nja lite skugga på vedpannan tycker jag inte är nått problem ;)
(Förlåt kunde inte hålla mig)
Annars tycker jag oxå att man ska isolera tankarna så mycket som möjligt. vill man ha värme i källaren så kan man ju sätta in ett element istället, då kan man ju styra rumstempen som man vill. Det är ju bättre för skiktningen än att låta hela tanken vara element
 
Jag håller som bäst på att prata med olika vvs:are för mitt nya vedsystem. En av dem pratade om att sätta en extra (stängbar) retur högre upp (typ på mitten) på tanken så att man kan använda mindre del av tanken på sommaren. Utifrån inlägg ovan måste detta resonemang vara fel. Eller?

Sen har det nämnts om olika inkopplingar av varmvatten slingor.
Ett sätt är att ha en in botten som förvärmer vattner och sedan bara låta det gå vidare upp i den övre och där få tillräcklig värme.
Det andra sätter är att sätta någon typ av "termoventil" så att varmvattnet bara går genom den nedre så länge den kan värma till önskad temperatur. När den inte klarar av det kopplas den övre på succesivt. Detta måste vara en dyrare installation. Vad är det för fördel med den senare?

(Mitt tänkta system: 300m² uppvärd yta, Baxi 50kW, 4000 liter på två tankar)
Martin
 
storahuset skrev:
Jag håller som bäst på att prata med olika vvs:are för mitt nya vedsystem. En av dem pratade om att sätta en extra (stängbar) retur högre upp (typ på mitten) på tanken så att man kan använda mindre del av tanken på sommaren. Utifrån inlägg ovan måste detta resonemang vara fel. Eller?

Sen har det nämnts om olika inkopplingar av varmvatten slingor.
Ett sätt är att ha en in botten som förvärmer vattner och sedan bara låta det gå vidare upp i den övre och där få tillräcklig värme.
Det andra sätter är att sätta någon typ av "termoventil" så att varmvattnet bara går genom den nedre så länge den kan värma till önskad temperatur. När den inte klarar av det kopplas den övre på succesivt. Detta måste vara en dyrare installation. Vad är det för fördel med den senare?

(Mitt tänkta system: 300m² uppvärd yta, Baxi 50kW, 4000 liter på två tankar)
Martin
Vad gäller "hög retur" så är väl den ansatsen främst för att väga av förlusterna i tanken sommartid. Förlusterna är ju inte bara en funktion av temp och isoleringstjocklek utan av tid också. När ackarna bara skall användas för vvb räcker de länge. Mina 3,5 kubik räcker en dryg vecka under sommarhalvåret och under den perioden så kan det försvinna en del om man inte har isolerat ordentligt. Om du har två tankar kan man ju i stället överväga att stänga en i det aktuella driftsläget om man känner att tankarna pyser för mycket värme. Den möjligheten har jag t.ex. när jag skall köra pellets i stället för ved, och med pellets är det inte optimalt med bautatank.  Din andra fråga vet jag inte riktigt, men jag gissar att man med den andra lösningen till varje pris vill skydda skiktningen i tanken även om den med förvärmning nere blir liten ändå.

Är ditt hus välisolerat i södra sverige? Annars låter din tänkta konfig i underkant.
 
Nej mitt hus är inte välisolerat. Det är ett hus från 40-talet i funkisstil med gigantiska tvåglasfönster. Boytan är 269 m² + 120 m² källare som jag delvis kommer att ha uppvärmt. Fullhöjd på hela boytan. Huset ligger i Boråstrakten.

Men menar du verkligen att det är snålt tilltaget? Panna på 50kW tycker jag är mycket. Och om man räknar 10 - 12 gånger den uppvärmda ytan så blir det mellan 3000 liter till 3600 liter i acktanksvolym. Och om man räknar ackvolymen utifrån pannan så har Baxi solo Inova 185 liter vedvolym, ta det gånger 18 så får man 3330 liter. Så varför tycker du att mitt system verkar vara tilltaget i underkant?

Jag är väldigt intresserad eftersom jag inte har köpt något ännu och därmed kan förändra mitt val.
Mvh Martin
 
Citat:Storahus:Nej mitt hus är inte välisolerat. Det är ett hus från 40-talet i funkisstil med gigantiska tvåglasfönster. Boytan är 269 m² + 120 m² källare som jag delvis kommer att ha uppvärmt. Fullhöjd på hela boytan. Huset ligger i Boråstrakten

Vi har 220 m² funkis villa + 110 m²  uppvärmt källare, byggd 1940, Söderåsen, Skåne, vi har 40 kW Atmos panne, 3000 liter ack - köpt 2005.
Vi är helnöjd, MEN om vi skulle göre om investeringen, så hade vi taget 50 kW panne och 4000 liter ack.
Kanske du skal välje storlek 50-60 kW + 5000 liter ack. ;)

Jysk
 
Det är husets behov/ hur ofta man vill elda, som styr storlek på tank. sen väljer man panna efter storlek på tank

Räkna så här

normal hus förbrukar som max. ca 50W/m² (ditt kanske ännu mer)

