26 219 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
Tankar kring rördragning för spånsug
Man kan ju koppla till flera småslangar så stryper man inte fullt lika mycket, svårt om du handkör fräsen dock men relativt lätt i bord.
Visst kan kan man koppla på flera slangar eller helt enkelt ha ett hål på strypningen. Dock har ju spånsugen en mycket lägre lufthastighet än en dammsugare. Förenklat kan man säga att man inte kan fånga in partiklar som har en högre hastighet än lufthastigheten i sugen. Ju högre lufthastighet i sug desto snabbare partiklar fångar man.
Tänkte att jag skulle uppdatera lite här i tråden. Sprang och köpte mig lite 125mm spirorör och böjar och har nu monterat spirorör och vettiga böjar från spånsugen in igenom källarväggen. Nästa steg är att montera ett horisontellt rör längs ena väggen och göra två 45-graders avstick från detta.
Eftersom det inte finns 45-graders avstick till spirorören så testade jag att göra ett dito själv. Använde den "kalkylator" som länkats till tidigare i tråden och fick då efter lite trixande ut skärlinjer på papper. Dessa papper tejpades på rören och sedan kapade jag efter linjerna med vinkelslipen. Blev om inte 100 så 90. Problematiken ligger i att spirorröret inte är slätt på utsidan pga den spiralformade skarven.
Tänkte först klippa upp änden på avsticket och vika ut små vingar och popnita fast dessa i det horisontella röret men till slut beslöt jag mig för att skippa det. Popnitade fast avsticket på två punkter. Tejpade sedan skarven tät på insidan och tätade utsidan med latexfog. Tror att tejpen i förlängningen kommer att slitas sönder men då tänkte jag man kan kleta skarven slät på insidan med latexfog.
Bild på avsticket kommer när latexfogen torkat lite så jag vågar dra och slita i rören.
Vad det lider kommer det horisontella röret dras vidare längs med nästa vägg men det får komma senare.
Eftersom det inte finns 45-graders avstick till spirorören så testade jag att göra ett dito själv. Använde den "kalkylator" som länkats till tidigare i tråden och fick då efter lite trixande ut skärlinjer på papper. Dessa papper tejpades på rören och sedan kapade jag efter linjerna med vinkelslipen. Blev om inte 100 så 90. Problematiken ligger i att spirorröret inte är slätt på utsidan pga den spiralformade skarven.
Tänkte först klippa upp änden på avsticket och vika ut små vingar och popnita fast dessa i det horisontella röret men till slut beslöt jag mig för att skippa det. Popnitade fast avsticket på två punkter. Tejpade sedan skarven tät på insidan och tätade utsidan med latexfog. Tror att tejpen i förlängningen kommer att slitas sönder men då tänkte jag man kan kleta skarven slät på insidan med latexfog.
Bild på avsticket kommer när latexfogen torkat lite så jag vågar dra och slita i rören.
Vad det lider kommer det horisontella röret dras vidare längs med nästa vägg men det får komma senare.
Ni som använder spirorör, hur hänger ni upp dem? Jag ska dra mitt (125mm) direkt under taket med avstick ner till passande höjd. T-kopplingar först för att komma igång. För väl byta till y-koppling om/när man får tag i eller orka göra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hålade plåtband eller något som kallas balkstöd, en U-formad plåtbit med ett urtag med samma radie som röret.
Protte
Protte
Kanske denna spånfläkt vore något?
http://www.blocket.se/dalarna/Spanflakt_28881446.htm?ca=6&w=3
"Stor spånfläkt c:a 1,60m hög. pris 5000:-
Elmotor 100hk. 2000:-
Pris plus moms."
Impregna som säljer gör typ telefonstolpar: http://www.impregna.se/
http://www.blocket.se/dalarna/Spanflakt_28881446.htm?ca=6&w=3
"Stor spånfläkt c:a 1,60m hög. pris 5000:-
Elmotor 100hk. 2000:-
Pris plus moms."
Impregna som säljer gör typ telefonstolpar: http://www.impregna.se/
Drog 3m 100mm spiro över arbetsbänken och 4m över hyvelbänken.
Rören hänger i taket skarvarna är tättade med druktejp.
Spånsugen är en Scheppach HA 26 från sen 90tal.
Från taket ner använder jag sugslang
För att fästa rören i taket använde jag monageband och Biltemas
bladskruv samt passande maskinskruv M5 med muttrar.
Det tog någon timme att kapa tillräkligt långa bitar montageband.
Hittils funkar det med T-rör för mig då jag bara har en enda T-rör.
MvH
Hobbit
Rören hänger i taket skarvarna är tättade med druktejp.
