29 619 läst ·
352 svar
30k läst
352 svar
Taktält, campervans overlandning
Ghian är hur läcker som helst. De var vanliga när jag var ung. Synd att de rostade så förbannat.AndersMalmgren skrev:
Själv lånade jag en FOLKvagn av en Kommunist. Det slutade med att jag kvaddade den i baken på en polisbil🤢.
Ljudet från dessa motorer var häftigt.
Du menar att den nuvarande läser allt du skriver. 😁AndersMalmgren skrev:
Hemma igen
575mil på 22dagar
Första halvan var helt ok, andra halvan så var det mycket regn, jag fick feber osv
Överlag helt ok, mindre regn och ett helt tält hade varit bra 🙂
Reklamerade och 2-3mail så var det löst, till veckan kommer ett nytt innertält.
575mil på 22dagar
Första halvan var helt ok, andra halvan så var det mycket regn, jag fick feber osv
Överlag helt ok, mindre regn och ett helt tält hade varit bra 🙂
Reklamerade och 2-3mail så var det löst, till veckan kommer ett nytt innertält.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Såg den här på Costco i helgen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
En observation jag märkt, mycket av hiking prylarna från ecoflow, renogy Vevor, alpicool etc finns inte på EU marknaden.
Är inte det märkligt, europeer är väl mycket mer ute i naturen än jänkare. Kommer kanske få beställa min Ecoflow trail 300 via ship7 från USA. Beställde precis kyl från alpicool, den modellen jag ville ha fanns i EU men utbudet på deras usa sida var mycket, mycket större, osv
Är inte det märkligt, europeer är väl mycket mer ute i naturen än jänkare. Kommer kanske få beställa min Ecoflow trail 300 via ship7 från USA. Beställde precis kyl från alpicool, den modellen jag ville ha fanns i EU men utbudet på deras usa sida var mycket, mycket större, osv
Dragkedjan gick ju sönder när vi var ute, några mail så var det löst. Fick nya tältet förra veckan men idag kändes det som att det var dax att byta.
Nya tältet var också väldigt spänt...
Skickade några sms till säljaren som ringde upp och höll med mig, men det hade dom så klart en lösning på.
Tältet sitter fast med hakar i ramen och dom är inte justerbara men det fanns förlängningar som dom skulle skicka.
Jag som är uppväxt med textil och tillverkning av kläder och omklädning av div olika saker vet att det är lätt att det kan bli tajt eller löst, väldigt svårt att få till det på mm... tyg kan ju dessutom töja sig.
Väldigt bra support och reklamationen var inget snack.
Kan verkligen rekommendera Overland experten i Kungsbacka och WildLand så klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya tältet var också väldigt spänt...
Logga in
Skapa konto
Skickade några sms till säljaren som ringde upp och höll med mig, men det hade dom så klart en lösning på.
Tältet sitter fast med hakar i ramen och dom är inte justerbara men det fanns förlängningar som dom skulle skicka.
Jag som är uppväxt med textil och tillverkning av kläder och omklädning av div olika saker vet att det är lätt att det kan bli tajt eller löst, väldigt svårt att få till det på mm... tyg kan ju dessutom töja sig.
Väldigt bra support och reklamationen var inget snack.
Kan verkligen rekommendera Overland experten i Kungsbacka och WildLand så klart
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Någon som har koll på naturehike? De får bra reviews på nätet och deras tält är hyffsat lätta. Ska det vara lättare börjar vi prata 15-20k uppåt och det är lite onödigt betala om ungarna inte gillar detta och det blir bara en gång
Tänkte köpa detta tält till ungarna
https://www.naturehike.com/products...eight-backpacking-tent?variant=46005232763136
Och denna till oss vuxna
https://www.naturehike.com/products/cloud-up-3-lightweight-backpacking-tent?variant=45693601579264
Såg att de även hade 540 grams madrasser som kanske kan vara värt testa
https://www.naturehike.com/products...able-sleeping-pad-copy?variant=46386959909120
Tänkte köpa detta tält till ungarna
https://www.naturehike.com/products...eight-backpacking-tent?variant=46005232763136
Och denna till oss vuxna
https://www.naturehike.com/products/cloud-up-3-lightweight-backpacking-tent?variant=45693601579264
Såg att de även hade 540 grams madrasser som kanske kan vara värt testa
https://www.naturehike.com/products...able-sleeping-pad-copy?variant=46386959909120
Har ingen erfarenhet av Naturehike men noterar att det är tält av den typen där innertält sätts upp först och uttertältet sedan spänns över.
Populärt i USA men jag tycker det är en stor nackdel om man sätter upp tältet i regn då innertältet hinner bli blött.
/M
Populärt i USA men jag tycker det är en stor nackdel om man sätter upp tältet i regn då innertältet hinner bli blött.
/M
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Det är väl rätt vanlig på lätta kompakta tält?M mgranbom skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Såg nu de kommer med en markduk där du spänner upp tältpinnarna. denna kommer bli blöt, men sedan kan du resa yttertältet först och sedan innertältet på det då blöta markdukenM mgranbom skrev:
edit: manualen säger iof att sätta upp innertältet först, Men måste ju kunna göa det innefrån
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Det ska vara okej. Dock om den inte används ska den ligga på en lagringsvolt. Och denna är olika för olika BMS. Jag tittar på ecoflow och där ska man ladda upp till 100 procent så att BMS kan balansera cellerna och sedan ladda ur till 30 procent sedan kan den ligga så i några månader.nino skrev:
Edit: dock kommer den nog kanske leva lite längre om du kopplar ur den från solpanelen och lagringsladdar den. En lifepo4 är ratad för runt 5000 cycler, men det är från 0 till 100, att ligga och skvätta på 100 procent räknas inte som en cykel
Redigerat:
Ok, ja jag kan ju koppla ur den nu men då är det full laddat, ska iväg en sväng i sept så då får det kanske stå efter den användningen så är väl batteriet 40-60%AndersMalmgren skrev:
Det ska vara okej. Dock om den inte används ska den ligga på en lagringsvolt. Och denna är olika för olika BMS. Jag tittar på ecoflow och där ska man ladda upp till 100 procent så att BMS kan balansera cellerna och sedan ladda ur till 30 procent sedan kan den ligga så i några månader.
Edit: dock kommer den nog kanske leva lite längre om du kopplar ur den från solpanelen och lagringsladdar den. En lifepo4 är ratad för runt 5000 cycler, men det är från 0 till 100, att ligga och skvätta på 100 procent räknas inte som en cykel
Sen blir det väl förhoppningsvis nån sväng i vinter men då får man väl ladda i innan man åker sen låta det vara
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Läs på din manual vad den säger om förvaringsladdning.nino skrev: