Hej. Behöver en till taklampa som komplement till befintlig lampa. Tänkte koppla den nya lampan till befintlig kronbrytare. Finns inget takuttag för den nya lampan. Kronbrytaren har idag en svart och en vit kabel (tändare?) Är osäker på hur jag kopplar den nya lampan. Får dra ny kabel till den nya men hur ansluter jag. Behöver jag dra en blå nolla från den befintliga till den nya via kronbrytaren? Hur ska den nya anslutningen göras i lampa och kronbrytaren? Tacksam för tips.
 
RoTe
Låter som ett jobb för en elektriker.
 
Det finns en kopplingsdosa någonstans där alla trådar finns för att din nya lampa kan kopplas in. Kanske är det i takdosan för den befintliga.

Arbetet är behörighetskrävande.
 
Exakt. Där finns fas, nolla o jord.
 
K
R Rogge55 skrev:
Hej. Behöver en till taklampa som komplement till befintlig lampa. Tänkte koppla den nya lampan till befintlig kronbrytare. Finns inget takuttag för den nya lampan. Kronbrytaren har idag en svart och en vit kabel (tändare?) Är osäker på hur jag kopplar den nya lampan. Får dra ny kabel till den nya men hur ansluter jag. Behöver jag dra en blå nolla från den befintliga till den nya via kronbrytaren? Hur ska den nya anslutningen göras i lampa och kronbrytaren? Tacksam för tips.
Vad tänkte du dig för lösning? Utanpåliggande kabeldragning eller har du möjlighet att sätta en dosa och dra rör dolt?

Det finns ingen anledning att dra neutralledaren/nollan via den aparatdosa där du har brytaren, om du inte behöver det för dimmerpuck eller liknande. Nolla kan du dra direkt från kopplingsdosa, som det är draget till befintligt uttag.
 
Redigerat:
Det får bli utanpåliggande från brytaren. Idag finns bara fas o tändtråd.
 
K
R Rogge55 skrev:
Det får bli utanpåliggande från brytaren. Idag finns bara fas o tändtråd.
Ska du dra utanpåliggande och det inte är skitlångt mellan befintligt uttag till den plats där du vill sätta upp den nya lampan kan du dra en till tändtråd upp till nuvarande dosa. Sätta en förhöjningsring om 15mm för att kunna dra ut en kabel på insidan av taket.

Om du inte redan idag har utanpåliggande kabeldragning.

Edit: Ska du dra utanpåliggande från brytaren direkt till det nya uttaget måste du ju dra fram nolla och jord till den apparatdosa brytaren sitter i.
 
Redigerat:
Det finns kabelrör mellan befintlig lampa och brytardosan.
 
Men jag undrar hur anslutningen till mella nya lampan och kronbrytaren ska göras?
 
Du har ju besvarat den frågan själv.
R Rogge55 skrev:
Exakt. Där finns fas, nolla o jord.
 
Nja. Nolla o jord direkt till nya lampan? Fas från lampan till brytaren men men tändtråd en? Hur?
 
Nä, inte två vägar. Om du nu av någon oförklarlig orsak inte kan gå ut ifrån takdosan utan måste gå ut ifrån strömbrytardosan, då måste du ju se till att fiska fram nolla och skyddsjord till strömbrytardosan, och dessa ledare har i takdosan.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Inga problem med att hämta nolla och jord men vart ska de gå? Brytaren eller nya lampan? Jorden ska väl till nya lampan, men hur är det med fas, nolla o tändtråd?
 
RoTe
Jag tycker du har extremt begränsad kunskap och borde ringa en elektriker. Sån här el lärde jag mig i högstadiet liksom...
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
R Rogge55 skrev:
Nja. Nolla o jord direkt till nya lampan? Fas från lampan till brytaren men men tändtråd en? Hur?
Du har idag en tändtråd från brytaren till dosan vid nuvarande uttag. Du behöver dra fram en till (en till varje vippa respektive lamputtag).

I takdosan kopplar du jord och nolla i varsina 3-vägs vagos och den nya tändtråden i en 2-vägs. Till varje vago ansluter du den kabel som ska gå vidare till det nya uttaget (jord, nolla och tändtråd). Du har nu en ledig plats för anslutning av jord resp. nolla till befintligt uttag (du får sätta dit två kortare bitar) och tändtråden som finns där sedan tidigare.

Edit - jag var sjukt långsam att skriva. Efter att ha läst tidigare inlägg ångrar jag mig lite, och håller med Rote. Ring en elektriker eller ta åtminstone hjälp av någon som har lite koll på läget.
 
  • Två Wago 221 kopplingsklämmor, en 2-vägs och en 3-vägs, används för att ansluta kablar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.