Spånsugen är en Scheppach HA 26 från sen 90tal.
Från taket ner använder jag sugslang
För att fästa rören i taket använde jag monageband och Biltemas
bladskruv samt passande maskinskruv M5 med muttrar.
Det tog någon timme att kapa tillräkligt långa bitar montageband.
Hittils funkar det med T-rör för mig då jag bara har en enda T-rör.
MvH
Hobbit
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
tar en Centab all typ av spån och trädamm, jag har en spånsug för hobbybruk som sätter igen sig på noll tid, sen får jag ett damm lager av fint damm överallt som är otroligt otäckt, jag kan snart inte vistas i min snickarverkstad. håller centab maskinerna kvar värmen inomhus heller går den ut genom väggen och utsuget det problemet har jag med en annan fläkt som går till en fyrkutterhyvel.
Haha, fyfan vilken läskig pryl. 100hk elmotor - den där kan man ju mata med precis vad som helst. Mopeder, grisar, 45x70 regel. Allt kommer lägga sig finfördelat i sugpåsen.....d^_^bTobbe Arnesson skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Den spånfläkten är nog ganska normal för ett snickeri för 10 anställda.
Som jag ser annonsen så säljs det en elmotor också men inget som hör till fläkten, sedan kan det också vara så att fingret sluntit på tangenterna och det blivit en nolla för mycket.
Protte
Som jag ser annonsen så säljs det en elmotor också men inget som hör till fläkten, sedan kan det också vara så att fingret sluntit på tangenterna och det blivit en nolla för mycket.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Lånar denna tråd: Tänkte börja planera inför ett spånrörs bygge och tänkte köpa lite prisolrör och böjjar!
Tänkte höra om ni vet nån firma som har bra pris på 250mm och 200mm prisolrör.. va in på Bauhaus och dem kunde inte få fram något sådant, max hos dom va 160!
Har xlbygg? krauta lär väll va som bauhaus? eller måste ja gå via någon ventialtionsfirma... har visserligen kontakt så ja kan få ifrån ahlsels men då kan ja väll lika gärna köpa alla rör ifrån Felder och tjäna några miljarders på det.
hittade 250mm på nån sida men då va det bara hämtning i butik och butiken låg söder om sydpolen :/
soliduct hade bara 200mm på sidan.. sen finns de andra aktörer där är det lika snålt!
Tänkte även försöka trycka dit 200mm stos på min Logosol 2kutter hyvel,bygga en ny överdel (!). hur blir det i luftflöde mot för idag 100mm tro? kommer det orka med eller blir det som att försöka blåsa bort en knott på en mils avstånd? för de hamnar minst lika mycket spån på sidan om som den suger upp :/ totalt värdelös spånhantering i den..
Tänkte höra om ni vet nån firma som har bra pris på 250mm och 200mm prisolrör.. va in på Bauhaus och dem kunde inte få fram något sådant, max hos dom va 160!
Har xlbygg? krauta lär väll va som bauhaus? eller måste ja gå via någon ventialtionsfirma... har visserligen kontakt så ja kan få ifrån ahlsels men då kan ja väll lika gärna köpa alla rör ifrån Felder och tjäna några miljarders på det.
hittade 250mm på nån sida men då va det bara hämtning i butik och butiken låg söder om sydpolen :/
soliduct hade bara 200mm på sidan.. sen finns de andra aktörer där är det lika snålt!
Tänkte även försöka trycka dit 200mm stos på min Logosol 2kutter hyvel,bygga en ny överdel (!). hur blir det i luftflöde mot för idag 100mm tro? kommer det orka med eller blir det som att försöka blåsa bort en knott på en mils avstånd? för de hamnar minst lika mycket spån på sidan om som den suger upp :/ totalt värdelös spånhantering i den..
I min värld är prisolrör plastbeklädda kopparrör som används till VVS. Skulle tro att det blir lurigt att få tag i sådana med d=200 mm, och ännu värre att betala dem...
Du menar väl spirorör? Några google-träffar på "spirorör 200 mm";
http://www.luftbutiken.se/spiroror/489-spiroror-stl-200-langd-3-m.html
https://www.skorstensbutiken.se/spiralror-200-3000/p-427.htm
https://www.ventilation.se/ventilationsror-200-3m/p-427.htm
Du menar väl spirorör? Några google-träffar på "spirorör 200 mm";
http://www.luftbutiken.se/spiroror/489-spiroror-stl-200-langd-3-m.html
https://www.skorstensbutiken.se/spiralror-200-3000/p-427.htm
https://www.ventilation.se/ventilationsror-200-3m/p-427.htm