29 603 läst ·
352 svar
30k läst
352 svar
Taktält, campervans overlandning
Fast du kan väl inte räkna med 24h sol om du inte är vid polcirkeln...
Men den låg som sagt still på framrutan på bilen när vi var i nationalparken, så har ingen koll på hur länge den var i sol och i skugga men mer skugga än sol måste det ju varit
Men den låg som sagt still på framrutan på bilen när vi var i nationalparken, så har ingen koll på hur länge den var i sol och i skugga men mer skugga än sol måste det ju varit
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Sant men den borde ju göra 12x100x0.8 kan man tycka vilket blir 960Whnino skrev:
245Wh batterikapacitet är ju i lägsta laget. Om vi säger kompressor går en kvart i timmen betyder det 0.25x31x24=186Wh per dygn. Vilket betyder att det kan bara vara molnigt i 1.31 dag innan jag får problem. Då räknar jag inte in att man kanske också vill ladda mobilerna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Har läst på lite mer och de där ihopfällbara solpanelerna så är varje segment seriekopplat. Vilket betyder om ett segment är i skugga är hela panelen efter det segmentet dött. Låter inte bra så får bli en 100W flexibel (böjbar) istället. Då kan man ju inte förvara den lika enkelt om man inte behöver den. Men å andra sidan med tanke på hur liten kapacitet är på batteriet jag ska köpa så måste den användas hela tiden, antingen monterad på cykelvagnen eller lutad mot tältet.
https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-100w-flexibel
Totalt kommer det väga 2.3 kg panel, 3.5 kilo powerstation och 6.7 kilo kylskåp = 12.5 kg. Inte optimalt men nog svårt få ner det lägre.
https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-100w-flexibel
Totalt kommer det väga 2.3 kg panel, 3.5 kilo powerstation och 6.7 kilo kylskåp = 12.5 kg. Inte optimalt men nog svårt få ner det lägre.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.Isakare skrev:
Inget Böda Camping åt dig alltså? 😄AndersMalmgren skrev:
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.
Jo, du har helt rätt.AndersMalmgren skrev:
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.
Vi kom just hem efter 1,5 vecka i campingbilen, all övernattning helt off grid, ostört vatten var ett krav från särbon, hon ska bada i tid och otid utan kläder.
Varje kväll tog det en stund att hitta en plats, 9 av 10 var redan upptagna eller bommade.
Men jag har en 100A generator kopplad till 3 st 72Ah batterier, så jag har inte riktig samma problem 😉
Skulle vara kul o mäta vad en kompressorbox drar i verkligheten, vår utan kompressor drar 4 amper konstant, då håller den 6 grader vid 22 grader utomhus.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
4A låter mycket iaf om det är 12V. En peltier brukar dra 30-45W ungefär samma som en kompressor. Men nackdelen är att den går konstant vilken en kompressor inte gör. Jo campar man i bil är vikt inte en issue. 245Wh är allt man orkar konka på då man bikebackar.Isakare skrev:
Jo, du har helt rätt.
Vi kom just hem efter 1,5 vecka i campingbilen, all övernattning helt off grid, ostört vatten var ett krav från särbon, hon ska bada i tid och otid utan kläder.
Varje kväll tog det en stund att hitta en plats, 9 av 10 var redan upptagna eller bommade.
Men jag har en 100A generator kopplad till 3 st 72Ah batterier, så jag har inte riktig samma problem 😉
Skulle vara kul o mäta vad en kompressorbox drar i verkligheten, vår utan kompressor drar 4 amper konstant, då håller den 6 grader vid 22 grader utomhus.
Edit: 9 av 10 bommade? Det är ju bara campa så länge man inte gör det nära bostadshus. Allemansrätten
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Ja det var jäkligt dumt av mig att inte koppla allt via load, nu tar jag det via batteriet och har ingen koll på vad jag har kvar i batteriet.
Min bmv 600 ska ju kunna visa soc? tror jag det kallas, 100% är fullt men av någon anledning så dyker den inte upp i displayen där den ska...
Finns även TTG men då måste kylen gå, men då får jag iaf ett hum om hur länge den kan gå konstant
Min bmv 600 ska ju kunna visa soc? tror jag det kallas, 100% är fullt men av någon anledning så dyker den inte upp i displayen där den ska...
Finns även TTG men då måste kylen gå, men då får jag iaf ett hum om hur länge den kan gå konstant


