7 731 läst ·
89 svar
8k läst
89 svar
Tänk tankisolering!
Det är ju kanon med golvvärme i sovrummet då det är 25-30° ute på sommaren.. :Fogarbo skrev:
Med isolering=20 cm befintlig cellplastisolering i golvet blir det nog inte så hett om öronen sommartid-hoppas jag ;D2an skrev:
Vad jag ville säga, var att frågan om var man sätter extra isolering måste anpassas till om värmen går förlorad eller blir nyttig värme. Heta sommardagar (som blir många, hoppas jag!) ska solvärmesystemet ge mer än nog av värmetillförsel till tanken, och jag måste då hur som helst ha fönstren vidöppna.
Vet ej om detta är rätt tråd. Men jag försöker. finns det nåt "frigolit" matrial som man kan isolera tankarna med i lös form. menar nu som lösull så man bara kan spruta in isoleringen runt tanken.. och vilket isolerar bäst rockwool eller frigoliten? :
Är isoleringen tillräcklig så lär du inte få nån "golvvärme" effekt iaf o när det är varmt så vill man absolut inte ha nått extra värmetillskott nånstans, Särskillt i sovrummet.. ;DFogarbo skrev:Med isolering=20 cm befintlig cellplastisolering i golvet blir det nog inte så hett om öronen sommartid-hoppas jag ;D
Vad jag ville säga, var att frågan om var man sätter extra isolering måste anpassas till om värmen går förlorad eller blir nyttig värme. Heta sommardagar (som blir många, hoppas jag!) ska solvärmesystemet ge mer än nog av värmetillförsel till tanken, och jag måste då hur som helst ha fönstren vidöppna.![]()
Hmmm det är väl inte så bra för skiktningen...att låta det översta kylasFogarbo skrev:
Jo, det är det många som tror. De har 26°C inne och öppnar fönstret för att få svalka. När det är 31°C ute! Nä, stäng fönstret på dagen och öppna på natten istället.Fogarbo skrev:
Har du katt kommer den att trivas i sovrummet, i alla fall.
Isolering blir med 20 cm isolering ovan tank, 30 cm mot innerväggar och 40 cm under tanken, 40 cm mot ytterväggar en optimal isolering i mitt fall, med hänsyn till övrig isolering i huset. Värme-läckagen från tanken bör bli så små, att de inte bör påverka skiktningen - hoppas jag
Optimal skiktning inuti tanken tänker jag uppnå med: Tanken är 2, 5 m lång invändigt och 1,25 m bred (1,6 - 1,8 m hög). De tre separata värmeväxlarsystemen (varmvatten, solvärme och radiator-golvvärme) löds ihop av 2 m långa raka kopparrör (med U-böjar 180[sup]o[/sup]) till tillräcklig längd för resp system. För att förbättra skiktning läggs 2,2 m långa stratifieringsskenor (eller rännor, liknelse: = U-profil 7,5x10x7,5 cm) ovan solvärmeslingor, och under varmvatten- och radiator-golvvärme-slingor, lutande på så sätt att "varmras uppåt" resp "kallras nedåt" av vattnets uppvärmning resp nedkylning leds naturligt till ett 15 x 15 cm fyrkantigt stratifieringsrör, fastsvetsad i bortre kortsidan av tanken (har även funderat "mitt på långsidor", ger bättre spridning, men det blir mera komplicerat tillverka. Här har jag även många andra otestade idéer). Allt detta blir otroligt enkelt att bygga, då alla tre värmeväxlarna är raka och ca 2,1 m långa. Detta bör ge absolut minimala rörelser inuti tanken och därmed bästa skiktning.
Så här långt verkar min lågtryckslösning tämligen "självklar", men det finns alltid detaljer, och kanske har jag förbisett något. (Att dimensionera detaljkomponenter återstår också, men de blir väl likartade högtryckstankars?). Detta är en ny bransch för mig, så jag tar tacksamt emot alla tips.
