Saknas en tråd om overlandning tycker jag...
Jag och frun har haft husvagn i 13-15år och kuskat runt endel, bla Tropical Islands i Tyskland, Toscana Italien strax norr om Giglio där färjan gick på grund.
Annars brukar det bli 15-20 nätter i Sverige.
Men 2024 så ville jag till Prag och vi hade 2-3v så husvagn kändes lite bökigt eftersom det skulle bli så få nätter att sova på samma ställe.
Beställde ett taktält från OverlandExperten i Kungsbacka och fick det monterat måndag kl11 v30 sen började vi vår resa.
Tog första stoppet i Heiligenhafen, Tyskland, lagom långt och skönt att få stanna i tid och få upp tältet.
Blev 17 nätter på raken, Berlin Prag Dresden nånstans vid Hamburg, Heiligenhafen i 5 dagar, Kivik, Öland för att till sist ta in på hotell i Norrköping, det var rätt skönt 😄
Tråden kan väl få handla om tips och trix, teknik, köpråd osv som rör taktält campervans osv
Jag och frun har haft husvagn i 13-15år och kuskat runt endel, bla Tropical Islands i Tyskland, Toscana Italien strax norr om Giglio där färjan gick på grund.
Annars brukar det bli 15-20 nätter i Sverige.
Men 2024 så ville jag till Prag och vi hade 2-3v så husvagn kändes lite bökigt eftersom det skulle bli så få nätter att sova på samma ställe.
Beställde ett taktält från OverlandExperten i Kungsbacka och fick det monterat måndag kl11 v30 sen började vi vår resa.
Tog första stoppet i Heiligenhafen, Tyskland, lagom långt och skönt att få stanna i tid och få upp tältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev 17 nätter på raken, Berlin Prag Dresden nånstans vid Hamburg, Heiligenhafen i 5 dagar, Kivik, Öland för att till sist ta in på hotell i Norrköping, det var rätt skönt 😄
Tråden kan väl få handla om tips och trix, teknik, köpråd osv som rör taktält campervans osv
Vi hade ett vanligt fritids batteri med bara en 220v batteriladdare så det blev mest campingar...
Vanlig 12v kylbox, gasolplatta från Biltema, 48cm Muurikka med pc5
Efter våran tur så stod kompressor kyl, solcellsladdning till batteriet, förtält, powerstation på önskelistan, i den ordningen
100w flexibel solcell är beställd, förhoppningen är att man ska kunna lägga den på madrassen när tältet ska packas ner.
Fått tag på ett förtält, hoppas bara vi kan frakta hem det då det fanns 60mil bort.
Ska ev köpa ett 100ah lithium batteri, annars får fritidsbatteriet följa med även i år.
Kompressor kyl från Vevor står väl näst på tur, dom ska ju tydligen dra mindre ström än en sån vanlig billig med fläkt och kunna gå ner till -20°
@Isakare håller på med en camper
@Rickard. har taktält
Men det bör ju vara fler som har nåt?
Vanlig 12v kylbox, gasolplatta från Biltema, 48cm Muurikka med pc5
Efter våran tur så stod kompressor kyl, solcellsladdning till batteriet, förtält, powerstation på önskelistan, i den ordningen
100w flexibel solcell är beställd, förhoppningen är att man ska kunna lägga den på madrassen när tältet ska packas ner.
Fått tag på ett förtält, hoppas bara vi kan frakta hem det då det fanns 60mil bort.
Ska ev köpa ett 100ah lithium batteri, annars får fritidsbatteriet följa med även i år.
Kompressor kyl från Vevor står väl näst på tur, dom ska ju tydligen dra mindre ström än en sån vanlig billig med fläkt och kunna gå ner till -20°
@Isakare håller på med en camper
@Rickard. har taktält
Men det bör ju vara fler som har nåt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kul, jag ska fylla på vartefter, vi har många planer för vår lilla campingbuss.
Just nu håller jag på och mäter hur mycket ström sambons kylbox drar, det är ju kul att veta.
Solcell finns på tapeten, men vi kommer åka mycket, stå stilla är inte våran grej, vi får se efter första turen (ska till Gotland några dagar i maj) om generatorn hinner ladda upp det extra batteriet på dagliga utflykter.
Kniper det har bilen 2 st 70A batterier, sommartid räcker ett gott o väl med ett för start, det är väl för en smällkall vinterdag med lång glödning som det finns 2 st.
Jag kommer koppla in en manuell frånskiljare till extrabatteriet, tänkte montera en liten LED diod på panelen, så man ser om den är på eller av.
Just nu håller jag på och mäter hur mycket ström sambons kylbox drar, det är ju kul att veta.
Solcell finns på tapeten, men vi kommer åka mycket, stå stilla är inte våran grej, vi får se efter första turen (ska till Gotland några dagar i maj) om generatorn hinner ladda upp det extra batteriet på dagliga utflykter.
