Är det verkligen nödvändigt?
Kändes oerhört drygt...
Kör kylen med en flaska vin så får du användning för strömmen 🙂

nino nino skrev:
Är det verkligen nödvändigt?
Kändes oerhört drygt...
Kör kylen med en flaska vin så får du användning för strömmen 🙂
Om man inte gör det så kommer antal cykler vara mycekt färre än spec. Jag gillar ta hand om mina prylar :D
Solid state batterier från finland är påväg med 100k cykler, då kan man skita i det :D (Många tror det är scam dock)

edit: tar ju typ ett dygn förbruka 40% med kylen 😂

Redigerat:
Ok, stod inget om det till mitt batteri men jag har ju byggt själv

nino nino skrev:
Ok, stod inget om det till mitt batteri men jag har ju byggt själv
Står nog i manualen till BMS

Har lite beslutsångest nu...

Fick precis hem den här

Förpackning av en Renogy 40A DC-DC batteriladdare på en grå soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var lite för snabb på beställningsknappen, då jag trodde det var en med mppt också

Har en Victron till solpanelen och en äldre Victron shunt.

Shunten bör ju ha koll på laddstatus på batteriet, i victron appen har jag koll på solladdning.
Ska man köpa en Victron Orion istället som är dyrare än den här Renogy
Skicka tillbaka dcdc och köpa den jag tänkte på först med dcdc och mppt,
Eller behålla dcdc och ev om man känner att det behövs köpa till en display eller blåtandsdongel till dcdc

Fördelen med separata grejer är ju att går en sönder så funkar ju den andra, helst skulle man ju haft Victron genomgående men det drar iväg med pengar....

nino nino skrev:
Har lite beslutsångest nu...

Fick precis hem den här

[bild]

Var lite för snabb på beställningsknappen, då jag trodde det var en med mppt också

Har en Victron till solpanelen och en äldre Victron shunt.

Shunten bör ju ha koll på laddstatus på batteriet, i victron appen har jag koll på solladdning.
Ska man köpa en Victron Orion istället som är dyrare än den här Renogy
Skicka tillbaka dcdc och köpa den jag tänkte på först med dcdc och mppt,
Eller behålla dcdc och ev om man känner att det behövs köpa till en display eller blåtandsdongel till dcdc

Fördelen med separata grejer är ju att går en sönder så funkar ju den andra, helst skulle man ju haft Victron genomgående men det drar iväg med pengar....
Jag vet många kopplar MPPT direkt till batteriet då BMS skyddar den för överladdning. Men hur bra och säkert det är vet jag inte. Men du kanske vill kunna ladda från generatorn också?

Edit: viktigt du ställer in volten till rätt för batteriet samt Max current till rätt C för batteriet

Redigerat:
Ja iom att jag bara har 100w och man ställer sig oftast i skuggan så hjälper panelen till dåligt.
Med dcdc så bör batteriet blir fullt på kanske max 3h, men då ska det vara helt tomt, räknar med 1-1.5h till fullt batteri när vi åker och det kommer vi nog "alltid" att åka

Victron mppt sköter panelen utan problem, men riktigt hur det blir när man skjuter på med 40A vet jag inte riktigt

nino nino skrev:
Ja iom att jag bara har 100w och man ställer sig oftast i skuggan så hjälper panelen till dåligt.
Med dcdc så bör batteriet blir fullt på kanske max 3h, men då ska det vara helt tomt, räknar med 1-1.5h till fullt batteri när vi åker och det kommer vi nog "alltid" att åka

Victron mppt sköter panelen utan problem, men riktigt hur det blir när man skjuter på med 40A vet jag inte riktigt
Men om du har en MPPT till solen så kör på den.. du behöver väl ingen MPPT mellan DC - DC laddaren och batteriet. DC - DC leverar ju en stabil volt och ström. MPPT är tänkt att maximera power output från en källra som fluktuerar som solenergi eller vind

edit: akta bara så inte sol + generator överskrider C rate för ditt batteri (De kommer ju jobba i parallel). Men jag tror BMS löser det

Har ett 100Ah batteri och dcdc matar i 40A sen lär ju inte solen ladda när jag åker och skulle det göra det så är det ju max 100w till

Var lite orolig att mppt med Victron connect skulle få fnatt om solen matat i 100w och batteriet hade ökat från tex 20% till 75% men det ska tydligen inte vara några problem.

Så det får bli Victron och Renogy så får vi se hur det går

Tanken var att ha en pryl med både dcdc och mppt, alltså laddning från bilen och även från sol, nu får det bli 2 istället.

Måste börja bygga inredning nu

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har ett 100Ah batteri och dcdc matar i 40A sen lär ju inte solen ladda när jag åker och skulle det göra det så är det ju max 100w till

Var lite orolig att mppt med Victron connect skulle få fnatt om solen matat i 100w och batteriet hade ökat från tex 20% till 75% men det ska tydligen inte vara några problem.

Så det får bli Victron och Renogy så får vi se hur det går

Tanken var att ha en pryl med både dcdc och mppt, alltså laddning från bilen och även från sol, nu får det bli 2 istället.

Måste börja bygga inredning nu
Nej precis om du kopplar MPPT och dcdc paralellt kommer det fungera. 👍

Blev en diger beställningslista på Amazon
Kabel 16mm2 2*5m
Kabelskor m5 m6 m8 m10
Krympslang med lim
Säkringshållare och säkring 60A x2
Ändhylsor för 6mm2
Huvudbrytare
Röda Andersson kontakter, till solpanel
Presstång

Tanken är att ha en låda med batteri, mppt shunt och lite usb uttag
Dcdc blir fast monterad i bilen

Blir 2 Anderson på lådan, en röd där solpanelen ska in, från husvagnens panel eller den flexibla i bilen.
En grå där dcdc ska in eller så tar jag ström till husvagnen därifrån.
Ev om det får bli en annan färg på Andersson där bilen får sin bodelsström, men så långt har jag inte kommit i planeringen än

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Fick hem min elektroniska load för någon vecka sedan. Lekt lite med den. Den verkar väldigt träffsäker. Testade ladda ur en lipo 8000 mAh med 1C (en timmes urladdning) den mätte 7800 mAh :)

Usb tillbehöret fungerar också bra

Kan rekommendera både för att diagnostisera och testa batterier samt för att underhållsladda power stations, batterier etc

Här testar jag ett 5300 mAh batteri
En elektronisk last med en röd fläkt och en digital display som visar mätvärden i färgglada siffror.
Skapa konto

Lila kretskort med flera USB-portar och komponenter på ett grått bord, omgiven av skruvmejslar och en vit kopp.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
Nörd

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fick hem min elektroniska load för någon vecka sedan. Lekt lite med den. Den verkar väldigt träffsäker.
Har du en länk till den? Orkar inte leta bakåt i tråden för att kanske hitta rätt...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.