Hej,

Jag har sådana här uttag som på bilden hemma, och har kopplat in vissa lampor med hjälp av en "koppla" från Ikea(se bild nr 2).

Men nu har jag två andra lampor som ser ut såhär på kopplingen(bild nr 3 och 4), som jag inte är säker på hur man ska koppla in med det silvriga delen. Är det möjligt att försöka förklara och hjälpa mig via text?

All hjälp uppskattas!

• 679041ef-b7de-4ce3-bbef-46903411bd0e.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • c51b671c-d7cd-4a9b-ab4c-879234e0f04c.jpeg
    Skapa konto
  • 86f62117-212e-4111-b00c-fef28cb3ca0b.jpeg
    Skapa konto
  • 2b74f349-8f3a-489d-856a-a3e638c1f58b.jpeg
    Skapa konto
Öppna den vita boxen med en ögla på och anslut kabeln där.

Ja. Ojordad eller jordad beroende på om lampan är dubbelisolerad eller inte.

Följde det inte med anvisningar med lampan?

useless useless skrev:
Ja. Ojordad eller jordad beroende på om lampan är dubbelisolerad eller inte.

Följde det inte med anvisningar med lampan?
Det var inga bra anvisningar med lampan. Hur vet man om den är dubbelisolerad eller inte?

Om det är den här lampan:
https://www.jotex.se/leah/leah-vagg-taklampa/2161735-01

Så tycker jag anvisningarna är halvtydliga iallafall:

1780322751344.png
Skapa konto

Det framgår inte av bilderna att sladden till stickproppen ska stoppas in i slangen och skruvas fast på andra sidan av sockerbiten. Men det kanske man förstår om man har den "nödiga kunskap" som behövs för att få göra jobbet...
Sen är det oklart hur eventuell dragavlastning ser ut.

Lampan är dubbelisolerad och ska ha en ojordad stickpropp.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Men problemet här är väl kanske inte själva anslutningen, utan att det är en lampa som är tänkt att skruva upp direkt i taket, utan takuttag. Jag tror inte att du kan få dit lampan utan att ta bort uttagslocket.

Och eventuellt inte då heller om skruvhålen kommer innanför dosan i taket.

Farstatjej90
Det är två olika lampor och jag är rätt säker på att man kan hänga dom på kroken...

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är den här lampan:
[länk]

Så tycker jag anvisningarna är halvtydliga iallafall:

[bild]

Det framgår inte av bilderna att sladden till stickproppen ska stoppas in i slangen och skruvas fast på andra sidan av sockerbiten. Men det kanske man förstår om man har den "nödiga kunskap" som behövs för att få göra jobbet...
Sen är det oklart hur eventuell dragavlastning ser ut.

Lampan är dubbelisolerad och ska ha en ojordad stickpropp.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är två olika lampor och jag är rätt säker på att man kan hänga dom på kroken...
Centano Centano skrev:
Bruksanvisningen
[länk]
Tack för alla svar, men en fråga kvarstår hur man ska fästa den silvriga delen i DCL-uttaget då man inte kan skruva upp den bara. Se bilden. Man ska ju sätta egna skruvar i hålen men den vita plasten(på uttaget i taket) är ju ivägen? Hur är det tänkt att man ska göra detta?

• PXL_20260602_180727623.jpg
    Skapa konto
Den ska skruvas dikt an taket och är inte tänkt att hänga i en krok.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den ska skruvas dikt an taket och är inte tänkt att hänga i en krok.
Fan vad dumt, det går det alltså inte att ha denna lampa? Sjukt konstigt då många lampor ser ut såhär med deras anordning, och sen är dessa uttag tydligen DCL-uttag som ska vara standard framöver. När man googlar på DCL-uttag ser man även vissa sådana här lampor.

Farstatjej90
Om du inte får den runt kroken kan du ta en fil och fila ned ena sidan så den når runt. Du kan också borra ett hål i den och trä kroken på

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte får den runt kroken kan du ta en fil och fila ned ena sidan så den når runt. Du kan också borra ett hål i den och trä kroken på
Den silvriga delen måste ju vara fäst i taket, så den kan inte hänga på en krok.

Farstatjej90
J johnny27 skrev:
Den silvriga delen måste ju vara fäst i taket, så den kan inte hänga på en krok.
Nä, den måste inte vara fäst i taket och den kan hänga på en krok. Men det är inte meningen från början och det blir snyggare om man gör som det är tänkt. Men nu var det ju frågan om att lösa ditt problem du har..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.