15 980 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Takläckage under takbyte
Kan vara att takläggarna slarvat med förarbetet innan duken rullades på, kanske kvarvarande spikar eller annat vasst som skadat duken.A Alexn72 skrev:
Inget konstigt alls många firmor som pappar illa det blir bubbligt och veckigt, dels om det blåser mycket så blir det lätt så samt om kunskapen är låg..A Alexn72 skrev:
Tror inte att det har med underlaget att göra i TS fall då dom har stiftat synligt, lämnat klisterplasten kvar mm..
Mycket som tyder på en oseriös aktör när man ser bilderna. Ett ytterligare tecken är skarven av bärläkt. Den skarvas över ett strö, och inte med mellanlägg som ligger på tvären. Går en panna sönder ovanför så står det inte på att det blir läckage, då vattnet tillsammans med ytterligare skräp ligger och fuktar och påfrestar pappen mera än nödvändigt.
Kanske för att man inte lagt bitumenremsa där duken genomspikas?S Ställmästarn skrev:
Fast det kanske inte föreskrivs i just den produktens läggningsanvisning(?)
Det verkar annars vara allmänt känt att genomspikning är duksystemens akilleshäl. Är ju inte så svårt att räkna ut varför duken inte sluter tätt runt spiken på samma sätt som med papp.
Nej någon tätning under ströläkt nämndes aldrig. Senast jag lade tak var för fem år sen och det var inte tal om tätremsor då heller. Plåten kom på innan regn så det märktes aldrig läckage.C cpalm skrev:Kanske för att man inte lagt bitumenremsa där duken genomspikas?
Fast det kanske inte föreskrivs i just den produktens läggningsanvisning(?)
Det verkar annars vara allmänt känt att genomspikning är duksystemens akilleshäl. Är ju inte så svårt att räkna ut varför duken inte sluter tätt runt spiken på samma sätt som med papp.
Besiktningen är klar. Inga uppenbara fel dom förklarar läckaget kunde konstateras. Förutom ett antal mindre brister som ska åtgärdas då gick taket igenom.
Jag pratade med tillverkaren av underlagsduken, Mataki. Dom sa att det troligen varit för kallt när duken lades. Bitumenet i duken ska ”flyta ut” och göra att det tätar vid spikhål. Även om det inte tätat nu bör det göra det i sommar när det blir varmt på taket.
Jag hoppas dom har rätt, annars kan man ifrågasätta produkten.
Jag pratade med tillverkaren av underlagsduken, Mataki. Dom sa att det troligen varit för kallt när duken lades. Bitumenet i duken ska ”flyta ut” och göra att det tätar vid spikhål. Även om det inte tätat nu bör det göra det i sommar när det blir varmt på taket.
Jag hoppas dom har rätt, annars kan man ifrågasätta produkten.
Tråkigt att vara otrygg när du ska få ett nytt tak! Angående underlagspappen så är det en mycket viktig och känslig del i takbytet. Många snålar in och köper billig och därmed även sämre papp. Billig papp kan förstöras ganska snabbt i väntan på yttertaket. Även de bästa och dyrare sorterna av underlagspapp tål inte allt för lång exponering av sol och väder.R Rännil skrev:Hej! Vi håller på att byta taket. Firman har fått på underlagspapp och läkt samt en del av plåtdetaljerna. Firman sa att nu när pappen är på då är det tätt.
Var upp och kikade nu när det regnat en del. Hittade minst 15 ställen för vatten trängt in. Påtalade direkt till firman som tog tag i saken och började täta.
Har även kontaktat mitt försäkringsbolag men dom kan inte göra mycket i dagsläget.
Även om dom till slut tycker att dom fått tätt är mina farhågor:
1. Har dom hittat alla hål? Blir ju svårt att se om det är dåligt gjort efter att pannorna är på.
2. Blir det verkligen bra att lyfta den spikade läkten täta med klet och sen spika nya hål när man sätter dit läkten igen.
3. Den fukt dom nu kommit in. Bör man utreda omfattningen och eventuellt vidta åtgärder? Vems ansvar?
4. Om dom misslyckats att få pappen att täta, vad mer kan dom ha missat? Vad finns det för oberoende part man kan ta in (runt Umeå) och vem bekostar det?
5. Jag byter ju taket för att kunna känna mig trygg att det är tätt. Känns som att det inte kan uppnås nu 🙁
[bild]
Brädlapparna på bilden har jag satt tid för att förstärka dåliga skarvar i råsponten. Tog upp dessa skarvar med firman men dom sa att det inte skulle vara ett problem och att jag troligen inte behövde göra nån förstärkning. Nu gjorde jag det iaf och det gjordes med försänkt skruv från utsidan innan pappen lades. Jag rev taket själv (pannor, plåt, läkt och gamla pappen)och täckte väl med presseningar. Det var inget regn under den perioden.
Jag sa också att firman skulle byta råspont som var dålig, även om det inte var med på offerten, vilket dom också gjort på ett ställe ner mot takfoten.
Överlappningsskarvarna är en mycket viktig detalj för att det ska bli tätt. Om pappen inte är tillräckligt överlappande eller inte fäster ordentligt mot nedanför liggande lager då kan det lätt bli kapillärsugningar där överlappningen blivit felaktig.
Det är alltså viktigt med en underlagspapp av god kvalitet, samt att det inte finns kapillärsugande överlappningar.
Nästa gång du gör förstärkning av spontskarvar i råsponten så kan jag ge dej ett tips. Lägg dit en längsgående bräda av råspont, mitt över skarven, som följer hela den längd du är missnöjd med. Dra först fast den ordentligt med tunna skruv med flat skalle, från undersidan, de drar hårdare än försänkt skruv. Inte för många skruv, bara så att brädan pressas fast ordentligt mot insidan av taket. Skruven ska vara så lång att den nätt och jämnt går genom yttertaket.
Nu kan du uppe på taket, med hjälp av de uppstickande skruvarna, se exakt var brädan sitter. Då ska du dra i tätare med den försänkta skruven från ovansidan. Gå sedan in i huset och dra ur de flatskalliga skruvarna. Nu har du fått dit din förstärkning att sitta hårt mot spontskarven. De små hål de borttagna skruvarna gjort är utan betydelse och sväller snarat igen.
Lycka till, Jerry i Fredrika!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden