AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade en totalrenoverad Karmann ghia också. Alltid älskat luftkylda boxer.
Ghian är hur läcker som helst. De var vanliga när jag var ung. Synd att de rostade så förbannat.
Själv lånade jag en FOLKvagn av en Kommunist. Det slutade med att jag kvaddade den i baken på en polisbil🤢.
Ljudet från dessa motorer var häftigt.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har en mycket snyggare tjej sedan 20 år :)
Edit: hoppas inte exet läser detta 😅
Du menar att den nuvarande läser allt du skriver. 😁
 
Hemma igen
575mil på 22dagar
Första halvan var helt ok, andra halvan så var det mycket regn, jag fick feber osv
Överlag helt ok, mindre regn och ett helt tält hade varit bra 🙂

Reklamerade och 2-3mail så var det löst, till veckan kommer ett nytt innertält.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oh, ecoflow har precis släppt nya power stations för hiking. Tyvärr bara i amerikat än så länge. Men nice. De har tagit bort AC inverteraren vilket jag tycker är smart. Onödig vikt för en portabel enhet.

[länk]

Hoppas den hinner nå Sverige inför nästa säsong

Edit: 288 Wh
Såg den här på Costco i helgen.
 
  • Anker SOLIX C300X DC power station med solpanel, set prisat till 3.499. Förpackning på hylla hos Costco.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Såg den här på Costco i helgen.
Ecoflow Trail 300 är mindre och lättare dock. Men om inte den kommer till Sverige får det bli den.
 
Snart blir det mörkare på kvällarna, så en LED slinga har dragits lite här o där så man hittar prylarna.
LED-slinga installerad i en skåpbil för att lysa upp inredningen med verktyg och förvaringskorgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en skåpbil med LED-belysning, kylbox, plastflaskor, filtrulle, och vikta filtar på en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
En observation jag märkt, mycket av hiking prylarna från ecoflow, renogy Vevor, alpicool etc finns inte på EU marknaden.

Är inte det märkligt, europeer är väl mycket mer ute i naturen än jänkare. Kommer kanske få beställa min Ecoflow trail 300 via ship7 från USA. Beställde precis kyl från alpicool, den modellen jag ville ha fanns i EU men utbudet på deras usa sida var mycket, mycket större, osv
 
Dragkedjan gick ju sönder när vi var ute, några mail så var det löst. Fick nya tältet förra veckan men idag kändes det som att det var dax att byta.

Tält med metallram står uppställt utomhus på en gräsmatta. Två hjul syns under ramen och ett tält i beige färg är monterat ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya tältet var också väldigt spänt...

Tält fastsatt med hakar på en bilram, visar ett spänt tyg över ett däck, fotograferat i dagsljus på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickade några sms till säljaren som ringde upp och höll med mig, men det hade dom så klart en lösning på.
Tältet sitter fast med hakar i ramen och dom är inte justerbara men det fanns förlängningar som dom skulle skicka.

Jag som är uppväxt med textil och tillverkning av kläder och omklädning av div olika saker vet att det är lätt att det kan bli tajt eller löst, väldigt svårt att få till det på mm... tyg kan ju dessutom töja sig.

Väldigt bra support och reklamationen var inget snack.
Kan verkligen rekommendera Overland experten i Kungsbacka och WildLand så klart
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Någon som har koll på naturehike? De får bra reviews på nätet och deras tält är hyffsat lätta. Ska det vara lättare börjar vi prata 15-20k uppåt och det är lite onödigt betala om ungarna inte gillar detta och det blir bara en gång

Tänkte köpa detta tält till ungarna
https://www.naturehike.com/products...eight-backpacking-tent?variant=46005232763136

Och denna till oss vuxna
https://www.naturehike.com/products/cloud-up-3-lightweight-backpacking-tent?variant=45693601579264

Såg att de även hade 540 grams madrasser som kanske kan vara värt testa
https://www.naturehike.com/products...able-sleeping-pad-copy?variant=46386959909120
 
Har ingen erfarenhet av Naturehike men noterar att det är tält av den typen där innertält sätts upp först och uttertältet sedan spänns över.
Populärt i USA men jag tycker det är en stor nackdel om man sätter upp tältet i regn då innertältet hinner bli blött.

/M
 
M mgranbom skrev:
Har ingen erfarenhet av Naturehike men noterar att det är tält av den typen där innertält sätts upp först och uttertältet sedan spänns över.
Populärt i USA men jag tycker det är en stor nackdel om man sätter upp tältet i regn då innertältet hinner bli blött.

/M
Det är väl rätt vanlig på lätta kompakta tält?
 
M mgranbom skrev:
Har ingen erfarenhet av Naturehike men noterar att det är tält av den typen där innertält sätts upp först och uttertältet sedan spänns över.
Populärt i USA men jag tycker det är en stor nackdel om man sätter upp tältet i regn då innertältet hinner bli blött.

/M
Såg nu de kommer med en markduk där du spänner upp tältpinnarna. denna kommer bli blöt, men sedan kan du resa yttertältet först och sedan innertältet på det då blöta markduken

edit: manualen säger iof att sätta upp innertältet först, Men måste ju kunna göa det innefrån

Förklaring av tältuppsättning i tre steg: sprid ut innertält, häng upp krokar, sträck ut yttertält, fäst markspik och linor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur är det med ett Lifepo4 batteri?
Har det stående i husvagnen nu inkopplat på solpanelen via Victron regulator.
Är det ok att det står full laddat och får ladd varje dag?
 
nino nino skrev:
Hur är det med ett Lifepo4 batteri?
Har det stående i husvagnen nu inkopplat på solpanelen via Victron regulator.
Är det ok att det står full laddat och får ladd varje dag?
Det ska vara okej. Dock om den inte används ska den ligga på en lagringsvolt. Och denna är olika för olika BMS. Jag tittar på ecoflow och där ska man ladda upp till 100 procent så att BMS kan balansera cellerna och sedan ladda ur till 30 procent sedan kan den ligga så i några månader.

Edit: dock kommer den nog kanske leva lite längre om du kopplar ur den från solpanelen och lagringsladdar den. En lifepo4 är ratad för runt 5000 cycler, men det är från 0 till 100, att ligga och skvätta på 100 procent räknas inte som en cykel
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det ska vara okej. Dock om den inte används ska den ligga på en lagringsvolt. Och denna är olika för olika BMS. Jag tittar på ecoflow och där ska man ladda upp till 100 procent så att BMS kan balansera cellerna och sedan ladda ur till 30 procent sedan kan den ligga så i några månader.

Edit: dock kommer den nog kanske leva lite längre om du kopplar ur den från solpanelen och lagringsladdar den. En lifepo4 är ratad för runt 5000 cycler, men det är från 0 till 100, att ligga och skvätta på 100 procent räknas inte som en cykel
Ok, ja jag kan ju koppla ur den nu men då är det full laddat, ska iväg en sväng i sept så då får det kanske stå efter den användningen så är väl batteriet 40-60%
Sen blir det väl förhoppningsvis nån sväng i vinter men då får man väl ladda i innan man åker sen låta det vara
 
nino nino skrev:
Ok, ja jag kan ju koppla ur den nu men då är det full laddat, ska iväg en sväng i sept så då får det kanske stå efter den användningen så är väl batteriet 40-60%
Sen blir det väl förhoppningsvis nån sväng i vinter men då får man väl ladda i innan man åker sen låta det vara
Läs på din manual vad den säger om förvaringsladdning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.