Det ger 300x50= 15 kW ger Dygnsbehov = 15x24= 360 kWh

För att bara behöva elda en gågn per dag även när det är som kallast gäller

Med 50kW panna behöver pannan brinna 360/50kW = 7 timmar cirka

Det som behövs ackumuleras blir då (24tim-7tim)x15kW= 255 kWh

Kan du få ut 50°C tempdiff itanken (om returen från elementena är 40 och tanken är 90°C) behövs så här stor tank:

255kWhx1000/(50°Cx1,163) = 4400 Liter.

så har du dåligt isolerat hus bör du nog räkna på 60W/m²

Rätta mig gärna om jag har räknat fel :)
 
Du har så rätt Hocke men sen när man bestämt sig för panna bör man ju kolla att tanken inte är för liten för pannan de dagar då det inte är kallast.

Väljer man Inova 50 så värmer den som sagt dryga 3 m3 det gör att man bara kan elda 1,3 ilägg vår, sommar och höst med 4 m3. Med erfarenhet från flera Inova 50 installationer kan jag säga att 6 m3 tank är lagom för att kunna elda två ilägg när energiförbrukningen är låg.

En installation med Inova 50 och 4,5 m3 tank ska nu kompletteras med ytterligare 5 m3 i uthuset. Detta för att ägaren vill kunna elda när det passar och inte när han måste.

 
storahuset skrev:
Jag håller som bäst på att prata med olika vvs:are för mitt nya vedsystem. En av dem pratade om att sätta en extra (stängbar) retur högre upp (typ på mitten) på tanken så att man kan använda mindre del av tanken på sommaren. Utifrån inlägg ovan måste detta resonemang vara fel. Eller?

Sen har det nämnts om olika inkopplingar av varmvatten slingor.
Ett sätt är att ha en in botten som förvärmer vattner och sedan bara låta det gå vidare upp i den övre och där få tillräcklig värme.
Det andra sätter är att sätta någon typ av "termoventil" så att varmvattnet bara går genom den nedre så länge den kan värma till önskad temperatur. När den inte klarar av det kopplas den övre på succesivt. Detta måste vara en dyrare installation. Vad är det för fördel med den senare?

(Mitt tänkta system: 300m² uppvärd yta, Baxi 50kW, 4000 liter på två tankar)
Martin
Resonemanget att elda mot mindre volym sommartid är fel med någorlunda isolerad tank, mer än 200 mm mineralull. Om man inte VILL elda oftare än nödvändigt.

Man sätter dubbla blandningsventiler så att vattnet i första hand bara går via nedre slingan men om det inte blir varmt nog går det även genom övre slingan/beredaren. Kostar bara en blandningsventil extra. Men ger mycket bättre skiktning när det inte är så kallt ute dvs ännu längre eldningsintervall.

Varför 2 tankar och inte en 6 m3 ???
 
Tack för alla tipps och förklaringar. Jag har lärt mig fantastiskt mycket via detta forum.

Räkna så här

normal hus förbrukar som max. ca 50W/m² (ditt kanske ännu mer)

Det ger 300x50= 15 kW ger Dygnsbehov = 15x24= 360 kWh

För att bara behöva elda en gågn per dag även när det är som kallast gäller

Med 50kW panna behöver pannan brinna 360/50kW = 7 timmar cirka

Det som behövs ackumuleras blir då (24tim-7tim)x15kW= 255 kWh

Kan du få ut 50°C tempdiff itanken (om returen från elementena är 40 och tanken är 90°C) behövs så här stor tank:

255kWhx1000/(50°Cx1,163) = 4400 Liter.

så har du dåligt isolerat hus bör du nog räkna på 60W/m²
Jag fattade allt tills sista uträknnigen. Varför ta gånger 1000 och vad är 1,163 för någon siffra? Jag tror absolut att det är rätt men det är kul att veta varför det är rätt.

Man sätter dubbla blandningsventiler så att vattnet i första hand bara går via nedre slingan men om det inte blir varmt nog går det även genom övre slingan/beredaren. Kostar bara en blandningsventil extra. Men ger mycket bättre skiktning när det inte är så kallt ute dvs ännu längre eldningsintervall.

Varför 2 tankar och inte en 6 m3 ???
Tack för svaret.
Anledningen är plats och utrymme. Jag har bara 194 högt i taket, vill ha plats till vedförvaring i källaren också. Kommer att ställa en av tankarna i tvättrummet men vill inte täcka för ett fönster där och inte heller en ränsbrunn.
Men jag skall fundera vidare. Men den som skall bygga tanken till mig på plats hade tre storlekar på runda tankar. Den största är 1,35 i diameter och gör man den då 1,6 (inte högre pga takhöjden) hög så blir den inte större än 2300 liter. Jag funderar på en sådan och två med diametern 95 cm. Det skulle ge totalt 4500 liter. Det märkliga är när jag pratar med vvs:folket så har jag en stor tank, men här på forumet så känns det som om jag har en liten. Sen är det väll en kostandsfråga också hur mycket vatten man skall ha. Men det har jag inte kollat.
Martin
 
x1000 är för att få kWh till Wh så att man räknar med samma enheter
1,163 är antalet Wh det krävs för att höja 1 liter vatten 1°C

