29 850 läst ·
358 svar
30k läst
358 svar
Taktält, campervans overlandning
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Fick hem en till liten smart pryl från Amazon
Den gör att man kan fylla på en mindre primus-behållare med en större. Dels spar man pengar. Men framför allt så blir det ju alltid skvättar kvar i den behållaren man hade med sig ut. Då kan man bara toppa upp den från den större behållaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gör att man kan fylla på en mindre primus-behållare med en större. Dels spar man pengar. Men framför allt så blir det ju alltid skvättar kvar i den behållaren man hade med sig ut. Då kan man bara toppa upp den från den större behållaren.
Stoppa den du vill fylla på i kylen/frysen innan du fyller på den för att få ned trycket så mycket som möjligt och värm den du vill tömma för att bygga upp tryck. Men jag gissar att du har kollat på youtube och forum redan eftersom du har en sådan pryl. Stora tuber (P11 exv) kräver lite extra grejer. Typ livförsäkring. 😅
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Precis varmvatten på den som man tar från, frysen på den man ska fylla. Jag kommer nog inte använda större än 450 grams-behållarnaVidarH skrev:
Stoppa den du vill fylla på i kylen/frysen innan du fyller på den för att få ned trycket så mycket som möjligt och värm den du vill tömma för att bygga upp tryck. Men jag gissar att du har kollat på youtube och forum redan eftersom du har en sådan pryl. Stora tuber (P11 exv) kräver lite extra grejer. Typ livförsäkring. 😅
Vettigt val.
Jag kände en viktjägare som bara tog med sig exakt den mängden som behövdes för varje tur. Det var de absolut utan tvekan billigaste 50-150 grammen man kunde spara in på. En halv 100g-tub är fortfarande 5 liter kokande vatten.
Jag kände en viktjägare som bara tog med sig exakt den mängden som behövdes för varje tur. Det var de absolut utan tvekan billigaste 50-150 grammen man kunde spara in på. En halv 100g-tub är fortfarande 5 liter kokande vatten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Vi glampar dock med avancerad matlagning.VidarH skrev:
Edit: kör spritkök i alla år så ny på det här med gas
Redigerat:
Trangia 27 med GB 74 brännaren drar ungefär 6,5 - 7 gram campinggasol för uppkok av en halv liter vatten från ganska kallt vatten, lite mer om det blåser - medans brännare som skruvas på flaskan direkt och man ställer grytan på denna, som många lättviktsbrännare är designade, så börja det med 10 gram gasol för halvlitersuppkok och kan ökas avsevärt om det dessutom blåser samtidigt även med användande med vindskydd - trangia-konseptet är riktigt bra i avskärmning av vind och vindstyrning och steget inte så stort mellan planbottnad gryta och en flänsad gryta (som väger betydligt mer) och tar tillvara betydligt mer värme från lågan än en öppen brännare utan skydd alls från vind, även med flänsad grytbotten.
multifuel-brännare med gas/bensin/lampolja/fotogen, med kopp-brännare är mycket svårt att klara sig under 10 gram bränsle per 0,5 litersuppkok - mycket för att de blåser lågan hårt mot grytbotten och med det får en massa kalluft inblandat i strömmen, lågan blir kallare och värmeöverföringen blir sämre.
Jetboil och dess motsvarande när allt är ihopintergrerat ligger på ungefär 5,5 gram campingasol för 0,5 liters uppkok, men dessa är inget man lagar mat i på samma sätt som med en trangiakök utan enbart för vattenvärmning
Nackdelen med kylflänsade botten på grytor (som tex jetboil-kitet) generellt är att man inte kan eller skall elda/värma dessa i tält utan måste göras utanför i absid då de bildar mycket kolmonoxid för att lågan kyls kraftigt av flänsarna under förbränningen och hinner inte brinna färdigt, medan gasoleldning under planbottnade grytor (och det är inte så pådraget att lågan rinner över kanten) går i nödfall även i tält när det är busväder ute och man ser till att det är välventilerat.
multifuel-brännare med gas/bensin/lampolja/fotogen, med kopp-brännare är mycket svårt att klara sig under 10 gram bränsle per 0,5 litersuppkok - mycket för att de blåser lågan hårt mot grytbotten och med det får en massa kalluft inblandat i strömmen, lågan blir kallare och värmeöverföringen blir sämre.
