Bagage
 
  • Bil med bakluckan öppen, solpaneler och en uppfälld taktält i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil med öppen bagagelucka visar kylbox och andra föremål. En aluminiumlåda med verktygsförvaring står på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad hade du för förbrukare på då?
Kylbox som drar 4-4,5A, körde värmaren nån timme, vad den drar har jag inte mätt.
 
RoTe
Hur är det med tillgången till köpe-is i Sverige/Norden? Kylbox är ju najs men fyll den med is ibland så kan den va avstängd länge...
 
Flinta & stål, en liten yxa och torrt bränsle är ett måste att ha med sig 🔥
 
  • Liten yxa med trähandtag och läderskydd framför en brasa i en eldstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yxa med läderskydd, flinta och stål, samt torrt bränsle med ved i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur är det med tillgången till köpe-is i Sverige/Norden? Kylbox är ju najs men fyll den med is ibland så kan den va avstängd länge...
I Sverige finns det väl på de flesta affärer tror jag
 
Isakare Isakare skrev:
Kylbox som drar 4-4,5A, körde värmaren nån timme, vad den drar har jag inte mätt.
Är det kompressor box eller en sån fläktbox?
 
nino nino skrev:
Är det kompressor box eller en sån fläktbox?
Fläkt, simpel pryl.
 
Isakare Isakare skrev:
Fläkt, simpel pryl.
Ok ja dom drar tydligen mer än en kompressor kyl
 
Snickrade en liten låda till batteriet som får plats på golvet i baksätet.

Låda av trä med bilbatteri och anslutna kablar placerad på golvmatta, med batterimonitor synlig bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morse så funderade jag på hur jag ska veta hur mycket ström det finns i batteriet, i appen till regulatorn ser jag bara hur mycket som laddas i.
Googlade lite och det finns Victron batterimonitor och shunt att köpa men det var rätt dyrt...
Av en händelse så sökte jag på Victron på Marketplace och hittade både monitor och shunt här i byn, annonsen var utlagd för några månader sen men helt otroligt nog så fanns det kvar.

Hand håller Victron batterimonitor med röd kabel, shunt och grå kabel syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blev ett köp

Tänkte köpa en färdig powerstation men flera skrev att det var så mycket billigare att bygga själv... Nu börjar det bli mycket pengar 😬😄
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
I kväll blev det ställplats i Klintehamn, ta en dusch ibland är ju inte fel.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Snickrade en liten låda till batteriet som får plats på golvet i baksätet.

[bild]

I morse så funderade jag på hur jag ska veta hur mycket ström det finns i batteriet, i appen till regulatorn ser jag bara hur mycket som laddas i.
Googlade lite och det finns Victron batterimonitor och shunt att köpa men det var rätt dyrt...
Av en händelse så sökte jag på Victron på Marketplace och hittade både monitor och shunt här i byn, annonsen var utlagd för några månader sen men helt otroligt nog så fanns det kvar.

[bild]

Så det blev ett köp

Tänkte köpa en färdig powerstation men flera skrev att det var så mycket billigare att bygga själv... Nu börjar det bli mycket pengar 😬😄
Jag byggde också en trälåda, på ovansidan har jag utgångar för USB och cigaretttändaruttag. Jag upptäckte att trä och batterisyra är inte bra tillsammans. Så jag målade nedre insidan på lådan så att inte batterisyra som läcker ut fräter på träet. Jag köpte en http://www.olsana.se/bilbatteritestare-6-12v.html för test av batteri.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag byggde också en trälåda, på ovansidan har jag utgångar för USB och cigaretttändaruttag. Jag upptäckte att trä och batterisyra är inte bra tillsammans. Så jag målade nedre insidan på lådan så att inte batterisyra som läcker ut fräter på träet. Jag köpte en [länk] för test av batteri.
Har lifepo4 batteri så ingen syra vad jag kan förstå.
 
nino nino skrev:
Har lifepo4 batteri så ingen syra vad jag kan förstå.
OK, jag hade ett vanligt blybatteri.
 
Isakare Isakare skrev:
Fläkt, simpel pryl.
Termoelementboxarna drar mycket, väldigt mycket och batteriet skadligt bottenkörd inom 1 dygn

En kompressorbox kan fungera i ~ 4 dygn på 80 Ah-batteri om man har 0-gradigt i boxen vid sommartemperatur utanför, kanske uppemot en vecka om man ligger på 8 grader inne i boxen, de har också batteriskydd i sig och kör inte (bly)batteriet fullständigt i botten. En viktig kriterier är att dessa boxar kan kyla mat och dryck som är varma med bra kapacitet och kan bli riktigt kalla som -18 grader C - även om det går åt ström i dessa lägen.

Har kört med en sådan 18-liters kompressorbox i många år - svidande dyr vid inköp men över åren så har den varit mycket prisvärd i jämförelse med termoelementboxar då dessa kompressorboxar kan vara inkopplade året runt och håller för det också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kompressorkyl, ett batteri och en panel fast som vikbar skapar möjligheter till go mat.

Man klarar lätt av de hela med konserver och andra icke kylbara maträtter, men kanske inte lika frestande om man är bilburen. När jag kör cykelresor samt kajakresor går det ypperligt. Tonfisk, pasta och tabascosås lunch, middag……. X antal dagar i rad osv. :P.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.