1 441 läst ·
38 svar
1k läst
38 svar
Tankar kring nödkraftverk
Sida 1 av 3
Hej alla.
Jag har hushåll med solpaneler på taket, ett husbatteri på 12 kWh och förberett för offgrid-drift i händelse av strömavbrott. Detta innebär att under sommarhalvåret kan vi i princip klara hur långa avbrott som helst, men under vintern är det förstås värre, framför allt när det är snö på solpanelerna. Vi bor på landet med egen brunn, så är vi utan el är vi även utan vatten, vilket gör saker jobbiga. Min tanke är därför att komplettera det hela med ett litet kraftverk som jag kan använda för att toppa upp batterierna under längre strömavbrott, tänkte höra vad ni tror om tanken.
Planen är att förse anläggningen med ett CEE-intag dit jag helt enkelt manuellt kan koppla in reservkraftverk när det behövs. Jag tänker mig att lämpligt kraftverk skulle vara ett gasoldrivet på typ 2 kW (typ ett Champion Mighty Atom Dual Fuel, även om jag hellre skulle köpa något icke amerikanskt). Om vi kan snåla lite med förbrukningen så tror jag vi kan komma ner under 20 kWh per dygn, varpå det borde räcka att köra kraftverket dagtid även om solpanelerna inte producerar någonting alls.
Har inte räknat speciellt exakt på det hela än, men har jag några brister i planen i stort?
/Daniel
Jag har hushåll med solpaneler på taket, ett husbatteri på 12 kWh och förberett för offgrid-drift i händelse av strömavbrott. Detta innebär att under sommarhalvåret kan vi i princip klara hur långa avbrott som helst, men under vintern är det förstås värre, framför allt när det är snö på solpanelerna. Vi bor på landet med egen brunn, så är vi utan el är vi även utan vatten, vilket gör saker jobbiga. Min tanke är därför att komplettera det hela med ett litet kraftverk som jag kan använda för att toppa upp batterierna under längre strömavbrott, tänkte höra vad ni tror om tanken.
Planen är att förse anläggningen med ett CEE-intag dit jag helt enkelt manuellt kan koppla in reservkraftverk när det behövs. Jag tänker mig att lämpligt kraftverk skulle vara ett gasoldrivet på typ 2 kW (typ ett Champion Mighty Atom Dual Fuel, även om jag hellre skulle köpa något icke amerikanskt). Om vi kan snåla lite med förbrukningen så tror jag vi kan komma ner under 20 kWh per dygn, varpå det borde räcka att köra kraftverket dagtid även om solpanelerna inte producerar någonting alls.
Har inte räknat speciellt exakt på det hela än, men har jag några brister i planen i stort?
/Daniel
Jepp. Men jag tänker att gasolvarianten kräver mycket mindre skötsel och service. Vill inte hålla på och behöva mecka med det, vill att det bara ska funka när jag plockar fram det. Enda nackdelen med gasol verkar vara lite lägre effekt. Plus att vi kan använda samma gasoltub även till gasolköket, extra bra vid kris. De kraftverk jag sett som går att köra på gasol går även att köra på bensin om det krisar.Anna_H skrev:
Ja, precis som jag skrev, tanken är att toppa upp batteriet med generatorn, dvs att plugga in det och köra igång när man märker att det som finns i batteriet inte kommer att klara sig tills strömavbrottet är slut. Jag tänker att den kopplas in till inverterns AC-in. Invertern är en SolaX X3-Hybrid-G4 och batteriet är SolaX T30.H Håbbe01 skrev:
Ja, jag har en manuell brytare som kopplar bort invertern från elnätet vid strömavbrott. Så intaget för generatorn behöver väl då sitta efter den brytaren, så den kan mata in till invertern på samma sätt som elnätet normalt sett gör. Det blir ju bara en fas då, men om jag förstår det rätt ska invertern hantera detta.H Håbbe01 skrev:
Räkna efter noga hur mkt gasol du behöver under 1 veckas strömavbrott under vintern. Jag grovgissar att en P11 eller PC10 räcker max ett halvt dygn med 2 kW elverk.M Malmgren skrev:
Planera för bensin eller diesel är mitt tips.
Jag får det till att jag borde kunna köra ungefär 20 timmar. Tanken är dock inte att köra kontinuerligt utan alltså bara några timmar i taget, så då borde jag klara mig några dagar. Efter det så kan man ju förstås börja plocka fram bensindunkarna.ClasseClas skrev:
Låter vettigt. Ska du producera 20 kWh per dygn lär elverket behöva gå mer än halvtid?M Malmgren skrev:
Ok, såg att man kan aktivera att ladda från nätet, sen om endast 1 fas funkar och inte inverter reagerar på att 2 faser är borta får man nog kolla med deras support
Ser nu att växelriktaren stödjer generatordrift och har comm utgång för att ställa om matning från elnät och generator via en ATS switch. Switchen kan också starta generatorn. Laddning av batteri är konfigurerbart också under generatordrift. Dock hittar jag inget om att 3 fas växelriktare funkar med 1 fas generator ännu.M Malmgren skrev:Ja, jag har en manuell brytare som kopplar bort invertern från elnätet vid strömavbrott. Så intaget för generatorn behöver väl då sitta efter den brytaren, så den kan mata in till invertern på samma sätt som elnätet normalt sett gör. Det blir ju bara en fas då, men om jag förstår det rätt ska invertern hantera detta.
Precis. Jag har dock ingen ATS-switch utan tänker mig att jag manuellt ska slå om från nät till generator.H Håbbe01 skrev:Ser nu att växelriktaren stödjer generatordrift och har comm utgång för att ställa om matning från elnät och generator via en ATS switch. Switchen kan också starta generatorn. Laddning av batteri är konfigurerbart också under generatordrift. Dock hittar jag inget om att 3 fas växelriktare funkar med 1 fas generator ännu.
Jag fick för mig att jag hade läst någonstans att det skulle fungera med 1-fas-generator, men nu har jag lusläst manualen och hittar ingenting uttryckligen om det. Men behöver den uttryckligen stöd för det? Jag menar, det är det inte bara en fråga om att invertern måste balansera mellan faserna? (alltså eftersom vi då får en fas med säg 2kW och två faser med 0kW)
En P11 tub innehåller gasol motsvarande 140 kWh, men vet inte hur mycket av det som går förlorat vid omvandlingen till elClasseClas skrev:
Vet ej men låter inte helt enkelt att den har en funktion för detM Malmgren skrev:Precis. Jag har dock ingen ATS-switch utan tänker mig att jag manuellt ska slå om från nät till generator.
Jag fick för mig att jag hade läst någonstans att det skulle fungera med 1-fas-generator, men nu har jag lusläst manualen och hittar ingenting uttryckligen om det. Men behöver den uttryckligen stöd för det? Jag menar, det är det inte bara en fråga om att invertern måste balansera mellan faserna? (alltså eftersom vi då får en fas med säg 2kW och två faser med 0kW)
Hittade en intressant länk här
https://solaxpowerservice.zendesk.c...9-SolaX-Generator-Function-on-Hybrid-inverter