inte många mm i höjd mellan första och sista våden. Och då är golv, fönster, hörn, dörrar osv skeva Ordentligt!
Vad är nonsens?
Är det krokigt blir det krokigt någonstans.
Om det blir bra är det i betraktarens öga.
Håller med om att det blev krokigt o inte godkänt. Dock vidhåller jag att det är ett vågspel om kunden tycker det blir bra för någonstans måste felen tas ut.

• Blommig tapet i ett hörn av ett rum med sned vägg där mönsterlinjerna möts nästan perfekt, trots lutande golv och ojämna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C
Vad är nonsens?
Det som är nonsens är först och främst att 1950-talshus skulle vara särskilt sneda och vinda.

Det andra är att det vi ser på TS bilder inte kan skyllas på att rummet är snett.
Gör man rätt blir det inte så där även om rummet är snett. Klarar man inte av att hantera det kan man inte jobba yrkesmässigt med att sätta tapeter.

Sen är det ju jättebra att din målare varnar för konsekvenserna om rummet inte är perfekt rätvinkligt.
För helt perfekt kan det aldrig bli. Vilket för övrigt även gäller ett 100% rätvinkligt rum som tapetseras varvet runt.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
W Wagner skrev:
Men om man nu som hantverkare ser att t ex ett fönster är lite snett kan det väl vara bra att upplysa kunden om att man tänkt sätta tapeten lodrätt och då blir det en avvikelse mellan ränder i tapeten och fönstret? Så är kunden medveten om detta och kan ge sitt godkännande, eller protestera och kräva en annan lösning om denne hellre vill det. I vilket fall som helst borde det minska risken att kunden blir besviken och missnöjd i efterhand.
Men det är ju allmänt känt att hantverkare, både av den bra och den dåliga sorten har väldigt svårt med just kommunikation.

B Bästerortarn skrev:
Men det är ju allmänt känt att hantverkare, både av den bra och den dåliga sorten har väldigt svårt med just kommunikation.
Vetenskap eller tyckande/troende?

K
Vetenskap eller tyckande/troende?
Emperi.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Emperi.
Empiri:
Säkraste sättet att upprepa ett innan vetenskap bevisat fel!

C cpalm skrev:
Japp, det syns också tydligt om man kollar medaljongernas läge mot taket. Det är rakt på vänstra sidan, men väldigt snett på den högra.

[bild]
Den här bilden visar ju vad som hänt:
Som någon skrev har målaren förmodligen börjat till vänster om fönstret, för där är det rätt. Men över fönstret är det sedan så korta bitar, så där har tapeten av misstag blivit aningen sned, utan att det syns på mönsterpassningen eftersom mönstret är såpass stort, där hade lasern behövts!

Det i kombination med aningen sneda vinklar (men inte alls så sneda som tapeten antyder) ger detta resultat.

K
Empiri:
Säkraste sättet att upprepa ett innan vetenskap bevisat fel!
Det var ett skämt, men jag förstår hursomhelst inte svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.