26 218 läst ·
89 svar
26k läst
89 svar
Tankar kring rördragning för spånsug
Det här med tilluft och eventuell strypning av spånsugen pga undermålig tilluft är intressant. Jag _upplever_ det inte som att spånsugen presterar bättre med ett öppet fönster i verkstan men troligtvis gör den det. Min spånsug bör suga ungefär som den där köksfläkten, dvs 1000m^3/timme.
När det blåser bra utomhus så har jag vid flera tillfällen känt på suget i ventilerna för utluften via självdraget. En uppskattning är att summan av luften som försvinner där inte är helt skild från den mängd luft som sugs ut genom spånsugen när den körs. När det blåser så mycket ser jag också att värmessytemet i huset får jobbar rätt mycket extra så jag är beredd att tro att jag iaf inte får en temperatursänkning i huset pga spånsugen. Det ska väl även vägas in att spånsugen på sin höjd körs en minut eller två i sträck.
Jag är beredd att ta smällen med den utsugna varmluften för att slippa så mycket trädamm som möjligt i verkstan. Däremot är det ju korkat att begränsa sugkapaciteten pga dålig tilluft. Kommer därför göra ytterligare experiment med tilluften. Antar att man kan bygga någon form av lufttrycksmätare med lite slangar och vattenpelare och åtminstone mäta relativa skilnader i suget.
Kul med input i tråden, fortsätt gärna.
Sist men inte minst tror jag vi alla kan vara överens om att en spånsug med cyklon och riktigt bra luftfilter är den bästa lösningen, eller möjligen en cyklon med utblås utomhus men med värmeväxlare på utluften. Det förstnämnda kanske skulle kunna bli verklighet om 10 år när jag inkorpererat matkällaren med verkstan. Då finns platsen...
När det blåser bra utomhus så har jag vid flera tillfällen känt på suget i ventilerna för utluften via självdraget. En uppskattning är att summan av luften som försvinner där inte är helt skild från den mängd luft som sugs ut genom spånsugen när den körs. När det blåser så mycket ser jag också att värmessytemet i huset får jobbar rätt mycket extra så jag är beredd att tro att jag iaf inte får en temperatursänkning i huset pga spånsugen. Det ska väl även vägas in att spånsugen på sin höjd körs en minut eller två i sträck.
Jag är beredd att ta smällen med den utsugna varmluften för att slippa så mycket trädamm som möjligt i verkstan. Däremot är det ju korkat att begränsa sugkapaciteten pga dålig tilluft. Kommer därför göra ytterligare experiment med tilluften. Antar att man kan bygga någon form av lufttrycksmätare med lite slangar och vattenpelare och åtminstone mäta relativa skilnader i suget.
Kul med input i tråden, fortsätt gärna.
Sist men inte minst tror jag vi alla kan vara överens om att en spånsug med cyklon och riktigt bra luftfilter är den bästa lösningen, eller möjligen en cyklon med utblås utomhus men med värmeväxlare på utluften. Det förstnämnda kanske skulle kunna bli verklighet om 10 år när jag inkorpererat matkällaren med verkstan. Då finns platsen...
Jag försöker förtydliga mitt tidigare råd:
>2. Om du har maskinen i en uppvärmd lokal och spånsugens utblås mynnar utanför
>lokalen så blir din lokal nedkyld på ett par minuter. Lika effektivt som en byggfläkt
>värmer upp lokalen kommer spånsugen att kyla ner den.
>
>Placera gärna spånsugen i ett utrymme vägg i vägg med lokalen och ordna en rejäl
>öppning i takhöjd och klä med finmaskigt tyg så att varmluften kan strömma tillbaka.
I mitt fall var det en lite otät provisorisk uppvärmd lokal på kanske 30 kvm. Ute var det några plusgrader. Det tog nog mindre än två minuter innan det var nästan lika kallt inne som ute. Jag pratade med en bekant snickare om detta som skrattade och sa att en spånfläkt suger ut värmen ur ett rum på nolltid.
När det gäller dammet och återvinning så menade jag inte att det finmaskiga tyget skall filtrera bort spånet för det gör det inte. Hela spånsugen skall vara försedd med spånsäckar och filterpåse, precis som vanligt. En sådan spånsug kan man placera inomhus och det blir ganska dammfritt, men ett väldigt oväsen. Det är p.g.a. ljudet/oväsendet och söliga säckbyten som sugen skall placeras i ett annat rum.
Öppningen med det finmaskiga nätet är mer till för att inte spån som virvlar runt i sug-rummet skall blåsas in i arbetslokalen. I sug-rummet samlas snart en massa spånsäcker och golvet blir fullt med spån.
Jag hoppas att min förklaring gjorde det lite tydligare.
Edit, tillägg:
Om du har en spånsug utan filter och säck är det en annan sak. Jag utgick ifrån min som har dubbla säckar och filterpåsar.
>2. Om du har maskinen i en uppvärmd lokal och spånsugens utblås mynnar utanför
>lokalen så blir din lokal nedkyld på ett par minuter. Lika effektivt som en byggfläkt
>värmer upp lokalen kommer spånsugen att kyla ner den.
>
>Placera gärna spånsugen i ett utrymme vägg i vägg med lokalen och ordna en rejäl
>öppning i takhöjd och klä med finmaskigt tyg så att varmluften kan strömma tillbaka.
I mitt fall var det en lite otät provisorisk uppvärmd lokal på kanske 30 kvm. Ute var det några plusgrader. Det tog nog mindre än två minuter innan det var nästan lika kallt inne som ute. Jag pratade med en bekant snickare om detta som skrattade och sa att en spånfläkt suger ut värmen ur ett rum på nolltid.
När det gäller dammet och återvinning så menade jag inte att det finmaskiga tyget skall filtrera bort spånet för det gör det inte. Hela spånsugen skall vara försedd med spånsäckar och filterpåse, precis som vanligt. En sådan spånsug kan man placera inomhus och det blir ganska dammfritt, men ett väldigt oväsen. Det är p.g.a. ljudet/oväsendet och söliga säckbyten som sugen skall placeras i ett annat rum.
Öppningen med det finmaskiga nätet är mer till för att inte spån som virvlar runt i sug-rummet skall blåsas in i arbetslokalen. I sug-rummet samlas snart en massa spånsäcker och golvet blir fullt med spån.
Jag hoppas att min förklaring gjorde det lite tydligare.
Edit, tillägg:
Om du har en spånsug utan filter och säck är det en annan sak. Jag utgick ifrån min som har dubbla säckar och filterpåsar.
Redigerat:
Alltså, att tro att en filtersäck skulle filtrera någon form av mindre partiklar är lite att blunda för problemet med fina partiklar, tyvärr. Min spånsug har för övrigt ett enormt filter men eftersom det inte är utbytbart förutsätter jag att luften inte är speciellt välfiltrerad.
Det var mycket han har tänkt.phl skrev:
Jag har förstås inte hunnit läsa allt, och dessutom är han ju amerikan, och de kan inte räkna med vettiga enheter. Men det jag har omvandlat verkar rimligt. 20 m/s nämner han ofta som den vanliga hastigheten för materailtransport av torr sågspån, och det stämmer bra. Han nämner sedan ett luftflöde på 470 m³/h för att få med små partiklar. Där har jag ingen direkt erfarenhet att jämföra med. Anläggningar som jag varit med och räknat på har exempelvis behövt transportera 10 m³ sågspån per timme, alltså ungefär tre liter sågspån per sekund, och det är förstås nåt helt annat än vad man behöver i en hemmaverkstad.
Han beskriver också korrekt skillnaderna mellan en kommersiell anläggning, där alla maskiner är igång samtidigt, och en hemmafixares anläggning, där man kör med en maskin i taget.
Den programvara som jag en gång utvecklade dimensionerar just sådana kommersiella anläggningar. Den passar inte riktigt till hemmafixarens behov. Det hjälper inte att vi var (såvitt vi vet) ledande på detta för 25 år sedan.
Företag som Fläktindustri i Växjö, sedermera ABB, hade exempelvis inget liknande, utan köpte licenser av oss. Men man kan bryta ut formlerna ur programmet och handräkna på en enkel rörbit, förstås. Den här Bill har en Excel-kalkyl på sin sida, där man ska kunna räkna på just en sådan hemmaanläggning. Jag kan tyvärr inte kommentera den, för såvitt jag förstod har han låst in den intressanta matematiken, där det väsentliga räknas ut, så den ser man inte.
Vill ni räkna på era behov, så se till att räkna på den del som är besvärligast att driva. Man begriper oftast vilken det är utan att göra några uträkningar.
För den som är road av datorer kan jag nämna att programvaran först utvecklades i UCSD Pascal och kördes på en TI 99/4A. När vi sen skaffade en riktig värstingmaskin, en PC AT med 12 MHz 80286/80287, portade vi programmet till Turbo Pascal 4. Det är nästan identiskt med UCSD Pascal IV.0 ändå. Med stöd för matteprocessorn sjönk omräkningstiden för vårt testsystem från två minuter på hemdatorn till tre sekunder. Vad det tar idag vet jag inte. Kör jag samma beräkning på min 3 GHz dual-core är den klar när jag tryckt på knappen... Kompileringen av drygt 5000 rader kod är också klar när jag hunnit trycka på knappen.
