2 008 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Taklampa ansluten till dimmer funkar inte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Dessutom är det inte en spänningsprovare utan en multimeter...
Det första man bör titta på är att den följer IEC 61243-3 vilket är säkerhetsstandarden för spänningsprovare. Den får gärna stöda 61010 som tillägg, men inte enbart. IEC 61010 gäller för multimetrar, eller mätinstrument i allmänhet.
Sedan bör den i mitt tycke ha minst dessa funktioner i fallande prio
Det första man bör titta på är att den följer IEC 61243-3 vilket är säkerhetsstandarden för spänningsprovare. Den får gärna stöda 61010 som tillägg, men inte enbart. IEC 61010 gäller för multimetrar, eller mätinstrument i allmänhet.
Sedan bör den i mitt tycke ha minst dessa funktioner i fallande prio
- Angiven impedans som bör ligga på några tiotal kohm. Detta för att undvika den vanligaste frågan på forumet varför man mäter 70 V i lamphållaren. Tyvärr få som anger detta, men jag har för mig att det ingår i standarden.
- JFB-test som ytterligare sänker impedansen för att avgöra om det handlar om en riktig spänning eller något som uppstår pga kapacitiv eller induktiv koppling.
- Minst CAT IV 600 V för att man inte ska behöva tänka efter om den får användas i mätarskåpet eller inte. Det är troligen väldigt få som har koll på detta. En spänningsprovare i händerna på en lekman tycker jag ska kunna stoppas in i botten på hålet för mätarsäkringen utan risk.
- Kontinuitetsmätning. Väldigt användbart så att man inte frestas att mäta spänning i ett strömsatt system istället för resistans där det går. Detta kräver ett batteri i spänningsprovaren på gott och ont, men de håller länge.
- Fasföljd för att kontrollera att trefasuttag ligger rätt.
- Ett fönster som visar spänningen. Tråkigt med enbart lysdioder.
Det finns utöver UT18C en variant som heter UT18D. Den säljs för 433 kronor nu. För den som är priskänslig kan det vara ett alternativ. Länk Så länge det varar.Bo.Siltberg skrev:
Den största visuella skillnaden är att UT18D har en större bakgrundsbelyst LCD-skärm istf ett flertal diskreta LED som UT18C. https://meters.uni-trend.com/product/ut18-series/#Specifications
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja, Amazon har tydligen pressat priset på en modell som är snäppet bättre än den Clas säljer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Sorry...jag har inte dammsugit marknaden. Det är väldigt liten skillnad mellan dem.
Har ni läst recensionerna? Verkar som många tycker att den (UT18D) "käkar" batteri eller kan det vara handhavande fel hos användarna som tror att den är avstängd när den i själva verket är på?ClasseClas skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Jag har fyndat flera Uni-T som Amazon köpt in, enligt vad min efterforskning visar, från den polska generalagenten Lechpol och de säljs/såldes under annat artikelnummer men betydligt billigare. Det sitter serienummer och garantilappar på instrumenten från det företaget, på polska. Om det krånglar är det Amazon man får vända sig till då de står som både säljare och fraktare på dessa extra billiga instrument. Men original Uni-T är det, jag har skruvat isär och kollat.Bo.Siltberg skrev:
Exempel: Uni-T UT216C strömtång för 700kr (just nu 920kr), UT161D för 670kr (just nu 1200kr). Särskilt den senare med Low-Z var ett riktigt bra köp. UT116C för 270kr.
Amazon gör såhär ibland. Helt nyligen verkar det som att Vevor inte ville betala för Amazons ständigt ökande priser för frakt och lagerhantering av deras variac/justerbara transformatorer och då tog tydligen Amazon över hela innevarande lager och sålde ut själva, till ett riktigt lågt pris. Eftersom jag grejar med gamla apparater har jag velat ha en sådan länge men priset har satt stopp. Nu fick jag en 2000VA för 800kr. Fungerar utmärkt och är såklart inte i klass med professionella apparater men det är ju i princip en toroid med blottlagda lindningar och en släpring av kol som man vrider, inuti ett hölje. Är koppar och inte alu eller annat fusk. Och ja, den är jordad rätt om någon googlar.
Redigerat:
Amazon, vad skall man säga....K Kane skrev:
22:01 i går kväll levererades en UT18C till dörren.
07:20 idag skapade jag en returorder på den, fick mail direkt med kod för utskrift av returadresslapp (lämnade in den på ICA/Postnord på eftermiddagen).
07:22 beställde jag en UT18D
17:35 levererades den till dörren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden