15 946 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Takläckage under takbyte
Intressant. Kul att höra, skulle aldrig själv lägga något så klent på mitt hus. I så fall 17mm spont/25mm strö/45mm bärläkt. Då är det nog parerat. Läkten blir fribärande.J Jansson69 skrev:
Jag har funderat under dagen och själv stött på ett hus, tror jag. Har ju ändå byggt ett 50tal och takrenoverat ett 100tal? men det är ju ändå dålig procentullt utslag mot att det byggts "100 000tals hus med 17mm"
Finns det 3 miljoner småhus i sverige?
Kanske bor jag för långt norrut. Klenare tak söderut?
Eller så är 17mm husen ännu för unga för större åtgärder så det kommer i större omfattning sen. Fri spekulation
i vilket fall om det finns en principlösning med 20mm som är det som gäller nu så varför inte följa det. Hade garanterat varit annat ljud i skällan här inne på de flesta om det var ett badrum vi pratat om.
Det ser väldigt slarvigt ut med pappen. Kontrollera att den pappen är godkänd att fästa med klammer. Kontrollera att läggningen av pappen följer monteringsanvisningen. Besiktiga taket nu det är rimligare att göra det nu än efter takbeläggningen är på då minskar ytan som går att besiktiga drastisk och det är underarbetet som är det viktigaste. Ta många bilder på alla detaljer. Vad är det för underlagspapp de använt?
Av bilderna att döma är det takduk med polyesterbas som impregnerats med bitumen möjligen RAW 530. Takduken är tunnare än takpapp med en vikt på bara 500 gram/kvadratmeter. Många takläggare använder den i stället för takpapp då den är billigare och går snabbare att lägga. Är den riktigt monterad så häftas den med klammer under klisterremsan så infästningen blir doldMarcus0321 skrev:
Det ser väldigt slarvigt ut med pappen. Kontrollera att den pappen är godkänd att fästa med klammer. Kontrollera att läggningen av pappen följer monteringsanvisningen. Besiktiga taket nu det är rimligare att göra det nu än efter takbeläggningen är på då minskar ytan som går att besiktiga drastisk och det är underarbetet som är det viktigaste. Ta många bilder på alla detaljer. Vad är det för underlagspapp de använt?
Moderator
· Stockholm
· 57 656 inlägg
Hur det blir med livslängden får framtiden utvisa, konventionell takpapp blir ju spröd med tiden men än så länge vet vi inte hur takduken beter sig på längre sikt. Takfirmorna talar sig varm för produkten men det beror nog i hög grad på att den är billigare och går snabbare att lägga. Vad som är helt klart är att hållbarheten på pannorna blivit enormt mycket lägre jämfört med för fyrtio år sedan. Benders pannor verkar idag vara gjorda av slagg och sand och knappt något bindemedel alls. När jag fick taket omlagt i somras provade jag hållfastheten i några spillbitar och de gick enkelt att bryta sönder med handkraft. Nu var de pannorna tillverkade några veckor tidigare och betong blir hårdare med tiden men ändå.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 656 inlägg
Jag har hört att det märks kraftig skillnad i hållfasthet över de första 5 åren. Det tar alltså typ 5 år innan pannorna har nått sin slutliga hållfasthet. Eller de kanske fortsätter att förbättras ännu längre, men att takten då blir så låg att de verkar "färdiga" då efter 5 år.B Bitterhetsakademin skrev:
Pappen verkar bevara denna:P.Öberg skrev:Konstigt
Vet du vilka material som används?
Utöver bef spont.
Pappen har i regel klisterkant
Har de lagt pappen åt fel håll tro .
Överlapp uppåt eller vadå
Ja jag har sett detta vid takbyte...
.....underlagsspont av sort G4–3 eller bättre, tjocklek ≥ 20 mm vid ≤ 1 200 mm centrumavstånd mellan takstolar är det som gäller.
Kolla med BoSyn om du vill besikta.
Har konsultat åt dom förr. Trevliga. Utgår från Umeå.
https://k-bygg.se/produkt/underlags...I0mZj4rL3s6mBquI9O5ZGEEzWLBmTcEH3WaARM5OaVWa8
Materivalen är det inga fel på. Snarare hantering,montering. Står tom i pappens anvisning 17mm brädtjocklek (ej angivet c/c takstol) så här får jag undertecknad helt klart vika ner mig mot Svenskt trä s principlösning.R KNoro skrev:
Tycker ändå det är klent! Gillar hängsle och livremsprincipen.
Hur du går vidare?
Som de andra förslagen du fått med någon oberoende om du inte själv kan ge utföraren en uppsträckning. Det finns massa hur det ska utöras bara i montageanvisning på pappen exempelvis.
Alt avbryta allt och byta entreprenör/göra själv.
Jag har bokat en besiktningsman.P.Öberg skrev:Materivalen är det inga fel på. Snarare hantering,montering. Står tom i pappens anvisning 17mm brädtjocklek (ej angivet c/c takstol) så här får jag undertecknad helt klart vika ner mig mot Svenskt trä s principlösning.
Tycker ändå det är klent! Gillar hängsle och livremsprincipen.
Hur du går vidare?
Som de andra förslagen du fått med någon oberoende om du inte själv kan ge utföraren en uppsträckning. Det finns massa hur det ska utöras bara i montageanvisning på pappen exempelvis.
Alt avbryta allt och byta entreprenör/göra själv.
Om jag förstått rätt så var läckaget vid spikgenomslag. Det har jag märkt att det blir numera då takduk används. Jag har påtalat problemet till tillverkaren men fått till svar att om deras läggningsanvisning följs så ska det inte bli några som helst problem. Möjligen skulle ett litet läckage kunna bli vid spikgenomslag i kvist som spricker.
Min motfråga till dem då var att duken som genomspikats, varför den inte höll tätt vid spiken så som riktig takpapp gjorde.
Jag fick aldrig några svar.
Min motfråga till dem då var att duken som genomspikats, varför den inte höll tätt vid spiken så som riktig takpapp gjorde.
Jag fick aldrig några svar.