Jetboil och dess motsvarande när allt är ihopintergrerat ligger på ungefär 5,5 gram campingasol för 0,5 liters uppkok, men dessa är inget man lagar mat i på samma sätt som med en trangiakök utan enbart för vattenvärmning
Nackdelen med kylflänsade botten på grytor (som tex jetboil-kitet) generellt är att man inte kan eller skall elda/värma dessa i tält utan måste göras utanför i absid då de bildar mycket kolmonoxid för att lågan kyls kraftigt av flänsarna under förbränningen och hinner inte brinna färdigt, medan gasoleldning under planbottnade grytor (och det är inte så pådraget att lågan rinner över kanten) går i nödfall även i tält när det är busväder ute och man ser till att det är välventilerat.
Glamping antyder att det är minimum Trangia. Uppväxt med sprit/gasol i båt så jag uppskattar verkligen hur mycket mer kontroll man får med gas, och att nästan slippa hantera sot alls är underbart!
Mitt solokit är en liten gryta från Optimus med vindskydd som snäpps fast i kragen på tuben, brännaren är biltemas minsting. Och en gasoltub, en fållkåsa, tändare, fällspork, tvättsvamp, fotstöd och lite till får plats inuti grytan som ligger tight i sitt vindskydd. Det är najs att kunna stoppa sitt kök i fickan så att säga. Ska man ut flera personer så är det trangians större flexibilitet som är guld värt. Gasolbrännaren gav helt klart nytt liv till en gammal trotjänare! Jag har till och med tillverkat en liten insats (trebent stekplåt) till den för att kunna grädda minipizza för en extra dimension av lyx.
Mitt solokit är en liten gryta från Optimus med vindskydd som snäpps fast i kragen på tuben, brännaren är biltemas minsting. Och en gasoltub, en fållkåsa, tändare, fällspork, tvättsvamp, fotstöd och lite till får plats inuti grytan som ligger tight i sitt vindskydd. Det är najs att kunna stoppa sitt kök i fickan så att säga. Ska man ut flera personer så är det trangians större flexibilitet som är guld värt. Gasolbrännaren gav helt klart nytt liv till en gammal trotjänare! Jag har till och med tillverkat en liten insats (trebent stekplåt) till den för att kunna grädda minipizza för en extra dimension av lyx.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Jag valde Primus Essential Stove som inte har värmeväxlare just för att minska riskerna vid matlagning i absiden.X xxargs skrev:Trangia 27 med GB 74 brännaren drar ungefär 6,5 - 7 gram campinggasol för uppkok av en halv liter vatten från ganska kallt vatten, lite mer om det blåser - medans brännare som skruvas på flaskan direkt och man ställer grytan på denna, som många lättviktsbrännare är designade, så börja det med 10 gram gasol för halvlitersuppkok och kan ökas avsevärt om det dessutom blåser samtidigt även med användande med vindskydd - trangia-konseptet är riktigt bra i avskärmning av vind och vindstyrning och steget inte så stort mellan planbottnad gryta och en flänsad gryta (som väger betydligt mer) och tar tillvara betydligt mer värme från lågan än en öppen brännare utan skydd alls från vind, även med flänsad grytbotten.
multifuel-brännare med gas/bensin/lampolja/fotogen, med kopp-brännare är mycket svårt att klara sig under 10 gram bränsle per 0,5 litersuppkok - mycket för att de blåser lågan hårt mot grytbotten och med det får en massa kalluft inblandat i strömmen, lågan blir kallare och värmeöverföringen blir sämre.