Optimal skiktning inuti tanken tänker jag uppnå med: Tanken är 2, 5 m lång invändigt och 1,25 m bred (1,6 - 1,8 m hög). De tre separata värmeväxlarsystemen (varmvatten, solvärme och radiator-golvvärme) löds ihop av 2 m långa raka kopparrör (med U-böjar 180[sup]o[/sup]) till tillräcklig längd för resp system. För att förbättra skiktning läggs 2,2 m långa stratifieringsskenor (eller rännor, liknelse: = U-profil 7,5x10x7,5 cm) ovan solvärmeslingor, och under varmvatten- och radiator-golvvärme-slingor, lutande på så sätt att "varmras uppåt" resp "kallras nedåt" av vattnets uppvärmning resp nedkylning leds naturligt till ett 15 x 15 cm fyrkantigt stratifieringsrör, fastsvetsad i bortre kortsidan av tanken (har även funderat "mitt på långsidor", ger bättre spridning, men det blir mera komplicerat tillverka. Här har jag även många andra otestade idéer). Allt detta blir otroligt enkelt att bygga, då alla tre värmeväxlarna är raka och ca 2,1 m långa. Detta bör ge absolut minimala rörelser inuti tanken och därmed bästa skiktning.
Så här långt verkar min lågtryckslösning tämligen "självklar", men det finns alltid detaljer, och kanske har jag förbisett något. (Att dimensionera detaljkomponenter återstår också, men de blir väl likartade högtryckstankars?). Detta är en ny bransch för mig, så jag tar tacksamt emot alla tips.
Då du verkar lägga en massa möda på att få bra skiktning varför då göra det största felet att isolera toppen mindre än botten, Har du tänkt försöka vända tyngdlagarna eller..Fogarbo skrev:Isolering blir med 20 cm isolering ovan tank, 30 cm mot innerväggar och 40 cm under tanken, 40 cm mot ytterväggar en optimal isolering i mitt fall, med hänsyn till övrig isolering i huset. Värme-läckagen från tanken bör bli så små, att de inte bör påverka skiktningen - hoppas jag
Optimal skiktning inuti tanken tänker jag uppnå med: Tanken är 2, 5 m lång invändigt och 1,25 m bred (1,6 - 1,8 m hög). De tre separata värmeväxlarsystemen (varmvatten, solvärme och radiator-golvvärme) löds ihop av 2 m långa raka kopparrör (med U-böjar 180[sup]o[/sup]) till tillräcklig längd för resp system. För att förbättra skiktning läggs 2,2 m långa stratifieringsskenor (eller rännor, liknelse: = U-profil 7,5x10x7,5 cm) ovan solvärmeslingor, och under varmvatten- och radiator-golvvärme-slingor, lutande på så sätt att "varmras uppåt" resp "kallras nedåt" av vattnets uppvärmning resp nedkylning leds naturligt till ett 15 x 15 cm fyrkantigt stratifieringsrör, fastsvetsad i bortre kortsidan av tanken (har även funderat "mitt på långsidor", ger bättre spridning, men det blir mera komplicerat tillverka. Här har jag även många andra otestade idéer). Allt detta blir otroligt enkelt att bygga, då alla tre värmeväxlarna är raka och ca 2,1 m långa. Detta bör ge absolut minimala rörelser inuti tanken och därmed bästa skiktning.
Så här långt verkar min lågtryckslösning tämligen "självklar", men det finns alltid detaljer, och kanske har jag förbisett något. (Att dimensionera detaljkomponenter återstår också, men de blir väl likartade högtryckstankars?). Detta är en ny bransch för mig, så jag tar tacksamt emot alla tips.
Kallt åker till botten varmt i toppen, Hur länge tror du botten är varm om du får till en bra skiktning?????????
Sno på det o ha 20 i botten o 40 cm i toppen..
Du träffar min ömma punkt ;D. Det var länge sedan jag räknade på värmeförluster, isoleringar, och vad gäller skiktning vet jag ännu mindre, annat än att allt jag sett, hävdar att detta ska man lägga lite extra funderingar på (vilket jag försökt göra med de teknologier jag funnit - dvs stratifiering - som kostar näst intill ingenting jämfört med allt annat, om man gör det på ovan sätt). Frågan jag har obesvarad är: Hur många kW läcker ut vid 70[sup]o[/sup] tempskillnad på 3 m[sup]2[/sup] yta isolerad med 20 cm cellplast - jämfört med vad jag tar ut via värmeväxlarna i överkanten tanken - och vad innebär detta för skiktningen?2an skrev:
Den enklaste lösningen är givetvis att sätta 30 cm isolering på alla sidor, utom mot (kallare) ytterväggar, där det får bli 40 cm, eller kanske som du föreslår, vänd på det till 20-40. Ska grunna på det du skriver - liksom hur jag ska dra och koppla alla mina 2 m värmeväxlarrör för att störa skiktningen så lite som möjligt - för det är en annan fråga jag inte vet optimal lösning på
Du ska nog tänka igenom detta en extra gång..Fogarbo skrev:Du träffar min ömma punkt ;D. Det var länge sedan jag räknade på värmeförluster, isoleringar, och vad gäller skiktning vet jag ännu mindre, annat än att allt jag sett, hävdar att detta ska man lägga lite extra funderingar på (vilket jag försökt göra med de teknologier jag funnit - dvs stratifiering - som kostar näst intill ingenting jämfört med allt annat, om man gör det på ovan sätt). Frågan jag har obesvarad är: Hur många kW läcker ut vid 70[sup]o[/sup] tempskillnad på 3 m[sup]2[/sup] yta isolerad med 20 cm cellplast - jämfört med vad jag tar ut via värmeväxlarna i överkanten tanken - och vad innebär detta för skiktningen?
