40 356 läst ·
559 svar
40k läst
559 svar
Taktält, campervans overlandning
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg
Gren-spis eller vad man ska kalla den. Spis för twigs och annat på marken som man får ta enligt allemansrätten är ju mysig men svårt laga mat för fyra.
Man får steka ett kökstycke i taget och mellan varje mata med mer grenar och sedan vänta tills flammorna lagt sig.
Edit: perfekt för korv dock
Man får steka ett kökstycke i taget och mellan varje mata med mer grenar och sedan vänta tills flammorna lagt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Edit: perfekt för korv dock
Logga in
Skapa konto
Dax att skörda, nu börjar jag närma mig kritisk nivå, kommer nog ha 18-19% kvar imorgon bitti.
Förhoppningsvis stämmer vädret så det är sol hela dagen imorgon då ska det nog gå.
Gjorde en adapter från gx till Andersson, men förmodligen används även pin3 så laddaren börjar inte mata i.
Pin3 jordar eller skickar 1-12v (misstänker jag) från batteriet till laddaren för att den ska hoppa igång, har med multimeter så kan kanske klura ut det imorgon
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis stämmer vädret så det är sol hela dagen imorgon då ska det nog gå.
Gjorde en adapter från gx till Andersson, men förmodligen används även pin3 så laddaren börjar inte mata i.
Pin3 jordar eller skickar 1-12v (misstänker jag) från batteriet till laddaren för att den ska hoppa igång, har med multimeter så kan kanske klura ut det imorgon
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg
Battery anxietynino skrev:
Dax att skörda, nu börjar jag närma mig kritisk nivå, kommer nog ha 18-19% kvar imorgon bitti.
[bild]
Min kyl dog runt 5 inatt. Men 9 i morse så låg tempen bara på 10 grader så det var ju hyffsat. Den hoppade iaf igång direkt när jag flyttade solpanelen till direkt solljus. Lyckades samla till 55 procent inklusive hemresa. Så hade inte klarat mig länge till på denna skuggiga plats
Kom hem vid 17 ca och strax efter 18 hade jag fått till 95 procent på vår soliga tomt. Så var man tältar spelar absolut om man kommer ha kylda varor eller inte 😅
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg
Visst kan det vara mycket folk på en camping men de flesta respekterar tomterna och folk genar ytterst sällan över tomten.J JohanLun skrev:Haha, ja småbarn och camping måste vara ett helsike. Hade båt "innan barn" och första 1-2 åren med första barnet. Men jatt jaga småbarn när man seglar, alla leksaker välter, barnet gråter - det var mer pina än njutning så har inte haft båt på 15 år...
Båt kommer man ju ut i naturen så det är perfekt! Men tyvärr så är katt och båt ingen superkombination, så nu när mina barn (12 och 16) skulle kunna åka båt stoppas det av katten... Man kan greja ett par dar med att leja in en kattvakt, men längre än så funkar inte. Och med båt hamnar man på samma ställen hela tiden isåfall. Vill inte ha motorbåt. Därav att detta med cykelcamping verkade intressant. Har funderat på det ett par gånger men aldrig kommit till skott. Min tanke är att åka till nånstans där det finns en sjö som går fiska i efter lunch, fiska på kvällen, sova, ta en frukost i naturen och sen cykla hem igen.
Jag själv kan INGET om fiske och har åkt mycket båt som barn, men aldrig campat. Jag håller med dig Anders, en camping lockar inte, kanske om man har en husbil och man åker runt och turistar och bara ska sova på campingen. Men att vara där en hel dag, känns som att det är trängre än hemma i villan med folk överallt. Jag har inget mot de som campar, jag tror det är mycket tyska pensionärer osv. Jag antar att småcamping inte är som "Böda Camping" (tror det gått nån TV serie där de värsta fördomarna besannas, men jag har inte sett den).
Att åka runt i bil med taktält och turista verkar åxå kul, men då är det väl ofta inte naturupplevelsen utan att man kan turista i tex en storstad eller naturområde och sova "varsomhelst" som är fördelen? Då känns det som sovandet blir på en avsides plats bara. Inte samma "naturupplevelse" för att hitta de där perfekta ställena att stå på utan att bli jagad av en arg bonde är nog svårt? Att sova på en rastplats ut med E4 vet jag inte om man vågar?
ps. jag har inte läst hela tråden så kanske redan vart uppe (troligen?), men har ni sett den där killen på facebook som åker runt i en Porsche 911 med taktält och campar på ganska okonventionella ställen!Ds.