Temphöjning x antal liter x 1,163 = antal lagrade Wh
Vilket ger

Antal Wh / (temphöjning x 1,163) = Antal liter
 
Tack, nu fattade även jag.
martin
 
storahuset skrev:
Anledningen är plats och utrymme. Jag har bara 194 högt i taket, vill ha plats till vedförvaring i källaren också. Kommer att ställa en av tankarna i tvättrummet men vill inte täcka för ett fönster där och inte heller en ränsbrunn.
Men jag skall fundera vidare. Men den som skall bygga tanken till mig på plats hade tre storlekar på runda tankar. Den största är 1,35 i diameter och gör man den då 1,6 (inte högre pga takhöjden) hög så blir den inte större än 2300 liter. Jag funderar på en sådan och två med diametern 95 cm. Det skulle ge totalt 4500 liter. Det märkliga är när jag pratar med vvs:folket så har jag en stor tank, men här på forumet så känns det som om jag har en liten. Sen är det väll en kostandsfråga också hur mycket vatten man skall ha. Men det har jag inte kollat.
Martin
Tyvärr kan nog inte VVS-folket beräkna ackumuleringsförmåga och energiåtgång ;)

Har du ont om plats ska du absolut välja EN rektangulär tank, det ger största volym i förhållande till upptaget utrymme och är lätt att isolera. Sen slipper man kostnad för extra termometrar, rör och kopplingar mellan tankarna.

 
storahuset skrev:
Nej mitt hus är inte välisolerat. Det är ett hus från 40-talet i funkisstil med gigantiska tvåglasfönster. Boytan är 269 m² + 120 m² källare som jag delvis kommer att ha uppvärmt. Fullhöjd på hela boytan. Huset ligger i Boråstrakten.

Men menar du verkligen att det är snålt tilltaget? Panna på 50kW tycker jag är mycket. Och om man räknar 10 - 12 gånger den uppvärmda ytan så blir det mellan 3000 liter till 3600 liter i acktanksvolym. Och om man räknar ackvolymen utifrån pannan så har Baxi solo Inova 185 liter vedvolym, ta det gånger 18 så får man 3330 liter. Så varför tycker du att mitt system verkar vara tilltaget i underkant?

Jag är väldigt intresserad eftersom jag inte har köpt något ännu och därmed kan förändra mitt val.
Mvh Martin
Jag kan bara relatera till min egen anläggning 65Kw+3,5 kubik. Jäkla skönt att kunna ladda fullt på 4,5 timmar och storleken räcker dessa kalla dagar när det har varit lägre än minus 5 nääästan 2dagar, men då har jag ett mycket mindre hus just nu (som skall bli större). Min känsla är att du kommer att få elda flera gånger per dygn under kalla vinterperioden och det tror jag du vill undvika. Själva eldarkomforten upplever jag när jag bara behöver tänta varannan, var tredje dag sådär. Varje dag känns trist och morgon och kväll...nä tack!
 
Har du ont om plats ska du absolut välja EN rektangulär tank, det ger största volym i förhållande till upptaget utrymme och är lätt att isolera. Sen slipper man kostnad för extra termometrar, rör och kopplingar mellan tankarna.
Jag var först inne på två rektangulära. Två för att vi inte har plats till en så stor som det skulle behövas. Det blir istället uppdelat på två rum. Sen också två för att höjden är ca 1,6m och djupet 70-90 cm (för att den skall bli lättare att bygga så att den klarar trycket) och då blir tanken väldigt lång om man skall ha en som rymmer 4-6 m³.
Att jag börjat fundera på runda är för att expansionskärlet ligger 8-9 m upp vilket ger 0,8 - 0,9 bar tryck i tanken. Tanktillverkaren sa att tanken tål 0,8 bar och när jag berättade om höjden på expansionskärlet så sa han "Ja, det är inga problem jag svetsar i lite extra järn." Men det känns ändå inte riktigt bra att ligga på maxtrycket av vad tanken tål hela tiden - därför började jag tänka på runda. Sen har jag hört att i fyrkantiga så kan en del värmes "stanna i hörnen", inte heller så bra.
Men det känns lockande med en enda tank. Det blir som du skriver - mindre rör, koplingar mm. Jag skall ta mig en funderare om jag kan placera om tanken/tankarna.
Mvh Martin
 
Jag har sett denna bild tidigare och läst det du skrivit om det. Jag har tagit upp det med två olika vvs-killar och båda har sagt i stil med "Jo, det funkar nog bra, men det har visat sig att vattet har haft en tendes att syresättas, vilket resulterar i att det rostar." De pratade om att vid laddningen så fans det risk att luft drogs ner... aaa jag mins inte riktigt och jag fattade inte allt de sa, men känner du igen detta resonemang - eller någon annan?
Sen är det väll också så att man tappar en del om man inte kan köra ut ack.vattnet direkt till elementen utan måste gå via en värmeväxlare?! Och visst är det så att med ett sådant här system måste man ha en lite större cirkulatinospump som kan hålla trycket uppe så att det kommer värme även till elemente högst upp?
Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.