26 220 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
Tankar kring rördragning för spånsug
Det blev ju bra.
Jag har gjort liknande rörsystem i mitt snickeri för några år sedan. Kan tipsa om den här sidan ( http://harderwoods.com/pipetemplate.php ) där man kan skriva in de rördimensioner man har och i vilken vinkel man vill ansluta. Man kan sedan skriva ut hål-layouten på ett papper (eller flera) i naturlig skala och föra över till rören. sedan är det bara att klippa, eller borra och såga som jag gjorde.
Jag sparde bara 4 plåtflikar som jag satte popnitar i för att hålla ihop rören. Sedan kompletterade jag med PL400 lim för at få det tätt.
Jag vill minnas att jag inte fick det att fungera med mm på sidan utan jag fick räkna om och använda tum.
Jag har gjort liknande rörsystem i mitt snickeri för några år sedan. Kan tipsa om den här sidan ( http://harderwoods.com/pipetemplate.php ) där man kan skriva in de rördimensioner man har och i vilken vinkel man vill ansluta. Man kan sedan skriva ut hål-layouten på ett papper (eller flera) i naturlig skala och föra över till rören. sedan är det bara att klippa, eller borra och såga som jag gjorde.
Jag sparde bara 4 plåtflikar som jag satte popnitar i för att hålla ihop rören. Sedan kompletterade jag med PL400 lim för at få det tätt.
Jag vill minnas att jag inte fick det att fungera med mm på sidan utan jag fick räkna om och använda tum.
Jag gillar din "kan själv" inställning, men om man inte orkar göra det själv har tex Lindab färdiga produkter för 160-rör: https://itsolution.lindab.com/lindabwebproductsdoc/pdf/documentation/ads/se/technical/tvtr30.pdffiskbuggaren skrev:
Passar de där delarna ihop med spirorör? De liknar ju spånsugsrör som är ett helt annorlunda system och kopplas ihop med U-förmade spännband som griper över ändflänsarna. Ett väldigt bra och flexibelt system men oerhört dyrt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns ett uttryck ”börja täta största hålet i hinken”.
Dina maskiner såg/hyvel/fräs/ mm låter troligen mycket mer än spånsugen.
Det som går tysta på spånsugen är utblåset och det är lite svårt på en vanlig filtersäcks-spånsug.
Du får placera sugen i ett eget rum med en labyrint för luften tillbaka.
Eller så tar du på hörselkåporna, det gör jag för min såg och hyvel låter mest.
Protte
Dina maskiner såg/hyvel/fräs/ mm låter troligen mycket mer än spånsugen.
Det som går tysta på spånsugen är utblåset och det är lite svårt på en vanlig filtersäcks-spånsug.
Du får placera sugen i ett eget rum med en labyrint för luften tillbaka.
Eller så tar du på hörselkåporna, det gör jag för min såg och hyvel låter mest.
Protte
Produkter som diskuteras: "hörselkåporna"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Ställ suganläggningen utanför istället. När min fläkt kör på högsta varvtal låter den typ som ett flygplan, å på alla snickerier jag har sett så står fläkten utanför. Det är ett bra sätt att slippa ljudet inne
Vad för slags spånsug har du? En grej man kan göra är att bygga in sugen i ett skåp som man invändigt klär med äggkartongs-formad skumplast
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Har ett Logosol RL5000 Renluftsaggregat.D Djävulssnickarn skrev:
Är redan i ett skåp men tänkte på iomed att stammen blir 250mm så kan det ju dundra lite, men det går nog bra endå.
Hela insidan är klädd med bitumenplattor.
http://www.moretens.com/SPaggregat SA4000.pdf
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Måste du ha 250 mm diameter på röret, det är bara 200 på renluftsaggregatet?
Är det klena anslutningar från maskinerna typ 100 mm så kan lufthastigheten bli så låg i 250 röret att spånet lägger sig i röret.
lösningen blir ju att ha flera spjäll öppna för att släppa in extra luft.
Bara min erfarenhet från en snickarskola.
Protte
Är det klena anslutningar från maskinerna typ 100 mm så kan lufthastigheten bli så låg i 250 röret att spånet lägger sig i röret.
lösningen blir ju att ha flera spjäll öppna för att släppa in extra luft.
Bara min erfarenhet från en snickarskola.
Protte
Jag kör alltid med bara maskinens ventil öppen men ibland så öppnar jag flera ventiler å kör fläkten på högvarv. Då försvinner allt spån i hela systemet. Men jag tror inte du behöver gå upp till 250, är det 200 anslutning är det bra att köra 200 rör
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Nej det är 250mm på 5000 aggregatet, pdfen visar den mindre 4000 spånsugen.prototypen skrev:
Måste du ha 250 mm diameter på röret, det är bara 200 på renluftsaggregatet?
Är det klena anslutningar från maskinerna typ 100 mm så kan lufthastigheten bli så låg i 250 röret att spånet lägger sig i röret.
lösningen blir ju att ha flera spjäll öppna för att släppa in extra luft.
Bara min erfarenhet från en snickarskola.
Protte
Har redan 250mm rör och nästan alla maskiner har 120mm anslutningar.
Tänkte köra 250mm på stam sen ut till 160mm rör..
Enligt logosol som jag köpte den utav så tappar jag prestanda om jag ska gå ner i rördimension så då ha jag kunna köpt den mindre istället..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Driver du stort snickeri?
Protte
Protte
Klicka här för att svara