Iaf för ett eller två år sen så kunde det komma fram någon och ställa lite frågor om taktältet, hur det var, värme, kyl osv men det tycker iaf jag bara är trevligt.
Vi har ju tidigare kuskat runt till både Tyskland och Italien med husvagn, men kände att det är lite besvärligt med husvagn när man ska åka långt och inte stanna på samma ställe en längre tid, så då blev det taktält.
Står ofta på Trafikverkets rastplatser när vi är på rull, stannar och sover, har aldrig känt mig otrygg, det står oftast ett gäng med både lastbilar, husvagnar, husbilar och taktält så jag tror och hoppas att man har lite koll på varandra om det skulle komma någon "bandit"
Förra året var vi borta 4v, hade tillsyn av katten 2gg/dag så visst går det
Sen är det klart, jag och frun söker kanske inte lugnet, det har vi överflöd av hemma, som ni som bor i städerna kanske gör
Några år sen, en familj på 4 kom till campingen med taktält, deras första natt i detta tält. Det började ösregna på tvären strax efter läggdax och höll på hela natten. På morgonen satt de och sov i stolar under tak utanför receptionen.
De gillade konceptet att campa.....men skulle nog köpa en husbil istället.
De gillade konceptet att campa.....men skulle nog köpa en husbil istället.
Har kört några nätter med husvagnen i år med alla tre barn. Det funkar men är väldigt mycket jobbigare än att va hemma.AndersMalmgren skrev:
Men barnen älskar det och lite måste man offra sig för att skapa fina minnen.
Största problemet på svenska campingar är supandet.
Föräldrar sitter och super och låter barn i 3-4 års ålder härja fritt och cykla omkring till 23 på kvällen.
Men det finns små fina campingar där det är lugnt och skönt där man slipper sånt med.
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg
Jag hatar precis allt med campingplatser så jag håller mig till fricamping.maah skrev:
Har kört några nätter med husvagnen i år med alla tre barn. Det funkar men är väldigt mycket jobbigare än att va hemma.
Men barnen älskar det och lite måste man offra sig för att skapa fina minnen.
Största problemet på svenska campingar är supandet.
Föräldrar sitter och super och låter barn i 3-4 års ålder härja fritt och cykla omkring till 23 på kvällen.
Men det finns små fina campingar där det är lugnt och skönt där man slipper sånt med.
😅
Husvagn gör det ju det lite enklare med barn iaf.
Slå upp 2 tält istället för ett osv gör ju det mycket jobbigare när man campar med barn. Men håller med, helt klart värt det. Nästa år är äldsta 14 då får han ta lite packning också.
Vi tog in på en liten camping 3e dagen då vi glömt 12v duschen hemma och jag inte hittade nån sjö med 25 grader i vattnet. Men annars är det bara fricamping. Halva grejen är att hitta ställen att slå läger på för natten. Särbon har krav, det ska vara vid vatten så hon kan morgonbada och avskilt nog då hon inte använder badkläder.AndersMalmgren skrev:
Jag hatar precis allt med campingplatser så jag håller mig till fricamping.
😅
Husvagn gör det ju det lite enklare med barn iaf.
Slå upp 2 tält istället för ett osv gör ju det mycket jobbigare när man campar med barn. Men håller med, helt klart värt det. Nästa år är äldsta 14 då får han ta lite packning också.
Sista natten kom vi i säng efter kl 1 på natten, leta efter lämplig plats utan halvljus på bilen var inte helt enkelt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg
Hehe, jag är likadan, sjöutsikt är ett måste. Men mer för stämningen än bad, samt kunna hämta vatten till USB-C duschen 😅Isakare skrev:
Vi tog in på en liten camping 3e dagen då vi glömt 12v duschen hemma och jag inte hittade nån sjö med 25 grader i vattnet. Men annars är det bara fricamping. Halva grejen är att hitta ställen att slå läger på för natten. Särbon har krav, det ska vara vid vatten så hon kan morgonbada och avskilt nog då hon inte använder badkläder.
Sista natten kom vi i säng efter kl 1 på natten, leta efter lämplig plats utan halvljus på bilen var inte helt enkelt.
Isakare skrev:
Vi tog in på en liten camping 3e dagen då vi glömt 12v duschen hemma och jag inte hittade nån sjö med 25 grader i vattnet. Men annars är det bara fricamping. Halva grejen är att hitta ställen att slå läger på för natten. Särbon har krav, det ska vara vid vatten så hon kan morgonbada och avskilt nog då hon inte använder badkläder.
hitta platser i sverige med en sjö är ju inget problem allsAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 312 inlägg