P Peter_Bromma skrev:
jag tycker att typ mjölk, (jag gissar att ungarna vill ha med flingor) som kostar några kronor, köper man färsk typ varje eller varannan dag, men jag skulle inte spara 2dl om jag har ont om plats. jag skulle räkna med att handla varje em/kväll och se till att hålla ner vad jag måste kyla. annars använder jag gärna mindre petflaskor, typ från juice eller vatten om det är ngt jag måste ha med. men jag försöker hålla mig till sånt som klarar sig utan kyla.
annars får ungarna äta ägg, samt smörgås med mjukost... då klarar du dig utan kyla
jag tror även att det är bra om luft kan cirkulera i kylen, så du kan nog inte räkna med att fylla den till 100%
Faktum är att du har fel om luften. Luft isolerar. Det bästa i en kyl är att ha så lite luft som möjligt.
Om jag fyller utrymmet med vatten upp till kanten så kommer de dra mycket mindre ström än allt annat (När vattnet nått måltemp)
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Roligt de har återbetalt men inte skickat memo till leveransavdelning. Gratis kyl 😂
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Roligt de har återbetalt men inte skickat memo till leveransavdelning. Gratis kyl 😂
Har du fått den?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du fått den?
Fått leveransbesked från svenska transportbolaget så borde få den imorn. 😂
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon som har koll på naturehike? De får bra reviews på nätet och deras tält är hyffsat lätta. Ska det vara lättare börjar vi prata 15-20k uppåt och det är lite onödigt betala om ungarna inte gillar detta och det blir bara en gång

Tänkte köpa detta tält till ungarna
[länk]

Och denna till oss vuxna
[länk]

Såg att de även hade 540 grams madrasser som kanske kan vara värt testa
[länk]
Kanske lite sent men har ett naturehike (opalus 3) som vi använt kanske 30 nätter och ser nytt ut.

Det är väldigt bra för det priset. Har även ett hilleberg anjan att jämföra med och ska man inte ovan trädgränses så ser jag inga stora fördelar med det. Men stängerna är nog för klena för en riktigt storm på fjället i opalus.

Däremot håller jag med om att skandinavisk design där yttertältet reses med innertältet är klart bättre.

Man bör även välja duk belagd med silikon och inte tpu, den senare håller inte alls lika bra för uv. Bara tyngre och billigare
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Kanske lite sent men har ett naturehike (opalus 3) som vi använt kanske 30 nätter och ser nytt ut.

Det är väldigt bra för det priset. Har även ett hilleberg anjan att jämföra med och ska man inte ovan trädgränses så ser jag inga stora fördelar med det. Men stängerna är nog för klena för en riktigt storm på fjället i opalus.

Däremot håller jag med om att skandinavisk design där yttertältet reses med innertältet är klart bättre.

Man bör även välja duk belagd med silikon och inte tpu, den senare håller inte alls lika bra för uv. Bara tyngre och billigare
Fast du kan ju resa yttertältet på Cloud up genom att använda markduken. Jag har beställt 20D versionen av både Cloud up 2 och 3. Det fanns en ultralätt version i 10D men den såg tunn ut.
 
Inte kollat in det specifika tältet utan svarade mest på tidigare kommentar om design.

Den stora fördelen tycker jag är att man kan resa tältet i regn utan att innertältet blir blött och att det överlag är enklare/snabbare att resa allt som ett paket.

En fördel med yttertält separerat är dock att det är ä enklare att separera från innertältet när yttertältet är blött och man ska packa ihop. Man får även mindre vindfång när man inte har kanaler för stänger.

Sen gillar jag väl överlag tält med rejäl abside/vestibul så att man kan förvara skitiga skor, ryggsäck etc regnskyddat samt laga mat i tältet när det kniper (dock inget barn ska pyssla med).