Jetboil och dess motsvarande när allt är ihopintergrerat ligger på ungefär 5,5 gram campingasol för 0,5 liters uppkok, men dessa är inget man lagar mat i på samma sätt som med en trangiakök utan enbart för vattenvärmning
Nackdelen med kylflänsade botten på grytor (som tex jetboil-kitet) generellt är att man inte kan eller skall elda/värma dessa i tält utan måste göras utanför i absid då de bildar mycket kolmonoxid för att lågan kyls kraftigt av flänsarna under förbränningen och hinner inte brinna färdigt, medan gasoleldning under planbottnade grytor (och det är inte så pådraget att lågan rinner över kanten) går i nödfall även i tält när det är busväder ute och man ser till att det är välventilerat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Jag valde Primus för de hade en 2.3l kastrull så man kan koka tex pasta för 4 pers.VidarH skrev:
Glamping antyder att det är minimum Trangia. Uppväxt med sprit/gasol i båt så jag uppskattar verkligen hur mycket mer kontroll man får med gas, och att nästan slippa hantera sot alls är underbart!
Mitt solokit är en liten gryta från Optimus med vindskydd som snäpps fast i kragen på tuben, brännaren är biltemas minsting. Och en gasoltub, en fållkåsa, tändare, fällspork, tvättsvamp, fotstöd och lite till får plats inuti grytan som ligger tight i sitt vindskydd. Det är najs att kunna stoppa sitt kök i fickan så att säga. Ska man ut flera personer så är det trangians större flexibilitet som är guld värt. Gasolbrännaren gav helt klart nytt liv till en gammal trotjänare! Jag har till och med tillverkat en liten insats (trebent stekplåt) till den för att kunna grädda minipizza för en extra dimension av lyx.
https://primusequipment.com/products/essential-stove-set-2-3l
Jag valde bort den dyrare för att slippa värmeväxlaren
Jag har lagat avancerad mat på Trianga med metanol så det blir nog bra
Hur upplever du att vindskyddet löser sin uppgift med så stora öppningar förresten?
Värmeväxlare hör hemma på en jetboil eller på vinterturer. (extra effektiv, extra dyr, extra ömtålig, extra svårrengjord)
Värmeväxlare hör hemma på en jetboil eller på vinterturer. (extra effektiv, extra dyr, extra ömtålig, extra svårrengjord)
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Inte testat den skarpt ännuVidarH skrev:
Skulle kört ett testskott i maj till ett naturreservat för att se om barnen fixar cykla 5 - 6 mil på en dag. Men nu har jag brutit benet
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Beställde även dessa samtidigt som gas refillern.
Titan och väger ca 50g
https://www.naturehike.com/products/titanium-camping-cutlery-set
Köpte 4 par för 1000 kronor på amazon
Riktigt fin kvalitet faktiskt
Titan och väger ca 50g
https://www.naturehike.com/products/titanium-camping-cutlery-set
Köpte 4 par för 1000 kronor på amazon
Riktigt fin kvalitet faktiskt
Finns det adapter från pc5 istället för små 450-500g ?
Brukar ha med Muurikkan och en pc5, sen en jetboil 450-500g och en gasolplatta med 227g
Hade varit skönt att ha en stor flaska bara, gärna med en split så man kan ha flera igång
Brukar ha med Muurikkan och en pc5, sen en jetboil 450-500g och en gasolplatta med 227g
Hade varit skönt att ha en stor flaska bara, gärna med en split så man kan ha flera igång
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Kolla om du hittar en Lindal till PC5. Men det är väl högre tryck i de där flaskorna? Inte säkert den lilla refill grejen håller för detnino skrev:
Edit: eller du kanske menar köra ett lindal kök från en gasoltub. Inte fylla en Lindal behållare från en gasoltub? Men blir väl lite samma frågeställning, blir inte tycker för högt.
Men ingen expert
