Är för övrigt inte säker på man skulle klara sig på 100W och 288 Wh batteri flera dagar med väder som nu.

När vi kom hem pga mulet hela vägen hem så var batteriet på 42% men iof 42% betyder ca 17 timmars drift av kylen. Och det betyder vi hade klarat oss till morgonen idag som är solig. Men batteriet måste nästan upp till 100% då annars kommer man sakta men säkert krypa närmare och närmare slut batteri.

Redigerat:
Vad väger ecoflowen?
Är det inverter och använder du den isåfall?

nino nino skrev:
Vad väger ecoflowen?
Är det inverter och använder du den isåfall?
Ecoflow trail saknar inverter därför jag köpte den. Väger 2.6 kg. Finns en version med NMC istället för Lifepo4 med samma 288Wh kapacitet som väger 1.5 kilo

Edit: inte bekväm med NMC kemi i ett tält

Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ecoflow trail saknar inverter därför jag köpte den. Väger 2.6 kg. Finns en version med NMC istället för Lifepo4 med samma 288Wh kapacitet som väger 1.5 kilo

Edit: inte bekväm med NMC kemi i ett tält
Ok, ett 100Ah Lifepo4 batteri väger ca 11kg men det är ju ungefär samma vikt/Wh då

nino nino skrev:
Ok, ett 100Ah Lifepo4 batteri väger ca 11kg men det är ju ungefär samma vikt/Wh då
Ja precis det är en linjär relation varför det diffar lite är för ecoflowen har mer elektronik än bara BMS, den har MPPT, USB, osv vilket ökar vikten och sänker Wh per kilo lite från ett batteri som bara har en BMS i princip.

Ett extra batteri
Ja precis det är en linjär relation varför det diffar lite är för ecoflowen har mer elektronik än bara BMS, den har MPPT, USB, osv vilket ökar vikten och sänker Wh per kilo lite från ett batteri som bara har en BMS i princip.
Finns det någon butik som säljer Ecoflow i Stockholm?

Skulle haft deras sugproppar för solpaneler när vi ska till Gålö i helgen, annars får jag beställa och rigga med lina eller nåt på bilen

nino nino skrev:
Ett extra batteri

Finns det någon butik som säljer Ecoflow i Stockholm?

Skulle haft deras sugproppar för solpaneler när vi ska till Gålö i helgen, annars får jag beställa och rigga med lina eller nåt på bilen
Jag köpte min från deras EU site för jag fick den dels billigare samt det ingick en 65W Gan laddare i priset

Fungerade smidigt.

Edit: lär inte hinnas skeppas inom det intervallet dock

Edit:

https://www.clasohlson.com/se/EcoFlow-sugproppar-för-solpaneler,-8-pack/p/36-72

Jag köpte min från deras EU site för jag fick den dels billigare samt det ingick en 65W Gan laddare i priset

Fungerade smidigt.

Edit: lär inte hinnas skeppas inom det intervallet dock

Edit:

[länk]
Jo men bara i online lager
Fast jag har en bekant som jobbar på lagret så går det inte att få fram lager grejerna, det måste beställas till insjö butiken och det tar 1-3 dagar... Är väl 2-3km mellan

Samma med Lyko, finns det inte i butiken så blir det fraktfritt hem, fast dom har alla grejer bakom väggen 😄
Gamla butiken där ropa dom i walkie talkie vad dom skulle ha sen tog det en stund så kom någon med det man beställt

• Haha
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Hur värmde du vattnet?

nino nino skrev:
Hur värmde du vattnet?
Kokade en kastrull på spisen. Men vi körde också kallt när det inte var så skitig disk

• Gilla
nino
  • Laddar…
Blev ett skogs stopp utanför Enköping inatt
En.vänlig själ som lät oss parkera på hans jaktmark

Åkerlandskap med träd och en bil vid jaktmark nära Enköping under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Blev Ecoflow sugproppar från Clas
Dom fanns att hämta på måndag så det gick väldans fort.
Perfekt att kunna sätta panelen på bakluckan eller huven.

Efter Stockholms turen så ställde jag batteriet i husvagnen och kopplade in solpanelen som sitter på den, också 100w, tog drygt 2 dagar så var det fullt igen.
Victron regulatorn sitter i min powerstation och solpanelen ansluts med Andersson kontakt, gul för enkelhetens skull

Diagram över solenergiproduktion och batteristatus i appen SmartSolar, visar data i Wh och V de senaste fyra dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddade på bra

• Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Kom dryga 60mil och över till Fredrikshamn så tändes motorlampan.
Felsökning och har beställt delar från thansen som kommer imorgon måndag.
Åkte fredag, sov utanför Göteborg och tog färjan 0415, upp till Grenen sen ner igen.
Vädret såg inte ut att bli det bästa så blev 2 hotellnätter.
Imorgon vet vi om det blir hemfärd och avbryta 4v i förtid eller om vi kan fortsätta

nino nino skrev:
Kom dryga 60mil och över till Fredrikshamn så tändes motorlampan.
Felsökning och har beställt delar från thansen som kommer imorgon måndag.
Åkte fredag, sov utanför Göteborg och tog färjan 0415, upp till Grenen sen ner igen.
Vädret såg inte ut att bli det bästa så blev 2 hotellnätter.
Imorgon vet vi om det blir hemfärd och avbryta 4v i förtid eller om vi kan fortsätta
Det där verkar vara vanligt med Camper vans, följer en del overlanders på Youtube och samtliga har problem någon under resan !)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.