P
bygga_bo skrev:
I min värld är prisolrör plastbeklädda kopparrör som används till VVS. Skulle tro att det blir lurigt att få tag i sådana med d=200 mm, och ännu värre att betala dem...

Du menar väl spirorör? Några google-träffar på "spirorör 200 mm";

[länk]
[länk]
[länk]
Hah ja så heter det ju :), nästan samma ord så ja blandade ihop dom .. men spirorör finns ju i 1250mm så då borde ju prisol med finnas i 200 :rolleyes:, gärna på 15 meters rulle ;)

ja tack där finns ju 3 olika alternativ.. jag skulle vilja haft 250mm i huvudstommen.. (cirka 8-9 meter) sen ut från den 200mm, en av dem direkt till hyveln. sen får de andra gå ner till 125mm och 100mm efter 200 (formatsåg,svarv,bordsåg,bandsåg,bandsågverk,bandputs osv)
 
Ring och hör med Soliduct, de brukar vara bra att ha att göra med. Är väl inte omöjligt att de kan skicka grövre dimensioner direkt från grossist till dig?
 
Men hur fruktansvärt stor spånsug har du?

200-250 mm räcker för ett snickeri med flera anställda.
Nackdelen med grova rör är att lufthastigheten går ner och spånet blir liggande i röret.

Protte
 
P
phl skrev:
Ring och hör med Soliduct, de brukar vara bra att ha att göra med. Är väl inte omöjligt att de kan skicka grövre dimensioner direkt från grossist till dig?
Jag mailade soliduct tidigare här idag och dom hade inte sådana :/
 
P
prototypen skrev:
Men hur fruktansvärt stor spånsug har du?

200-250 mm räcker för ett snickeri med flera anställda.
Nackdelen med grova rör är att lufthastigheten går ner och spånet blir liggande i röret.

Protte
Har beställt ett Logosol renlufsaggregat.. http://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/renluftsaggregat-rl4000.html

Dock RL5000 modellen med 1kw större motor och det är 250mm inlopp,, tänkte försöka utnyttja det och bygga rejält:) men 200mm rör går ju det med.. och 160mm in i hyveln.
 
Redigerat:
  • Gilla
katos
  • Laddar…
P
Nåväl tack för den lilla hjälp jag fick.. nu allt är beställt i spånsugs rör osv,vart dyrt.. men nu behöver jag inte "förhoppningsvis" bygga nåt nytt spånsugssystem efter detta.. :)
 
Delge gärna ditt beslut...
 
Vad tror ni om detta? Att bygga egna spånsugsrör och kopplingar i trä:
https://youtu.be/IXc4sH7VS1E?t=669

Speciellt kopplingarna är intressanta, raka runda 160mm rör kostar inte mycket, det är böjarna man går bet på.
 
Redigerat:
P
Masses skrev:
Delge gärna ditt beslut...
Köpte 200mm rör och 160mm som avstick och en herrans massa böjjar. (160mm rakt in i hyveln då jag beställde ny huv till hyveln och jag ska trycka dit en 160mm stos) Felders skjutspjäll och massa annat joxx .. vart dyrt men man lever bara en gång och nu ska det byggas ordentligt :)
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag drar upp denna tråd igen då jag tycker den passar för allmänt snack gällande sånthär.

Jag funderar om någon här har byggt en ljuddämpare till spånsugsanläggningen? Jag funderar på det nu då jag tänker att grannarna kan bli ganska störda om den har en massa ljud. Bill Pentz har en design på sin sida som ser enkel ut.
 
Jo en rektangulär , efter som utloppet på fläkten är rektangulärt.
Tog pegboard på insidan i kanalen sedan med 7-8 cm madrass sedan 8mm mdf runt om. Topp och botten består av plywood. Höjd ca 80-100 cm. Tog bort 20-30 db så när spånsugen är i gång så har jag för mig att värdet ligger på ca 70 db en meter ifrån.
 
Vet ni vad den här tråden saknar? Jo, bilder.

I brist på köpbara y-rör till 160 spiro beslöt jag mig för att bygga eget. "Hur svårt kan det vara?"

Planen var lödda "öron" men ingen ambition att få tät lödskarv utan tätning får jag fixa på annat sätt.

Första problemet är att få till hålen. Här kanske jag borde googlat några minuter istället, men hur svårt kan det vara?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med rören någorlunda fixerade i 45 grader sköt jag laser genom från lite lagom långt avstånd och noterade var skuggan hamnade.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite klipp med en plåtsaxen senare (det var inte riktigt första försöket) ser det ut så här istället. Hål två är mycket enklare, bara att trycka ihop rören och rita:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag klippte upp lite lagom långt in och klippte upp öron.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag böjde ner hörnen lite, slipade med smärgelduk, flussade och skruvade fast öronen ett och ett. Sedan lödning på det. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr lyckades jag förstås löda fast fler av skruvarna så de behövde borras bort.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och så här ser det ut på insidan: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kemisk metall på det här så.

Sammanfattningsvis går det alltså utmärkt att bygga egna y-rör som blir tillräcklig bra för åtminstone mitt amatörsystem men jag skulle inte göra ett till om det fanns färdiga spiro-y att köpa.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.