Jag har en taklampa i köket, ansluten till strömbrytare med fjädrande dimmerknapp, se bilder. Den slutade funka igår, alltså lampan tänds inte längre. Jag har tagi loss armaturen och testat i annat uttag, funkar fint där. Lampan som inte tänds är en 100 W gammaldags glödlampa. En oväntad sak var att jag provade med en LED-lampa med filament och den lyser oavsett om jag trycker på dimmerknappen. Någon som har koll på sånt här? Kan det finnas en säkring i dimmern som har gått? Men då borde inte LED-lampan lysa?

• Strömbrytarpanel med fjädrande dimmerknapp på köksvägg, tre vita knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två infällda strömbrytare i en vägg med röda dimmermoduler, möjliga felsökningsobjekt för en taklampa som inte fungerar.
    Skapa konto
Du har en dimmerpuck någonstans, kanske i dosan bakom strömbrytaren, eller i en annan kopplingsdosa. Det är troligen den som gått sönder. Dessa dimrar brukar tyvärr inte ha någon säkring.

Det är osannolikt att strömbrytaren går sönder. Men innan du byter dimmer kan det vara värt att mäta att du har spänning fram till dimmerpucken när man trycker på knappen.

LED kräver väldigt lite ström så det är mycket möjligt att den lyser på elektronångor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack, ska kolla detta.

• Gilla
Jörgen Jönsson slagtofta och 1 till
  • Laddar…
K
P papaboo skrev:
Tack, ska kolla detta.
Med tanke på ditt inlägg i en annan tråd under kvällen - det är alltså inte strömbrytaren på bilden som har en inbyggd dimmerfunktion. Någonstans mellan uttaget och brytaren sitter en dosdimmer eller liknande. För att den ska fungera monteras en impulsfjäder bakom vippan på strömbrytaren.

Som Bo skriver saknar dimmern sannolikt säkring, men börja med att leta reda på dimmern. Kolla bakom brytare och i dosan bakom uttaget. När du lokaliserat dimmern kan du mäta dig till om den funkar som den ska.

Hittade en Eltako dimmer i dosan, se bild. I dokumentationen om den står:

"Automatiskt elektroniskt överlast- och temperaturskydd. Om överlast- och temperaturskydd löser ut återställs detta genom att bryta strömmen till dimmern i 1min. "

Kan det vara detta som hänt? Men då borde allt från dimmern stoppas, som det är nu funkar armaturen för den andra knappen som det ska.
Värt att prova ändå?

• Eltako EUD61NPS-400W universell tryckdimmer, blå med två justeringsknappar för max/min ljusstyrka och hastighet, 230V, 20-400W.
    Skapa konto
Det bör redan ha varit provat i och med att du kopplade bort lampan, men visst kan du prova att bryta säkringen i 1 minut.

Har du en spänningsprovare kan du också mäta att du har 230 V mellan L och lampsymbolen (med lampa ansluten), och 230 V mellan den vänstra pushingången och lampsymbolen när du håller knappen intryckt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det bör redan ha varit provat i och med att du kopplade bort lampan, men visst kan du prova att bryta säkringen i 1 minut.

Har du en spänningsprovare kan du också mäta att du har 230 V mellan L och lampsymbolen (med lampa ansluten), och 230 V mellan den vänstra pushingången och lampsymbolen när du håller knappen intryckt.
Att koppla bort lampan är väl inte samma som att bryta strömmen till dimmern? Har tyvärr ingen provutrustning. Kanske dags att skaffa det. Jag har ingen erfarenhet av såna så tacksam för tips. Måste det vara en proffsmodell eller duger en billigare, t ex denna från Clas Ohlson?
Mastech spänningsprovare som mäter 12 V till 400 V, visas med pris och betyg på 24 recensioner, från Clas Ohlson.
Skapa konto

P papaboo skrev:
Måste det vara en proffsmodell eller duger en billigare, t ex denna från Clas Ohlson?
[bild]
Den funkar ok.

Jo, det spelar teoretiskt ingen roll vilken matningspol som kopplas bort. Pucken matas med fas och nolla via lampan, så det bör gå att koppla bort nollan genom att skruva ut lampan.

Jag skulle inte köpa den där billiga spänningsprovaren. Jag ser inte de data jag vill se, och den uppger felaktiga användningsområden med sina CAT III, och det finns ingen länk till någon bruksanvisning med de specar som jag vill se.

Lägg på 400 kr så får du en bra: https://www.clasohlson.com/se/Spanningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa den där billiga spänningsprovaren. Jag ser inte de data jag vill se, och den uppger felaktiga användningsområden med sina CAT III, och det finns ingen länk till någon bruksanvisning med de specar som jag vill se.

Lägg på 400 kr så får du en bra: [länk]
Du menar att den är farlig eller inte räcker till att mäta med i ett vanligt hushåll?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det är det jag inte kan svara på utifrån dokumentationen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är inte denna som Clas säljer. Clas säljer en billigare variant. Hade den haft JFB-testfunktion som din spec säger så hade den haft ett litet värde. Clas är både direkt felaktig och även vidlyftig i sin beskrivning, men det är en anna sak. Jag rekommenderar fortfarande Uni-T UT18C om man vill ha en billig som har alla specar på plats och alla funktioner som man vill ha.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Det är inte denna som Clas säljer. Clas säljer en billigare variant. Hade den haft JFB-testfunktion som din spec säger så hade den haft ett litet värde. Clas är både direkt felaktig och även vidlyftig i sin beskrivning, men det är en anna sak. Jag rekommenderar fortfarande Uni-T UT18C om man vill ha en billig som har alla specar på plats och alla funktioner som man vill ha.
RÄTT, MY BAD.
Här är manualen för aktuell modell MS8922A.

Conforms to UL STD. 61010-1, 61010-2-030
and 61010-031; Certified to CSA STD C22.2
NO. 61010-1, 61010-2-030 and 61010-031

Conforms to relevant European Union
directives

Men visst, en tre ggr dyrare är ju bättre..(man får ju dessutom mera grejer, genomgångsprovning med summer, provning av fasledare + ficklampa) men 600 spänn för att mäta lite el nångång i livet är dyrt.
130 spänn för den berömda Biltema-multimetern som löser uppgiften och kan användas ill mycket annat är mer i min smak 😮

• Gilla
  • Wow
Klante och 1 till
  • Laddar…
Ok, kanske bäst att kosta på sig den dyrare, borde rimligtvis hålla högre kvalitet och mäta med större prcision. Eller också köper jag bara en ny dimmer, ungefär samma pris.

• Gilla
Bert Andersson1tomtefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.