15 931 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Takläckage under takbyte
Inte konstigt att det läcker, Stoppa arbetet så dom får pappa om..R KNoro skrev:
Sedan en besiktning innan takpannorna får läggas på och en när dom är färdiga..
Betala ingett förrän du är nöjd!
Ska det bli riktigt gjort och inte bara ett provisoriskt fuskjobb så är det enda att riva bort och börja om igen men det lär väl inte tas emot väl av hantverkarna. Man undrar vad det är för klåpare och hur deras omdömen på nätet ser ut. Ide att ta ut en oberoende besiktningsman redan nu som kan ge ett utlåtande om firman är ovillig att rätta till sitt fuskjobb. Att lägga takduken är inte raketforskning utan borde klaras av vilket företag som helst, det enda som krävs är lite noggrannhet.
Antar att det blir ett jäkla liv om jag stoppar jobbet. Om jag gör det, då antar jag att det ligger rätt stor bevisbörda på mig, annars blir jag ersättningsskyldig?J Jansson69 skrev:
Det är där besiktningsmannen kan vara till nytta med ett opartiskt utlåtande om taket är gjort efter byggnormerna eller inte. Håll inne pengar till det är besiktigat och godkänt men bered dig på att det blir otrevlig stämning.R KNoro skrev:
Ta in en besiktningsman, de är väl inte på taket 24/7.
I värsta fall hittar besiktningsmannen inget alls som de själva inte skulle åtgärdat. Då har du bara betalat för nattsömnen.
Mer sannolikt hittar man flera fel som på skulle kostat betydligt mer att åtgärda än vad det kostar att ta in en besiktningsman.
Du kan avvakta, men då är ju risken större att man hamnar i en situation där man ska riva upp mer.
I värsta fall hittar besiktningsmannen inget alls som de själva inte skulle åtgärdat. Då har du bara betalat för nattsömnen.
Mer sannolikt hittar man flera fel som på skulle kostat betydligt mer att åtgärda än vad det kostar att ta in en besiktningsman.
Du kan avvakta, men då är ju risken större att man hamnar i en situation där man ska riva upp mer.
När pappen ligger på taket är det helt tätt, men det är väldigt känsligt för vind.
Så en dag det bara regnar uppifrån och ner så ska där inte vara minsta tendens till fukta på insidan av taket.
På riktig papp så ska det gärna vara 20grader när man lägger ihop klisterremsorna. Om det är samma med duk vet jag inte men drar man inte ens av skyddsremsan så spelar det ingen roll🤣
Sen har du inte takpapp utan takduk och de har jag mindre erfarenhet av.
(Men jag tror inte asfaltsklister är okej att laga med)
Men papp undviker jag alltid att gå på.
Lägger alltid uppifrån och ner så man inte riskerar hål.
Men de du visar bilder på kräver mer än en halvhjärtad lagning.
Har du dessutom pressening över och ändå regnar det in så är det katastrof delux.
Men med tanke på skadorna så blir jag lite fundersam över hur underlaget ser ut...
Har du bild på de?
Så en dag det bara regnar uppifrån och ner så ska där inte vara minsta tendens till fukta på insidan av taket.
På riktig papp så ska det gärna vara 20grader när man lägger ihop klisterremsorna. Om det är samma med duk vet jag inte men drar man inte ens av skyddsremsan så spelar det ingen roll🤣
Har du dessutom pressening över och ändå regnar det in så är det katastrof delux.
Men med tanke på skadorna så blir jag lite fundersam över hur underlaget ser ut...
Har du bild på de?
Redigerat:
Klart det läcker när både plastremsor är kvar i skarvarna och hål i duken. Stoppa arbetet och ta dit en besiktningsman.
Bild på underlaget från insidan finns i 1a inlägget.A Alexn72 skrev:När pappen ligger på taket är det helt tätt, men det är väldigt känsligt för vind.
Har du bild på de?
Om det läcker in trots pressening är ju svårt att säga. Det torkar inte upp denna tid på året.