29 503 läst ·
348 svar
30k läst
348 svar
Taktält, campervans overlandning
Snickrade en liten låda till batteriet som får plats på golvet i baksätet.
I morse så funderade jag på hur jag ska veta hur mycket ström det finns i batteriet, i appen till regulatorn ser jag bara hur mycket som laddas i.
Googlade lite och det finns Victron batterimonitor och shunt att köpa men det var rätt dyrt...
Av en händelse så sökte jag på Victron på Marketplace och hittade både monitor och shunt här i byn, annonsen var utlagd för några månader sen men helt otroligt nog så fanns det kvar.
Så det blev ett köp
Tänkte köpa en färdig powerstation men flera skrev att det var så mycket billigare att bygga själv... Nu börjar det bli mycket pengar 😬😄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I morse så funderade jag på hur jag ska veta hur mycket ström det finns i batteriet, i appen till regulatorn ser jag bara hur mycket som laddas i.
Googlade lite och det finns Victron batterimonitor och shunt att köpa men det var rätt dyrt...
Av en händelse så sökte jag på Victron på Marketplace och hittade både monitor och shunt här i byn, annonsen var utlagd för några månader sen men helt otroligt nog så fanns det kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det blev ett köp
Tänkte köpa en färdig powerstation men flera skrev att det var så mycket billigare att bygga själv... Nu börjar det bli mycket pengar 😬😄
Jag byggde också en trälåda, på ovansidan har jag utgångar för USB och cigaretttändaruttag. Jag upptäckte att trä och batterisyra är inte bra tillsammans. Så jag målade nedre insidan på lådan så att inte batterisyra som läcker ut fräter på träet. Jag köpte en http://www.olsana.se/bilbatteritestare-6-12v.html för test av batteri.nino skrev:
Snickrade en liten låda till batteriet som får plats på golvet i baksätet.
[bild]
I morse så funderade jag på hur jag ska veta hur mycket ström det finns i batteriet, i appen till regulatorn ser jag bara hur mycket som laddas i.
Googlade lite och det finns Victron batterimonitor och shunt att köpa men det var rätt dyrt...
Av en händelse så sökte jag på Victron på Marketplace och hittade både monitor och shunt här i byn, annonsen var utlagd för några månader sen men helt otroligt nog så fanns det kvar.
[bild]
Så det blev ett köp
Tänkte köpa en färdig powerstation men flera skrev att det var så mycket billigare att bygga själv... Nu börjar det bli mycket pengar 😬😄
Har lifepo4 batteri så ingen syra vad jag kan förstå.N Nilsson i Boda skrev:
Termoelementboxarna drar mycket, väldigt mycket och batteriet skadligt bottenkörd inom 1 dygnIsakare skrev:
En kompressorbox kan fungera i ~ 4 dygn på 80 Ah-batteri om man har 0-gradigt i boxen vid sommartemperatur utanför, kanske uppemot en vecka om man ligger på 8 grader inne i boxen, de har också batteriskydd i sig och kör inte (bly)batteriet fullständigt i botten. En viktig kriterier är att dessa boxar kan kyla mat och dryck som är varma med bra kapacitet och kan bli riktigt kalla som -18 grader C - även om det går åt ström i dessa lägen.
Har kört med en sådan 18-liters kompressorbox i många år - svidande dyr vid inköp men över åren så har den varit mycket prisvärd i jämförelse med termoelementboxar då dessa kompressorboxar kan vara inkopplade året runt och håller för det också.
Kompressorkyl, ett batteri och en panel fast som vikbar skapar möjligheter till go mat.
Man klarar lätt av de hela med konserver och andra icke kylbara maträtter, men kanske inte lika frestande om man är bilburen. När jag kör cykelresor samt kajakresor går det ypperligt. Tonfisk, pasta och tabascosås lunch, middag……. X antal dagar i rad osv.
.
Man klarar lätt av de hela med konserver och andra icke kylbara maträtter, men kanske inte lika frestande om man är bilburen. När jag kör cykelresor samt kajakresor går det ypperligt. Tonfisk, pasta och tabascosås lunch, middag……. X antal dagar i rad osv.



