J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
@JohanLun eller ta SS Mariefred till Mariefred, där kan man cykla runt och titta på historia från malmbtrytning
Mariefred var länge sen jag var vid, men för mig ligger det liksom helt åt fel håll...
M maria01 skrev:
ta bussen till roslagen med cykeln och campa där
Frågan är var roslagen räknas börja... om man tänkte cykla, hur långt blir det...
nino nino skrev:
Brandalsund är nog rätt bra att tält campa i som ett första försök
Brandalssund har vi legat vid massor av gånger med båt, vi hade ett tag båt i roslagen (väddö) och efter det ett tag i Södertälje. Söderut är det finare, norr är skärgården lite karg. Närmast kring sthlm är det så förbaskat mycket människor...

Stendörren är ju också superfint. Dit brukade vi segla. Teoretiskt borde man kunna ta med cykel på bilen och ta sig ut nånstans där...

Men jag tänkte liksom om det fanns ställen som ligger max en mil från sollentuna där vi bor som funkar.

Och, jo, det kan nog funka ta med katt på båt om man har GPS. När jag var barn fanns inte det, vi hade med katt som sprang bort flera gånger. Det kan bli väldigt jobbigt. Man kan fundera på det. Men vi har en 16 årig dotter åxå. Att få med henne mer än ett par dagar är nog svårt. Å andra sidan kan hon bli kattvakt hemma inom kort, men lika snabbt igen flytta hemifrån. Just nu tror jag hon inte skulle uppskatta att få bo själv medan vi var på seglats, men kanske hellre än att följa med... Knepigt det där.

Jag har själv aldrig campat eller åkt husvagn, husbil mm. men jag skulle supergärna ha en VW campingbuss. Och ett taktält verkar ju inte fel heller. Men, det känns inte aktuellt just precis nu...

• Gilla
nino
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mariefred var länge sen jag var vid, men för mig ligger det liksom helt åt fel håll...

Frågan är var roslagen räknas börja... om man tänkte cykla, hur långt blir det...

Brandalssund har vi legat vid massor av gånger med båt, vi hade ett tag båt i roslagen (väddö) och efter det ett tag i Södertälje. Söderut är det finare, norr är skärgården lite karg. Närmast kring sthlm är det så förbaskat mycket människor...

Stendörren är ju också superfint. Dit brukade vi segla. Teoretiskt borde man kunna ta med cykel på bilen och ta sig ut nånstans där...

Men jag tänkte liksom om det fanns ställen som ligger max en mil från sollentuna där vi bor som funkar.

Och, jo, det kan nog funka ta med katt på båt om man har GPS. När jag var barn fanns inte det, vi hade med katt som sprang bort flera gånger. Det kan bli väldigt jobbigt. Man kan fundera på det. Men vi har en 16 årig dotter åxå. Att få med henne mer än ett par dagar är nog svårt. Å andra sidan kan hon bli kattvakt hemma inom kort, men lika snabbt igen flytta hemifrån. Just nu tror jag hon inte skulle uppskatta att få bo själv medan vi var på seglats, men kanske hellre än att följa med... Knepigt det där.

Jag har själv aldrig campat eller åkt husvagn, husbil mm. men jag skulle supergärna ha en VW campingbuss. Och ett taktält verkar ju inte fel heller. Men, det känns inte aktuellt just precis nu...
Nej var sak har sin tid

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Det är 1.6 mil till Klara Mälarstrand där båten avgår :) det gör du på nolltid även med packning på cykeln

Inte alltid så lätt faktiskt med allemansrätten. Antingen är det för djup skog fram till sjön eller så finns väg men inget bra ställe där man inte stör.
bästa med allemansrätten är att du får tälta

J JohanLun skrev:

var roslagen börjar spelar ingen roll när du kan ta bussen vart du vill och sen cykla därifrån

M maria01 skrev:
bästa med allemansrätten är att du får tälta
Japp men min poäng är att det inte alltid är så lätt hitta vid sjö. Iallafall inte om man ska slippa ställa cyklarna och knata rakt in i skogen med packningen. :)

Japp men min poäng är att det inte alltid är så lätt hitta vid sjö. Iallafall inte om man ska slippa ställa cyklarna och knata rakt in i skogen med packningen. :)
varför ställa cyklarna bara rulla dom med packningen

M maria01 skrev:
varför ställa cyklarna bara rulla dom med packningen
Finns det vägar så. Men som sagt inte alltid det finns väg. Har du varit ute själv?