Den enklaste lösningen är givetvis att sätta 30 cm isolering på alla sidor, utom mot (kallare) ytterväggar, där det får bli 40 cm, eller kanske som du föreslår, vänd på det till 20-40. Ska grunna på det du skriver - liksom hur jag ska dra och koppla alla mina 2 m värmeväxlarrör för att störa skiktningen så lite som möjligt - för det är en annan fråga jag inte vet optimal lösning på![]()
Tänk hur man isolerar ett hus, Taket max 50 cm, Väggar max 30, Golv max 30 då man kör golvvärme (oftast 20 cm) o med radiatorer vet ja då inte om det bara isoleras 10 cm under plattan..
Så om du kör topp 40 (gärna mer) väggar 40 (runt om) botten 20 cm ev mindre om du väljer mer i toppen, Då kommer du få en ruskigt bra isolerad tank..
För om du får skiktningen att fungera bra o har låg temp på radiator returen kommer inte tanken att va varm nå gra långa stunder efter du fyllt den helt..
Tack för tipsen 2:an. Har ritat in 20 cm under och 40 cm isolering ovan tanken.2an skrev:
Då har jag väl bara ett återstående större problemkomplex att lösa: Hur placera de tre separata 2,1 m långa värmeväxlarna (rören) för varmvatten (ca 15x2 m), radiatorer-golvvärme (ca 20 x 2m +5 x 2m), samt solvärmen (10 x 2m + 5 x 2 m). Även här har jag ju betydande frihet.
Jag ska ju alltid krångla till allting (innan jag förenklar allt, det vet jag) ;D . men jag leker med en idé att låta returvattnet från radiatorer-golvvärme gå via en "nedkylningskrets" 5 x 2 m från ca halva tankens höjd mot tankens botten och sedan värma upp allt igen från botten till toppen. Denna nedkylningskrets (ca 5 x 2 m kopparrör?) skulle via två (fyra?) ventiler kunna användas under solvärmetid som extra solvärmeslinga? (Solvärmen är i princip =0 okt-mar och misstänker att de äldre radiatorerna får hög returtemperatur gentemot acktanken)
Är det vettigt att kyla ned returvattnet först, innan det värms upp ur skiktningssynpunkt, eller tänker jag ånyo fullständigt galet ? ;D
Hmm hänger inte med riktigt :-/Fogarbo skrev:Tack för tipsen 2:an. Har ritat in 20 cm under och 40 cm isolering ovan tanken.
Då har jag väl bara ett återstående större problemkomplex att lösa: Hur placera de tre separata 2,1 m långa värmeväxlarna (rören) för varmvatten (ca 15x2 m), radiatorer-golvvärme (ca 20 x 2m +5 x 2m), samt solvärmen (10 x 2m + 5 x 2 m). Även här har jag ju betydande frihet.
Jag ska ju alltid krångla till allting (innan jag förenklar allt, det vet jag) ;D . men jag leker med en idé att låta returvattnet från radiatorer-golvvärme gå via en "nedkylningskrets" 5 x 2 m från ca halva tankens höjd mot tankens botten och sedan värma upp allt igen från botten till toppen. Denna nedkylningskrets (ca 5 x 2 m kopparrör?) skulle via två (fyra?) ventiler kunna användas under solvärmetid som extra solvärmeslinga? (Solvärmen är i princip =0 okt-mar och misstänker att de äldre radiatorerna får hög returtemperatur gentemot acktanken)
Är det vettigt att kyla ned returvattnet först, innan det värms upp ur skiktningssynpunkt, eller tänker jag ånyo fullständigt galet ? ;D
Du ska ha 15 rör på 2 meter för vv som sitter i topp på tanken el ska dom va utsprida i tanken på olika höjder o lika så med värmen??
Blir många rör..
Tror inte på iden med att köra returen i en kylslinga i botten; Du värmer ju då upp botten vilket du inte bör göra..
