Matss skrev:
Det vanligaste problemen vid vedpanneinstallationer beror på att luft/ånga inte kan avgå på ett bra sätt. Varför riskera sånna problem med komplicerade lösningar för att behålla expansionskärlet kallt? Ansluter man det till toppen av tanken kan det placeras vid sidan av tanken och under samma isolering. Det ger säker funktion och ingen syresättning till kostnaden av en försummbar ökning av förlusterna.
Var ska man ansluta blåsröret vid en sån lösning?
 
Bjuris skrev:
Var ska man ansluta blåsröret vid en sån lösning?
Det fina är att då behöver man inget extra blåsrör eftersom expansion är anslutet på högsta punkt. Men man bör som vanligt ansluta expansion med grovt rör, min 1" eller 28 mm.
 
Matss skrev:
Det fina är att då behöver man inget extra blåsrör eftersom expansion är anslutet på högsta punkt. Men man bör som vanligt ansluta expansion med grovt rör, min 1" eller 28 mm.
Om jag förstått allt rätt så drar man ett rör från toppen på tanken ner till botten på expansionskärlet och ett rör från toppen på expansionskärlet upp ovanför högsta punkt på tanken??
 
Bjuris skrev:
Om jag förstått allt rätt så drar man ett rör från toppen på tanken ner till botten på expansionskärlet och ett rör från toppen på expansionskärlet upp ovanför högsta punkt på tanken??
Japp, men egentligen kan du placera expansion under tanken och även låta utlopp från expansion sluta under tanken. Det är ju lätt att prova med ett par PET-flaskor och en slangstump...
 
Massor av tack för alla svar i detta fantastiska forum - och frågorna, som tvingar mig att tänka, om jag tänker rätt. Vilket jag inte alltid gör. :) Jag funderar ju på att gräva ner en betongacktank i backen (det värsta hindret har nog övervunnits, nämligen min frus motstånd att gräva i "hennes" trädgård). Jag får då ett ca 6 - 8 m långt stålrör från panna till ackumulatortanks (volym 6 - 8 m[sup]3[/sup]) topp/botten. Expansionskärl  5% blir då 0,4 m[sup]3[/sup]

Så jag grunnar på blåsröret. Matss lösning är onekligen elegantast. Jag vill slippa backventil. Men även om expansionstankens botten ligger något under huvudtanken, i mitt fall lägsta nivå ca 3 dm under huvudtankens topp, så kanske man likväl kan sätta blåsröret där?  Ett 30 cm sughöjd hävertrör bör kunna göras MYCKET grovt (ska dock testa med hinkar och olika vattenslangar i sommar)

Ånga från en kokande panna bör väl kylts ner redan i röret på 6 m, och en 6-8 m[sup]3[/sup] tank lär aldrig koka? Så hur stora mängder ånga bildas? Vad händer med 6 m rör mellan acktank och panna? Jag inser att en 40 - 60 kW-panna ger effekt i andra ändan, som inte får bli en "gasbomb"

Måste jag ändå inte av säkerhetsskäl i ett sådant fall ha ett blåsrör närmare pannan p g a det 6 m långa röret mellan panna och acktank? I så fall behövs ju inget blåsrör på tanken?

Att fylla på kallt vatten i tanken blr inget problem i mitt fall (vrid på kran, fyll till spillröret rinner) och kan även med enkla medel automatiseras - men hur stora mängder vatten (=värmeenergi) kan blåsa ut - och vilka andra sätt finns att förhindra kokning/blåsning?
 
Matss skrev:
Jungman, vet inte riktigt hur jag ska tolka din ritning avseende expansionskärlets placering i höjdled. Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar. Och placeras det över får det enligt gällande bestämmelser inte vara högre än 0,3 m.
Innan du börjar grunna på hur det fungerar, föreställ dig att det som sysns i bild är ett helt självständigt system där enbart hetvatten cirkulerar, inget annat.

I radiatorkretsen som får sin energi via en värmeväxlare, sitter en vanlig "tryck-burk" för expansion, samma som satt där när det var olje-eldat. Vet inte exakt men jag tror den är på 20 - 25 liter. Varmvatten beredes också via värmeväxlare. Tanken laddas direkt från pannan med hetvatten. Föreställ dig pannan, ack-tanken och expansionskärlet som ett helt separat kärl med samma hetvatten. Hetvattensystemet är inte i någon direkt förbindelse med förbrukare, bara indirekt, via VVX. Inget vatten "sugs" någonstans. Jag har ju t.o.m. ritat en sträckad linje för högsta hetvatten nivå. Studera igen! ;-)
 
Har tittat igen och frågan kvarstår: Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar. Om du inte har nån form av backventil i blåsröret?
 
Med ett sådant här öppet system funkar det väll med två tankar precis på samma sätt som med ett trycksatt? Även om det är att föredra med en stor tank, men det är det ju i ett trycksat system också.

Jag tror att jag har bestämt mig för mitt system:
Baxi 50 kW
Trycklösa acktankar byggda på plats, 2 st på tillsammans 5200 liter
Expansionskärlet bredvid acktanken och så högt som möjligt i pannrummet, men botten hamnar under högsta vattennivå på tanken.
Anslutning från acktank till expansion från acktankens topp, så att jag slipper backventiler i blåsröret och problem med luft om pannan sjuder.

Men som sagt, funkar det med två tankar med ett trycklöst system?
Mvh Martin
 
Jag glömde en fråga
Hur skall värmeväxlaren se ut när det är till värmesystemet? På samma sätt som till varmvattent eller? Och var skall slingorna/slingan sitta botten, mitt på eller i toppen?
Martin
 
storahuset skrev:
Men som sagt, funkar det med två tankar med ett trycklöst system?
Mvh Martin
Bra fråga. Ingen som vet?
 
Matss skrev:
Har tittat igen och frågan kvarstår: Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar. Om du inte har nån form av backventil i blåsröret?
Förstår inte heller hur det kan fungera.
Kom igen nu Jungman och förklara.
 
Matss skrev:
Har tittat igen och frågan kvarstår: Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar. Om du inte har nån form av backventil i blåsröret?
Snälla Matss, titta en gång till. Jag har till och med angivit systemets högsta vattennivå som en streckad linje. Då är tanken laddad till 95 grader eller högre. när vattnet svalnar till 20 grader är vattnet i linje med lägsta nivå. Även det märkt vid expansionstanken. Tänk, vad har T-kopplingen i skvallerröret för uppgift? ;-)
 
Hittar inte din fina ritning längre, kan du lägga upp den igen??
 
Hittade en inntresant typ av isolering som alla tankisolerare borde ta en titt på
dra ej i sig fukt har bra K-värde såg tyvärr inga uppgifter på värmetåtighet
(går säkert att få uppgifter på)  bör ju tåla värme om man har tänkt värmeisolera
med skivan HAHA!!!!
KOLLA PÅ WWW.FINNFOAM.FI
                                         
ps
eldar själv med ved 1500l tank 40kw underförbränningspanna ganska nöjd
men(det finns alltid med) lite större  volym skulle inte vara helt fel!
Inntresant det här med lågtryckssystem!!!
Kommer att följa med inläggen här kanske flera tips.
Skissar på ett lågtryckssystem mellan3.5-4.5m3 som alla andra problem med var
man kan placera en större tank med så små förluster som möjligt.
       
                                             MVH  PR96

 
Matss skrev:
Hittar inte din fina ritning längre, kan du lägga upp den igen??
Här är skisserna som Jungman gjort.
 
  • jungman_ackumulatortank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • schematisk_skiss_ackumulator_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.