Man får som sagt ibland jobba rätt hårt för att få sjöplats alla som fricampar vet detta.

Undrar om det kan vara en ide att ställa panelen på aluminiumfolie. Dels håller det ned gräset framför panelen och så reflekterar det sekundera strålar tillbaka på panelen

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hus tomte
Finns det vägar så. Men som sagt inte alltid det finns väg. Har du varit ute själv?

Man får som sagt ibland jobba rätt hårt för att få sjöplats alla som fricampar vet detta.
Själv går man från stolpe med ström till mer fricampning nästa år.
Från husvagn till husbil
Förlåt om jag smutsar ner tråden 😉

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…

mängder sverige är så stort att man nästan ens ser nån annan i skogen cykla på stigar eller ledan cykeln rakt in skogen går bra med

M maria01 skrev:
mängder sverige är så stort att man nästan ens ser nån annan i skogen cykla på stigar eller ledan cykeln rakt in skogen går bra med
För att säga som en farbror sa i ett radioprogram:

Jag är själv ifrån Dalarna

Men även här i skogen så om det finns en väg till en sjö så är det stugor där, finns ingen väg så är det oftast en tjärn med myr runt om

Visst får du campa en natt men du ska inte heller störa om det finns en stuga

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
För att säga som en farbror sa i ett radioprogram:

Jag är själv ifrån Dalarna

Men även här i skogen så om det finns en väg till en sjö så är det stugor där, finns ingen väg så är det oftast en tjärn med myr runt om

Visst får du campa en natt men du ska inte heller störa om det finns en stuga
Jag har några gånger skitit i tältförbud på badplats när vi inte hittat något. Kommer man sent och drar tidigt så är det ändå ingen där.

Och man lämnar alltid platsen finare än när man kom dit.

Det absolut trevligaste är ju att hitta en orörd naturplats

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
Jag har några gånger skitit i tältförbud på badplats när vi inte hittat något. Kommer man sent och drar tidigt så är det ändå ingen där.

Och man lämnar alltid platsen finare än när man kom dit.

Det absolut trevligaste är ju att hitta en orörd naturplats
Har du taktält och drar upp tält när du hittar en bra spot? eller kör du 100% cykel?
Om cykel, packväskor, släpkärra eller hur får du med allt? Till och med katt?

Nå. Jag tycker både cykel och taktält verkar lockande, i det att man kanske slipper husvagnsplatser om man nu kan hitta de där naturnära platserna.

J JohanLun skrev:
Har du taktält och drar upp tält när du hittar en bra spot? eller kör du 100% cykel?
Om cykel, packväskor, släpkärra eller hur får du med allt? Till och med katt?

Nå. Jag tycker både cykel och taktält verkar lockande, i det att man kanske slipper husvagnsplatser om man nu kan hitta de där naturnära platserna.
Jag kör bara cykelcamping.
Jag har en sambo sedan många år som är före detta elitidrottare 🤣

IMG20260627170706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa år när jag förhoppningsvis är läkt kommer vi dela lite mer mer på bördan.

Jag körde min elcykel med dessa två 27l panniers (Mycket nöjd med den, bättre än min dubbelt så dyra Topeak som jag pendlar med)

https://www.amazon.se/ROCKBROS-Bakväska-Vattentät-Cykeltransportväskor-Nätficka/dp/B07ZF8973Z

Sedan detta släp för QR nav

https://www.amazon.se/TOPEAK-TTR-01-Cykelhänge-Journey-Trailer/dp/B004GLDY5M

I vagnen har vi kört alla påsar, allså tält, sovsäckar, luftmadrasser, stolar och bord samt solpanel och kyl.

Och I väskorna kök och kläder och övrigt.
Men nästa år köper vi 2 väskor till som äldsta grabben får kånka på, så vi kan avlasta vagnen, den är för tungt även för en fd elitidrottare 🤣

Kan tipsa lite om inköp ln du vill.

Edit: grabbarna hade varsin av denna i den vattentäta versionen. Mycket nöjd med dom också. Bra kvalitet.

https://www.aliexpress.com/item/1005010797603642.html

Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.