Du bör igentligen bara behöva göra slingorna som ett galler där du har ett rad med x antal rör i toppen (nära taket) som slutvärmning av vv o en bit från botten har du en rad för förvärmning av vv (kanske 50-70 cm från botten) med dubbla blandnings ventiler så att vv bara tas från slingan nära botten i början. Då det inte räcker värms lite mer i toppen.. Har du många/långa slingor får du ut 40° vv istort sätt tills tanken är tom..
I botten lägger du en rad med rör för sol o även en rad nästan i toppen så du kan ladda tanken på olika höjder..
För värmen gör du på samma sätt, En rad med rör en liten bit från toppen o en ovan el under förvärmnings slingan för vv.. Sen kör du med en bivalent shunt http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf så den börjar att ta från den låga slingan...
Än en gång tack för tipsen. Är väl inne på samma tankar som du. Många 2 m-rör blir det ... och jag kan ha dem spridda längs två långsidor tanken + längst upp ... VV (utspridd för bästa skiktning) på övre halvan ena långsidan + överst, radiatorvärme på övre halva andra långsidan + överst , solvärmen nedre halvan samma sida radiatorvärme + botten. Bara mina funderingar ...2an skrev:
Rent tillverkningsmässigt löder jag nog ? ihop allt i lämpligt antal 6 x 2 m (=12 m) modul-slingor, som jag på utsidan kan koppla ihop via ventiler för att experimentera fram en "optimal" lösning - för jag misstänker att här kan teori och verklighet bli ???.
Som sagt - långt ifrån färdigtänkt - men väldigt intressant att ha som hjärnspöke på lediga timmar
Jag skriver enbart fakta. Fakta som talar för sig själv, utan att jag på något sätt nedvärderar kommersiella leksakstankar. De har redan förtjänat sin plats i kommersens och reklamens underbara värld.slipperman skrev:Hej Jungman
Kul att du finns. Ditt förhållningssätt och ständiga nedskrivningar av kommersiella tankar är dock tröttsam och lite ensidig. Jag förstår precis ditt förhållningssätt, men det kräver att
- man har gott om tid till förfogande
- man har lust att pula själv
- man kan finna tid för detta egenpulande
- man ständigt kan maximera i stället för att optimera
- man vill framhålla vilken jävla bra lösning man själv gjort för inga pengar alls
Det är prcis tvärtom! Ingen behöver avstå från att använda bio-energi på grund av mina presentationer av fakta, tvärtom! Om du har följt frågeställningarna i detta forum, så förstår du säkert att många läser texterna för att inhämta kunskap. Tyvärr framstår många artiklar som direkt tagna från marknadsmarodörernas brochyrer. Där hittar man sällan kunskaper eller fakta utan bara säljsnack!
Just det, "tidskonsumerande misstag". Man beställer ett jobb och alla misstag går väldigt fort och i ett hujj har man ett mediokert system. Vad tänker en bio-energi intresserad då? Då får man läsa frågor som "varför fungerar inte laddomaten?" o.s.v. Att lära sig, är det av ondo? Framför allt om man försöker lära sig av andras misstag och inte sina egna?I sakfrågan så skulle jag kunna hävda att en kommersiell tank med t.ex. 90 mm purisolering är den mest optimala lösningen i många situationer. Det är inte den lösning som ger minst förluster, men den kanske går att få plats med, den är snabb att installera, man kan leja ut installationsarbetet, man "slipper" lära sig av en massa tidskonsumerande misstag m.m.
Berätta gärna hur man gör, så även noviser som jag själv får ta del av din visdom!
Vet du om att det finns folk som är anställda för att de skall skriva fördelaktiga artiklar om vissa företag och deras produkter i fora som denna. Man kommer med mothugg direkt när någon presenterar fakta som inte är till det företagets eller branchens fördel. Man får bra betalt för att försvara tvivelaktig marknadsföring. Hur mycket får du?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Det är ju knappast någon nyhet att företag finner fler och fler kanaler på internet att marknadsföra sina produkter, men jag är inte en sådan kanal. Men tack för tipset, jag skall undersöka om man kan få lite kulorJungman skrev:
Du jobbar hårt för att missförstå mitt resonemang kring att olika konsumenter söker olika lösningar utifrån just sina förutsättningar. Vi låter det vara så.
Håller med forumisten som i ett tidigare inlägg i denna tråd tyckte det var konstigt att det fanns så lite kommersialiserade lågtrycklösningar eller lämpligt paketerade byggsatser. Här finns det kanske ett litet segment för en entreprenör att jobba in sig på.