Hur illa är det med frykantiga rör av trä? Såg att det finns en del gamla sådana här och var hemma, vore enkelt att bygga sina egna rör istället för att köpa metalldito...
Platt är vad Centab säger till mig att spirorör blir.
Jag hittade en spånsug från en slöjdsal - Centab SF28. Den är av skåptyp och knappast jättemärkvärdig, även om den är en rejäl klump för mina behov. Den drar 2800m3/h och genererar ett max undertryck på 12kPa. dvs ca hälften av en grovdammsugare.
Jag hittade en spånsug från en slöjdsal - Centab SF28. Den är av skåptyp och knappast jättemärkvärdig, även om den är en rejäl klump för mina behov. Den drar 2800m3/h och genererar ett max undertryck på 12kPa. dvs ca hälften av en grovdammsugare.
Dom vill välj sälja sin fin-slang för 350kr metern. Spiro blir inte ens platt om jag sitter på det!?
Spiro i dimensioner kring 100-125mm klarar om jag inte minns fel minst det dubbla utan deformation.
Spiro i dimensioner kring 100-125mm klarar om jag inte minns fel minst det dubbla utan deformation.
Redigerat:
När man pratar om spånsugar/spånfläktar så oftast är det lågtrycksfläktar
som arbetar mellan 1,5-3,5 kpa. Så 12 kpa är mycket mera.
Men spirorör klarar med läthet av 12 kpa.
Har själv använt spirorör med min gammla spånsug som är på 22kpa
och det gick förträfligt bra. Förutom när man satte på spånsugen innan man hadde dragit ut spjället det sögs fast så hårt att jag inte fick ut det var
till att stänga av och öppna sedan sätta på. Rören imploderade ej.
Mvh Pär H
som arbetar mellan 1,5-3,5 kpa. Så 12 kpa är mycket mera.
Men spirorör klarar med läthet av 12 kpa.
Har själv använt spirorör med min gammla spånsug som är på 22kpa
och det gick förträfligt bra. Förutom när man satte på spånsugen innan man hadde dragit ut spjället det sögs fast så hårt att jag inte fick ut det var
till att stänga av och öppna sedan sätta på. Rören imploderade ej.
Mvh Pär H
Anngående spirorör kan man på någott sätt förstora ena änden på röret och trä på det på nästa rör även förstora ena änden på böjar när man klippt bort gummitätningen som på bilden i post nr17 den vänstra böjen. Det är ju inte mycket
på diametern som behövs ändras på efter som det är så tunna väggar på rören.
Men efter som jag inte sätt det på någon snickar sajt så kanske det inte går
Om man skulle kunna göra det på det enkelt sätt så skulle man kunna använda sig av ventilations rör utan att det på verkar innerdiametern.
Man bara trär på det ena på det andra och sätter en eller två poppnitar och eltape så blir det tät.
Så är nämligen mina rör som jag har i dag monterade och det är åss egna rör och det är ett himmla smutt sät att montera på slippa dyra klämringar som i alla fall inte håller tätt vid minsta lilla snedbelastning
Förutom då att det har lite högre motstånd än släta spånrör
Mvh Pär H
på diametern som behövs ändras på efter som det är så tunna väggar på rören.
Men efter som jag inte sätt det på någon snickar sajt så kanske det inte går
Om man skulle kunna göra det på det enkelt sätt så skulle man kunna använda sig av ventilations rör utan att det på verkar innerdiametern.
Man bara trär på det ena på det andra och sätter en eller två poppnitar och eltape så blir det tät.
Så är nämligen mina rör som jag har i dag monterade och det är åss egna rör och det är ett himmla smutt sät att montera på slippa dyra klämringar som i alla fall inte håller tätt vid minsta lilla snedbelastning
Förutom då att det har lite högre motstånd än släta spånrör
Mvh Pär H
Redigerat:
Jag har flera mindre maskiner som har utvändig anslutning om 40mm för sugslang. Några Boschmaskiner och en Dewaltfräs (42mm).
Hur brukar man lösa övergången till spånsugens 100mm (eller 50mm, för det har jag hittat en övertgång till på jula)?
Har en gammal centraldamsugarslang jag skulle kunna använda på de mindre maskinerna.
Hur brukar man lösa övergången till spånsugens 100mm (eller 50mm, för det har jag hittat en övertgång till på jula)?
Har en gammal centraldamsugarslang jag skulle kunna använda på de mindre maskinerna.