Fast du kan väl inte räkna med 24h sol om du inte är vid polcirkeln...
Men den låg som sagt still på framrutan på bilen när vi var i nationalparken, så har ingen koll på hur länge den var i sol och i skugga men mer skugga än sol måste det ju varit
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast du kan väl inte räkna med 24h sol om du inte är vid polcirkeln...
Men den låg som sagt still på framrutan på bilen när vi var i nationalparken, så har ingen koll på hur länge den var i sol och i skugga men mer skugga än sol måste det ju varit
Sant men den borde ju göra 12x100x0.8 kan man tycka vilket blir 960Wh

245Wh batterikapacitet är ju i lägsta laget. Om vi säger kompressor går en kvart i timmen betyder det 0.25x31x24=186Wh per dygn. Vilket betyder att det kan bara vara molnigt i 1.31 dag innan jag får problem. Då räknar jag inte in att man kanske också vill ladda mobilerna.
 
Har varit däckad i 3 dagar så inte haft ut panelen

Skärmdump av SmartSolar-app som visar solpanelens effekt och batterinivå över dagarna. Maxutbyte 230Wh. Total energiförbrukning 4kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det är nu så har jag som och skugga och då ger den 3w 😄

Solpanel placerad på en bils motorhuv under skugga, ger 3 watt enligt användarens inlägg om panelens prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Har läst på lite mer och de där ihopfällbara solpanelerna så är varje segment seriekopplat. Vilket betyder om ett segment är i skugga är hela panelen efter det segmentet dött. Låter inte bra så får bli en 100W flexibel (böjbar) istället. Då kan man ju inte förvara den lika enkelt om man inte behöver den. Men å andra sidan med tanke på hur liten kapacitet är på batteriet jag ska köpa så måste den användas hela tiden, antingen monterad på cykelvagnen eller lutad mot tältet.

https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-100w-flexibel

Totalt kommer det väga 2.3 kg panel, 3.5 kilo powerstation och 6.7 kilo kylskåp = 12.5 kg. Inte optimalt men nog svårt få ner det lägre.
 
Tänk vad enkelt det var förr, då kunde man byta kylklampar i vart enda affär, kiosk, mack mm
Med bra kylväska överlevde man camping utan kylskåp, batterier mm.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänk vad enkelt det var förr, då kunde man byta kylklampar i vart enda affär, kiosk, mack mm
Med bra kylväska överlevde man camping utan kylskåp, batterier mm.
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.
Inget Böda Camping åt dig alltså? 😄
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan du nog fortfarande, nu var det några år sedan jag var ute sist men då gick det. Nackdelen är dock att man blir beroende, och jag vägrar campa på svennebanancampingplats, det ska vara off grid i skogen gärna vid ett vattendrag och gärna så lite människor i närheten som möjligt. Då är det ju optimalt att kunna producera sin egen kyla.
Jo, du har helt rätt.
Vi kom just hem efter 1,5 vecka i campingbilen, all övernattning helt off grid, ostört vatten var ett krav från särbon, hon ska bada i tid och otid utan kläder.
Varje kväll tog det en stund att hitta en plats, 9 av 10 var redan upptagna eller bommade.
Men jag har en 100A generator kopplad till 3 st 72Ah batterier, så jag har inte riktig samma problem 😉
Skulle vara kul o mäta vad en kompressorbox drar i verkligheten, vår utan kompressor drar 4 amper konstant, då håller den 6 grader vid 22 grader utomhus.
 
nino nino skrev:
Inget Böda Camping åt dig alltså? 😄
Nej fyfan. Mitt i ingenstans ska det vara. Sedan ska det lagas restaurang-nivå på triangakök 😀
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, du har helt rätt.
Vi kom just hem efter 1,5 vecka i campingbilen, all övernattning helt off grid, ostört vatten var ett krav från särbon, hon ska bada i tid och otid utan kläder.
Varje kväll tog det en stund att hitta en plats, 9 av 10 var redan upptagna eller bommade.
Men jag har en 100A generator kopplad till 3 st 72Ah batterier, så jag har inte riktig samma problem 😉
Skulle vara kul o mäta vad en kompressorbox drar i verkligheten, vår utan kompressor drar 4 amper konstant, då håller den 6 grader vid 22 grader utomhus.
4A låter mycket iaf om det är 12V. En peltier brukar dra 30-45W ungefär samma som en kompressor. Men nackdelen är att den går konstant vilken en kompressor inte gör. Jo campar man i bil är vikt inte en issue. 245Wh är allt man orkar konka på då man bikebackar. :)

Edit: 9 av 10 bommade? Det är ju bara campa så länge man inte gör det nära bostadshus. Allemansrätten
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju bara campa så länge man inte gör det nära bostadshus. Allemansrätten
I Sverige ja. 😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
I Sverige ja. 😉
länder där man inte får campa i naturen går bort. Campingplatser är guds straff till mänskligheten
 
  • Haha
Isakare
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Campingplatser är guds straff till mänskligheten
Jag trodde tält var det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde tält var det.
Bara om man ställer upp dem på en campingplats. Mitt ute i ingenstans är det mys
 
Ja det var jäkligt dumt av mig att inte koppla allt via load, nu tar jag det via batteriet och har ingen koll på vad jag har kvar i batteriet.
Min bmv 600 ska ju kunna visa soc? tror jag det kallas, 100% är fullt men av någon anledning så dyker den inte upp i displayen där den ska...
Finns även TTG men då måste kylen gå, men då får jag iaf ett hum om hur länge den kan gå konstant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.