26 218 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
Tankar kring rördragning för spånsug
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hah ja så heter det jubygga_bo skrev:
ja tack där finns ju 3 olika alternativ.. jag skulle vilja haft 250mm i huvudstommen.. (cirka 8-9 meter) sen ut från den 200mm, en av dem direkt till hyveln. sen får de andra gå ner till 125mm och 100mm efter 200 (formatsåg,svarv,bordsåg,bandsåg,bandsågverk,bandputs osv)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men hur fruktansvärt stor spånsug har du?
200-250 mm räcker för ett snickeri med flera anställda.
Nackdelen med grova rör är att lufthastigheten går ner och spånet blir liggande i röret.
Protte
200-250 mm räcker för ett snickeri med flera anställda.
Nackdelen med grova rör är att lufthastigheten går ner och spånet blir liggande i röret.
Protte
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Har beställt ett Logosol renlufsaggregat.. http://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/renluftsaggregat-rl4000.htmlprototypen skrev:
Dock RL5000 modellen med 1kw större motor och det är 250mm inlopp,, tänkte försöka utnyttja det och bygga rejält
Redigerat:
Vad tror ni om detta? Att bygga egna spånsugsrör och kopplingar i trä:
https://youtu.be/IXc4sH7VS1E?t=669
Speciellt kopplingarna är intressanta, raka runda 160mm rör kostar inte mycket, det är böjarna man går bet på.
https://youtu.be/IXc4sH7VS1E?t=669
Speciellt kopplingarna är intressanta, raka runda 160mm rör kostar inte mycket, det är böjarna man går bet på.
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Köpte 200mm rör och 160mm som avstick och en herrans massa böjjar. (160mm rakt in i hyveln då jag beställde ny huv till hyveln och jag ska trycka dit en 160mm stos) Felders skjutspjäll och massa annat joxx .. vart dyrt men man lever bara en gång och nu ska det byggas ordentligtMasses skrev:
Jag drar upp denna tråd igen då jag tycker den passar för allmänt snack gällande sånthär.
Jag funderar om någon här har byggt en ljuddämpare till spånsugsanläggningen? Jag funderar på det nu då jag tänker att grannarna kan bli ganska störda om den har en massa ljud. Bill Pentz har en design på sin sida som ser enkel ut.
Jag funderar om någon här har byggt en ljuddämpare till spånsugsanläggningen? Jag funderar på det nu då jag tänker att grannarna kan bli ganska störda om den har en massa ljud. Bill Pentz har en design på sin sida som ser enkel ut.
Jo en rektangulär , efter som utloppet på fläkten är rektangulärt.
Tog pegboard på insidan i kanalen sedan med 7-8 cm madrass sedan 8mm mdf runt om. Topp och botten består av plywood. Höjd ca 80-100 cm. Tog bort 20-30 db så när spånsugen är i gång så har jag för mig att värdet ligger på ca 70 db en meter ifrån.
Tog pegboard på insidan i kanalen sedan med 7-8 cm madrass sedan 8mm mdf runt om. Topp och botten består av plywood. Höjd ca 80-100 cm. Tog bort 20-30 db så när spånsugen är i gång så har jag för mig att värdet ligger på ca 70 db en meter ifrån.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Vet ni vad den här tråden saknar? Jo, bilder.
I brist på köpbara y-rör till 160 spiro beslöt jag mig för att bygga eget. "Hur svårt kan det vara?"
Planen var lödda "öron" men ingen ambition att få tät lödskarv utan tätning får jag fixa på annat sätt.
Första problemet är att få till hålen. Här kanske jag borde googlat några minuter istället, men hur svårt kan det vara?
Med rören någorlunda fixerade i 45 grader sköt jag laser genom från lite lagom långt avstånd och noterade var skuggan hamnade.
I brist på köpbara y-rör till 160 spiro beslöt jag mig för att bygga eget. "Hur svårt kan det vara?"
Planen var lödda "öron" men ingen ambition att få tät lödskarv utan tätning får jag fixa på annat sätt.
Första problemet är att få till hålen. Här kanske jag borde googlat några minuter istället, men hur svårt kan det vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med rören någorlunda fixerade i 45 grader sköt jag laser genom från lite lagom långt avstånd och noterade var skuggan hamnade.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite klipp med en plåtsaxen senare (det var inte riktigt första försöket) ser det ut så här istället. Hål två är mycket enklare, bara att trycka ihop rören och rita:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag klippte upp lite lagom långt in och klippte upp öron.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plåtsaxen"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag böjde ner hörnen lite, slipade med smärgelduk, flussade och skruvade fast öronen ett och ett. Sedan lödning på det.
Tyvärr lyckades jag förstås löda fast fler av skruvarna så de behövde borras bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr lyckades jag förstås löda fast fler av skruvarna så de behövde borras bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Och så här ser det ut på insidan:
Lite kemisk metall på det här så.
Sammanfattningsvis går det alltså utmärkt att bygga egna y-rör som blir tillräcklig bra för åtminstone mitt amatörsystem men jag skulle inte göra ett till om det fanns färdiga spiro-y att köpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite kemisk metall på det här så.
Sammanfattningsvis går det alltså utmärkt att bygga egna y-rör som blir tillräcklig bra för åtminstone mitt amatörsystem men jag skulle inte göra ett till om det fanns färdiga spiro-y att köpa.