Hej!

Vid renovering av vårat hus gick jag "all in" och fräste egna spegel paneler i hallen och in i trappan(resten sen när väggen renoveras där). Se bilder:
Vitt rum med dörr och inbyggda skåp, trappa med trägeländer leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljushall med vita väggpaneler, inbyggd sittbänk och klädhängare. Dörr leder till kök med trägolv i bakgrunden.
Skapa konto

Det jag funderar på är resten av hemmet. Tanken är att det ska vara den här panelen i hallen nere, upp i trappan och i hallen på övervåningen. I enskilda rum på övervåningen blir det bara något sådant här:
Röd fåtölj med mönstrad kudde framför en mörk randig tapet, bredvid står en golvlampa och hänger två taklampor samt syns en svartvit kohudsmatta.
Skapa konto
Vit vägg med träpanel och lister i ett rum. Trägolv av ljusa brädor syns i förgrunden, möbel delvis synlig i rummet intill.
Skapa konto

Men mina funderingar är till hallen anslutande vardagsrum och efter det köket på andra änden av vardagsrummet.
Kan man ändra panelen? Och kan man ändra den så att vardagsrummet har en design och köket en annan?

Mina tankar:
*Hallen är första rummet man "presenterar" och då logiskt att det är mest utsmyckat med frästa ramar och spegelfyllning.
*Kanske kan man då skala ner det så det blir lugnare i vardagsrummet med samma frästa ram men bara en slät fyllning(ingen spegel)?
*Och köket, kan skal av det ytterligare med att sätta pärlspont där? Det är ju ett "skitigt" rum så avskalningen skulle rimma med städbarheten? Jag kan sätta samma som i vardagsrummet men tänkte att det kanske blir mer "genomtänkt" och upplevs som mer "menat" om det är en annan panel i köket.

Vad säger ni? Hur skulle man i inredningsammanhang tänka?

EDIT: Köket har en viss spegel och jag kan inte göra lika för kan inte få tag på sådant fräsdon så spegel skulle bli annorlunda. Däran tror jag inte på att göra samma som i hallen:
Vitt modernt kök med inbyggd vitvaror, köksö och fönster. Prydnader och plantor på bänken. Ljust trägolv och stolar i förgrunden.
Skapa konto
Modernt kök med vita väggar och bänkar, trädetaljer runt fönster, köksö med spishäll och belysning ovanför, samt en liten stege.
Skapa konto

Redigerat:
En bröstpanel eller "högsockel" är ju tänkt att vara tåligare än väv/tapet odyl. så det är väl inte konstigt att ha mer av i hallen. Speciellt vardagsrum och annat finrum hade jag gått mer mot att dekorera med färg och/eller mönster på väggarna.
Jag hade inte gjort bröstpaneler med olika profiler/modeller på speglar e.dyl. i samma hus, men om du vill ha en hög sockel av typen på bilden till tapet eller målad vägg tycker jag det funkar.
I köket tänker jag att bröstpanel av pärlspont kan rimma lite mer med resten av huset än hela väggarna av pärlspont (om det var vad du tänkte?) Men det går ju att ha en rätt hög bröstpanel (typ 1.40?)

Men det beror ju också lite på om det är en verklig stil och ålder på huset ni försöker anpassa er efter, eller om det mest är en fråga om egen smak vad som avgör.
Personligen föredrar jag mindre mängd detaljer på panelerna än du gjort och gillar helspontat kök. Men då är jag ju också i mindre och enklare hus. Och kanske trivs ni bäst med något annat...

R Räknenisse skrev:
ade inte gjort bröstpaneler med olika profiler/modeller på speglar e.dyl. i samma hus, men om du vill ha en hög sockel av typen på bilden till tapet
R Räknenisse skrev:
En bröstpanel eller "högsockel" är ju tänkt att vara tåligare än väv/tapet odyl. så det är väl inte konstigt att ha mer av i hallen. Speciellt vardagsrum och annat finrum hade jag gått mer mot att dekorera med färg och/eller mönster på väggarna.
Jag hade inte gjort bröstpaneler med olika profiler/modeller på speglar e.dyl. i samma hus, men om du vill ha en hög sockel av typen på bilden till tapet eller målad vägg tycker jag det funkar.
I köket tänker jag att bröstpanel av pärlspont kan rimma lite mer med resten av huset än hela väggarna av pärlspont (om det var vad du tänkte?) Men det går ju att ha en rätt hög bröstpanel (typ 1.40?)

Men det beror ju också lite på om det är en verklig stil och ålder på huset ni försöker anpassa er efter, eller om det mest är en fråga om egen smak vad som avgör.
Personligen föredrar jag mindre mängd detaljer på panelerna än du gjort och gillar helspontat kök. Men då är jag ju också i mindre och enklare hus. Och kanske trivs ni bäst med något annat...
Ja, det är bara bröstpanel ca 1 m upp som är aktuellt.

Oavsett smak så kanske det finns generella inredningsprinciper(som jag inte kan) som man kan utgå ifrån.
Man kanske ska ha panel i köket och sen inte panel alls i vardagsrummet? Bara en hög sockel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.