ClasseClas ClasseClas skrev:
Engångsflaskor med gängor har 7/16"-gänga.
Kolla här för info om adaptrar.
[media]
Bra info här om snabbkopplingar för gasol.
[media]
I mitt fall med primuskök som använder blåa campingfaskor (ej engångs) så är anslutningsgängan M14x1.5, som ju är grövre än hjulskruvarna till bilen.
Jo men det måste vara ett större primuskök, alla små för cykel och hiking kör Lindal. Men eftersom det finns olika så undrar man ju varför inte butikerna och tillverkarna kan ange vad för anslutning de kör. Själv vill jag ha en som går direkt från det ena till det andra. Proxy-adapter känns som nödlösning :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag skulle ju vilja ha en 2kg "campingflaska" sen skruva fire maple köket direkt på och kunna köra murrikkan via den också men det var inte helt lätt....
Då skulle jag kunna lämna pc5 hemma men ändå klara mig
Ev köpa någon adapter så man kan fylla i södra Europa
 
Bra väder idag så testade min AliExpress 50W panel. Helt okej för 450 kronor

En EcoFlow-enhet som visar laddningstid och inputeffekt på en display, ansluten till en solpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solpanel på altan mot trävägg, prövad i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror för kortare utflykter kan man skita i att konka på 100Wattaren
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra väder idag så testade min AliExpress 50W panel. Helt okej för 450 kronor

[bild]
[bild]

Tror för kortare utflykter kan man skita i att konka på 100Wattaren
48W är ju riktigt bra.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
K Kane skrev:
48W är ju riktigt bra.
Sjukt bra. Men det är väl optimalt nu kallt i luften och soligt
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Testar min 100W idag från Amazon.
Inte riktigt lika imponerade, men kanske lite dis idag
Bärbar EcoFlow-powerbank med display som visar laddningstid, anslutna kablar och USB-portar, fotad på en veranda med trallgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solpanel på trätrall med kartong bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Står det 93w så tror jag du ska vara nöjd
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Står det 93w så tror jag du ska vara nöjd
Yes 93W
 
Ca 0.4 ggr output när den ligger platt på marken. Så den kommer vara på cykelvagnen. När man kommer fram är det ju ofta sent. Men man kan lämna den i optimal positionen för morgonsolen så den börjar genera direkt på morgonen
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Testade att underhållsladda min power station som ska laddas till 100 sedan förvaras på 60 procent

Satte min testlast på 100W

288Wh x 0.4 = 115.2W eller 69 minuter på 100W. Satte cutoff på 1 timme och då var det 4 procent kvar och sedan de sista 9 minuterna. Stängde av den på 60 procent och då hade den gått 1:06:47 hyffsat nära 69 minuter ändå.

Bärbar kraftstation från EcoFlow med digital skärm som visar 60% batteri, 0W ingång och 99W utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se här att min testlast drog 111Wh av de 115Wh. Hyffsat bra spec på ecoflowen får man säga
Digital mätare på kretskort visar olika värden i samband med test av power station, inklusive energi och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Man får vara glad för det lilla

SmartSolar-appskärm visar solpanelstatus med 11W effekt, spänning på 18.33V och ström på 0.6A. Batteriet har 12.96V och 0.80A i bulk läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilar parkerade på en snötäckt och regnig plats i skogen, fotat genom ett fönster med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trodde inte det skulle ge något
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man får vara glad för det lilla

[bild]

[bild]

Trodde inte det skulle ge något
Hur många watt hade du nu igen. Jag hoppas på min 100W ska ge runt där på molniga dagar så kylen kan gå. Gärna lite högre så man kan ladda nattens drift också.
 
Har väl 100-120w typ
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har väl 100-120w typ
Ah ok. Men då borde man ju kunna köra kylen även på dåliga dagar. Lite därför jag köpte 100W. För de molniga dagarna.

50W kan man ta med om man är ute några dagar och prognosen är strålande
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Äntligen fick jag ihop laddaren, gjorde en adapter med gx16 hane till grå Andersson.

Snapchat-1535760660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Har spräckt kamera linserna på mobilen så därför är det dåliga kort)

Nu ska man väl kunna klara sig bara jag får i dcdc laddaren också.

Då blir det dcdc när man åker, fricamp eller campingplats utan el så kör man solpanelen som stödladdning och vanliga laddaren när man har tillgång till el.

I somras hade jag lite problem med laddning då jag fick plocka fram batterilådan och plocka ur batteriet och sen ladda.

Nu ska jag kunna dra ut dcdc och plugga i vanliga laddaren i grå Anderson och gul Andersson från solpanel när jag står still, lite osäker om jag kan köra båda samtidigt...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.