Hej
Min mamma har anlitat en tapetserare för att tapetsera en matplats i ett kök. Efteråt var hon ganska besviken över resultatet.
Det började med att hon fick en offert på vad jobbet skulle kosta, ca 5500:- (Jag tror detta var exklusive tapeter som hon köpte själv.)

Ska sägas att hon bor i en bostadrätt, tre till fyra våningar, från 1950-talet. Underhållet av fastigheten har varit fantastiskt bra enligt mig.

Jag frågade vad som blivit fel och om hon kunde skicka en bild.
Först så tyckte jag faktiskt att det såg bra ut, men sen såg jag då jag tittade på mönstret i taket.
Det måste vara väldigt snett tapetserat, jag tippar på ca 4-5 cm skillnad.

Mönstrad tapet runt ett fönster i ett kök; avvikelse i tapetens justering vid taket syns. Klocka på väggen, fönster delvis maskerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag har maskat fönstret så ingen tapetserare ska kunna bli utpekad eller igenkänd)

När mamma påtalade att hon inte var nöjd med arbetet blev tapetseraren tydligen väldigt väldigt ledsen, inte arg eller otrevlig. Men han var väl inte beredd på att kunden skulle varit missnöjd. Jag kan också förstå att tapetseraren blev ledsen, det är ju aldrig kul om en kund inte är nöjd.

Min mamma ringde företaget och fick besök av tapetserarens säljare och argumentet först var att "hus från 1950-talet kan ha blivit snea med tiden och då blir tapetseringen därefter".
Men 4-5 cm borde vi själva märkt genom åren tycker jag om huset nu skulle satt sig så pass mycket.
Min mamma har mätt upp och kommit fram till att det skiljer 2mm i höjd på var sida om fönstret. Det låter inte som om det är så värst snett tycker jag.

Imorgon kommer både säljare och tapetseraren hem till min mamma för att diskutera betalning och vidare lösning.
Min mammas förslag är att hon vänder sig till en annan firma och sen skickar fakturan till det det här företaget med avdrag utifrån den första offerten.

Vad tycker ni? Är vi petiga? Är det ett rimligt förslag på överenskommelse?
Mvh
Fredrik

• Wow
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Skulle vilja se ett foto med ett vattenpass på två vågräta elelr två lodräta punkter på tapeten.
Du kan givetvis även kolla med vattenpass i hörnet, på listen och i taket.
Det är så du kan visa om det är huset, tapeten eller båda som är sned.

Det ser rätt ut till vänster om fönstret? Men över fönstret och till höger om det är det olika stora delar av medaljongen som syns.

• Gilla
AliceJ och 10 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Skulle vilja se ett foto med ett vattenpass på två vågräta elelr två lodräta punkter på tapeten.
Du kan givetvis även kolla med vattenpass i hörnet, på listen och i taket.
Det är så du kan visa om det är huset, tapeten eller båda som är sned.

Det ser rätt ut till vänster om fönstret? Men över fönstret och till höger om det är det olika stora delar av medaljongen som syns.
Jag håller med, jag skulle också vilja kolla med ett långt vattenpass. Tyvärr har jag inte möjligheten att åka dit och kolla. Men om man jämför mönstret på båda sidor i ovankant mot taket så ser det ut som om det diffar 4-5 cm tycker jag. Spontant tänker jag att det borde man nästan se även utan vattenpass, alltså om väggen/taket är snett. Men jag är som sagt inte på plats och kan kolla.
Ps tackar för svaret i alla fall

• Gilla
Pärarvid och 1 till
  • Laddar…
Ser rakt ut på vissa ställen men inte på andra. Svårt att säga vad som är galet helt enkelt utan att mäta med laser eller pass.
Tapetserare klär om möbler förövrigt

• Gilla
maria01 och 22 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ser rakt ut på vissa ställen men inte på andra. Svårt att säga vad som är galet helt enkelt utan att mäta med laser eller pass.
Tapetserare klär om möbler förövrigt
Ha ha ha, ja målare heter det ju. Tack ska du ha!

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fredand44 skrev:
Min mammas förslag är att hon vänder sig till en annan firma och sen skickar fakturan till det det här företaget med avdrag utifrån den första offerten.

Vad tycker ni? Är vi petiga? Är det ett rimligt förslag på överenskommelse?
Företaget har rätt att själva åtgärda/rätta ett fel de har gjort, 2 gånger, enligt konsumenttjänstlagen.
Det finns undantag om det verkar troligt att företaget inte alls kommer att kunna åtgärda, men så är det nog inte i detta fall.

• Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Det jag tycker är det största felet man gör är att inte fråga vilken vägg/list man ska anpassa sig efter. Kan ju anta att en erfaren yrkesperson kollar upp hur snett och vint det är innan de börjar och sedan frågar kunden hur de vill ha det?

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Svårt att säga vad som är snett och inte utifrån den bilden.

Vi har ett 170-isch år gammalt hus som är rejält snett och vint. Tittar man vid taklisterna i alla tapetserade rum, så är det snett. Däremot är tapeten alltid satt lodrätt. Vissa fönster som skevat till sig under åren har då självklart "upplevt sneda" våder runt sig.

Det går inte att komma från att gamla hus är sneda, men det går att hantera det olika bra.

Vi har exempelvis uppmärkta gardiner eftersom de är olika långa beroende på vilket fönster de ska vara vid. Likaså är det i de flesta rum långa kappor eftersom det då döljer lite av skevheten vid fönstren. :)

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Hörnet mellan väggarna ser bra ut. Om nån av bara väggarna lutar lite så kommer mönstret behöva bli snett på en av väggarna för att få ihop det. Alternativet hade varit att inte låta mönstret gå runt hörnet utan ha en ojämn skarv i mönstret där

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Alternativet hade varit att inte låta mönstret gå runt hörnet utan ha en ojämn skarv i mönstret där
Standardlösningen i gamla skeva hus är just att skippa mösterpassning i hörnen.

• Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
I hörnet ser det som sagt ganska rätt ut. Vid fönstret och i taket är det som som sagt dåligt. Det kan mycket väl vara så att målaren utgått från ett lod, eller ett hörn. Sen har han inte tänkt på att det kan vara snett i gamla hus. Som @BirgitS säger så kan ni inte be något annat bolag göra om det, utan att de som gjort arbetet, är med på det. De har som sagt två försök till, på sig. Det är först om de visar sig fullkomligt okunninga, som man kan neka dem.

K
Är ju snett vid bröstlisten också.
Förarbete och mäta upp med laser vart det är snett är viktigt, som det är nu verkar målaren inte hållt sig till varken takets eller bröstlistens horisontella plan

Tycker det ser lika snett ut i hörnet som vid taket.
Målarna borde väl kunna visa med ett vattenpass/laser vad som är snett.

Kan de inte det, så är det ju väldigt märkligt. Speciellt med en så stor firma att de till och med har en speciell säljare.

En annan snygg lösning (tycker jag) är att inte sätta tapeten hela vägen upp utan att låta vit vägg avsluta. Det blir som en taklist fast utan list.
I vårt kök går tapeten till överkant fönster.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.