Står.i Står.i skrev:
I Danmark används sk. masseovne som väger ett par ton och kan eldas en gång om dagen. Kan kombinerad med en acc.tank och andra värmesystem såsom solfångare.

Bifogar länk till hemsida som säljer paket för inspiration.[länk]
Vi var nära att köpa en hel gård på Bornholm (billigt men snårig byråkrati) och där är det betydligt mycket varmare - det kryper i stort sätt aldrig under nollan (inte ens på julafton) och till följd av det är husen bedrövlig dåligt isolerade, lika dåligt som i UK. Nästan alla hus är byggda av sten, med undermålig isolering som sagt. Ägde jag hus i Danmark, skulle jag satsa på isolering istället - i massor! Dumt att elda för danska kråkor. Dessutom finns ingen ved att köpa utan det som finns är hoppressad sågspån - en uselt och dyr biomassa att elda med.

Jerka63 Jerka63 skrev:
hoppressad sågspån - en uselt och dyr biomassa att elda med.
Pellets är ett utmärkt bränsle.

L lat skrev:
Pellets är ett utmärkt bränsle.
Det är inte vad jag pratar om. Hade det gällt pellets hade jag skrivit det. Stora rektangulära bitar av ihoppressade sågspån. Fins på ÖB har testa. Värdelösa. Bitar faller llet ner i aslepotten

Jerka63 Jerka63 skrev:
Det är inte vad jag pratar om. Hade det gällt pellets hade jag skrivit det. Stora rektangulära bitar av ihoppressade sågspån. Fins på ÖB har testa. Värdelösa. Bitar faller llet ner i aslepotten
Och ska ha ett roster med smala rännor i. Samt brinner inget bra utan fäkt som blåser in, lite lika funktion som med pellets.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Briketter, funkade jättebra i vedpannan, det ända man fick tänka på var att det är en massa energi i dom där. Man får inte lägga i för många på en gång!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.