Tror dock du valt ett bra första tält. Att välja tält är en lång rad konpromisser och personliga preferenser så man behöver alltid ett till :)

Det vanliga misstaget är att välja något skräptält från rusta så att ungarna blir blöta och frusna, sen vill de aldrig mer tälta. Eller att inte lära dem slå upp det korrekt/på rätt plats. Då hjälper inga dyra tält ändå.

Återkom gärna med en recension, yngsta behöver nog snart ett eget tält när han ska ut själv.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Testat kylen idag. Den är ju ganska bra.
Man kan inte lita på sensorn dock. Vid åtta grader inställd så är det 5 grader i kylen.

Om jag sätter den på 10 grader så ligger kylen på ca 6 grader perfekt för matvaror som ska konsumeras inom 2 till 3 dagar

Digital termometer med utetemperatur 6°C och innetemperatur 24°C. Tiden visas som 0:34 i displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kylen fungerar så att den går upp 2 kinesgrader över inställd värde 12 kinesgrader i mitt fall då kickar kompressorn igång. Den kör i ca 596 sekunder för att komma tillbaka till 10 kinesgrader. Efter det tar det 2658 sekunder för den att nå 12 kinesgrader igen med 24 grader inomhus.

Jag kör på highmode inte eco för det gick snabbare för den kyla ned och bara någon w i skillnad i effekt användning.

Den drar 40.5W i detta lägger. Eftersom den kör i 596 sekunder blir det 6,7Wh per cykel. Den power station jag ska köpa är på 288Wh så ganska precis 43 cykler. 43xcykler är ganska exakt 39 timmar drifttid. Helt okej ändå. Då kan det vara molnigt ett tag utan att det blir kris

Portabel kyl med ett lock på ett runt bord, omgiven av förpackningar och en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
nino och 2 till
  • Laddar…
Men då var den tom? Ingen öppning av locket?

Sen är ju nätterna lite svalare så det kanske stämmer bra
Frukost sista dagen får man kanske planera till sånt som inte är så värmekänsligt, skippa frukostostronen och äta ägg istället 🙂
 
Knivtält är oftast väldigt bra på att vara torra men de är istället känsligare för vind. Men jag har en förkärlek för kupoltält då de är självstående och kan sättas ihop på ett ställe och sedan flyttas till precis rätt ställe...
 
nino nino skrev:
Men då var den tom? Ingen öppning av locket?

Sen är ju nätterna lite svalare så det kanske stämmer bra
Frukost sista dagen får man kanske planera till sånt som inte är så värmekänsligt, skippa frukostostronen och äta ägg istället 🙂
Nej det hade ju inte varit något bra test :) fyllde den med kalla grejer från kylen. Man köper ju kalla grejer i butik så man stoppar aldrig in varma grejer förutom i undantagsfall.

Edit: 24 grader är nog rätt bra representation av svensk sommar

Edit: den drar 40W från 230 volt. Så på DC lär den dra lite mindre
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Frukost sista dagen får man kanske planera till sånt som inte är så värmekänsligt, skippa frukostostronen och äta ägg istället 🙂
Kommer ju ha en 100W solpanel kopplad till den så bör kunna äta ostron och drick kall champagne alla dagar :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I släpet jag har crossarna i så är det en ecoflow 2500 installerad med solpaneler på taket. Den driver underhållsladdning samt ett kylskåp på 24l. Jag har under året aldrig behövt koppla in ecoflow på nätladdning under ett år så du kan Kong vara lugn ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A atomlab skrev:
I släpet jag har crossarna i så är det en ecoflow 2500 installerad med solpaneler på taket. Den driver underhållsladdning samt ett kylskåp på 24l. Jag har under året aldrig behövt koppla in ecoflow på nätladdning under ett år så du kan Kong vara lugn ;)
Låter som en Ecoflow Delta, inget man konkar på hike eller bikepacking. Den jag ska köpa väger 2.5 kilo och har 288Wh så säkerhetsmarginalerna för molnigt blir lägre. Men vi får se hur det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.