Kniper det har bilen 2 st 70A batterier, sommartid räcker ett gott o väl med ett för start, det är väl för en smällkall vinterdag med lång glödning som det finns 2 st.
Jag kommer koppla in en manuell frånskiljare till extrabatteriet, tänkte montera en liten LED diod på panelen, så man ser om den är på eller av.
Någon som har koll på Anderson kontakter?
Verkar finnas i massa olika A, men det är kanske samma fysiska storlek på dom?
Tänkte ev ta en systainer och ha batteriet i, sen lite usb uttag och grejer i sidan.
Som jag fattat det så brukar man ha Anderson kontakt till solpanelen
Då jag inte har hårdskalstält så kan jag inte ha en fast monterad solpanel...
Så några meter kabel vore bra så man kan flytta runt den, kanske hänga på bilen, lägga ut på marken eller vad som är bäst för tillfället.
Den här panelen ska komma på torsdag.
Tanken är att göra en tur till Filipstad och Tillas stoll.
Tänkte ev prova dieselvärmaren, så beställde 5m slang till den med.
Verkar finnas i massa olika A, men det är kanske samma fysiska storlek på dom?
Tänkte ev ta en systainer och ha batteriet i, sen lite usb uttag och grejer i sidan.
Som jag fattat det så brukar man ha Anderson kontakt till solpanelen
Logga in
Skapa konto
Då jag inte har hårdskalstält så kan jag inte ha en fast monterad solpanel...
Så några meter kabel vore bra så man kan flytta runt den, kanske hänga på bilen, lägga ut på marken eller vad som är bäst för tillfället.
Den här panelen ska komma på torsdag.
Tanken är att göra en tur till Filipstad och Tillas stoll.
Logga in
Skapa konto
Tänkte ev prova dieselvärmaren, så beställde 5m slang till den med.
Frakt bokad av förtält, fick tag på ett som bara blivit prov monterat för halva priset mot vad dom kostar idag.
Inte min bil och tält på bilden
Eller förtält och förtält... Vet inte vad man kallar det, solskydd?
Nu är ju mitt tält bra mycket högre än det på bilden men pinnarna är 2m så det borde funka
Leverans av slang och solpanel imorgon enl Postnord appen
Inte min bil och tält på bilden
Logga in
Skapa konto
Eller förtält och förtält... Vet inte vad man kallar det, solskydd?
Nu är ju mitt tält bra mycket högre än det på bilden men pinnarna är 2m så det borde funka
Leverans av slang och solpanel imorgon enl Postnord appen
Redigerat:
Mycket nöjd!
Haft taktältet i 4-5 år och mycket nöjd. Gjort lite justeringar och anpassat utrustningen lite efter mina behov.
https://www.instagram.com/macgunde/
Haft taktältet i 4-5 år och mycket nöjd. Gjort lite justeringar och anpassat utrustningen lite efter mina behov.
https://www.instagram.com/macgunde/
Massa varianter har Anderson för kraft,nino skrev:
Powerpole & Multipole
Men du behöver ju inte deras 50A truckbatterikontakt direkt, du klarar dig med 10A om det är en 100W panel du ska. SBS mini funkar.
Förtält/markis hemma.
Skulle byta belägg på Volvon och såg att dammtätningen var lös.
Tog ut kolven och naturligtvis var tätningen mot kolven helt slut så det blir ingen tur i helgen ☹️ Får en ny imorgon så förhoppningsvis får jag iaf ihop bilen
Skulle byta belägg på Volvon och såg att dammtätningen var lös.
Tog ut kolven och naturligtvis var tätningen mot kolven helt slut så det blir ingen tur i helgen ☹️ Får en ny imorgon så förhoppningsvis får jag iaf ihop bilen
Finns det hona och hane av Anderson kontakterna?
Eller är det samma?
Beställde ett lifepo4 100Ah batteri, står att det ska komma 16-22 april...
Fick hem husvagnen i veckan från vinterförvaringen så det får bli den till påsk, men batteriet, om det kommer, funkar ju även till den 🙂
Eller är det samma?
Beställde ett lifepo4 100Ah batteri, står att det ska komma 16-22 april...
Fick hem husvagnen i veckan från vinterförvaringen så det får bli den till påsk, men batteriet, om det kommer, funkar ju även till den 🙂
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Det här är en trevlig Volvo TGB overlander. Kanalen har bygglogg också
https://youtube.com/@theoutfit?si=BV0Xoa3hNgvYY9rU
De ska ta en paus en månad nu och Byta ut B30 motorn till en merca 605 diesel
https://youtube.com/@theoutfit?si=BV0Xoa3hNgvYY9rU
De ska ta en paus en månad nu och Byta ut B30 motorn till en merca 605 diesel