Hej! Vi håller på att byta taket. Firman har fått på underlagspapp och läkt samt en del av plåtdetaljerna. Firman sa att nu när pappen är på då är det tätt.

Var upp och kikade nu när det regnat en del. Hittade minst 15 ställen för vatten trängt in. Påtalade direkt till firman som tog tag i saken och började täta.

Har även kontaktat mitt försäkringsbolag men dom kan inte göra mycket i dagsläget.

Även om dom till slut tycker att dom fått tätt är mina farhågor:

1. Har dom hittat alla hål? Blir ju svårt att se om det är dåligt gjort efter att pannorna är på.

2. Blir det verkligen bra att lyfta den spikade läkten täta med klet och sen spika nya hål när man sätter dit läkten igen.

3. Den fukt dom nu kommit in. Bör man utreda omfattningen och eventuellt vidta åtgärder? Vems ansvar?

4. Om dom misslyckats att få pappen att täta, vad mer kan dom ha missat? Vad finns det för oberoende part man kan ta in (runt Umeå) och vem bekostar det?

5. Jag byter ju taket för att kunna känna mig trygg att det är tätt. Känns som att det inte kan uppnås nu 🙁

Träpanel i ett innertak med förstärkningsbrädor; sågspån och ett rör ligger ovanpå isolering i ett vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädlapparna på bilden har jag satt tid för att förstärka dåliga skarvar i råsponten. Tog upp dessa skarvar med firman men dom sa att det inte skulle vara ett problem och att jag troligen inte behövde göra nån förstärkning. Nu gjorde jag det iaf och det gjordes med försänkt skruv från utsidan innan pappen lades. Jag rev taket själv (pannor, plåt, läkt och gamla pappen)och täckte väl med presseningar. Det var inget regn under den perioden.

Jag sa också att firman skulle byta råspont som var dålig, även om det inte var med på offerten, vilket dom också gjort på ett ställe ner mot takfoten.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Hur har de lyckats misslyckas med att få det tätt?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur har de lyckats misslyckas med att få det tätt?
Dom trodde att det beror på att råsponten sviktat när man rört sig på taket. Är tunn råspont, 17 mm vilket dom också kände till.

P
Konstigt
Vet du vilka material som används?
Utöver bef spont.
Pappen har i regel klisterkant
Har de lagt pappen åt fel håll tro .
Överlapp uppåt eller vadå
Ja jag har sett detta vid takbyte...

.....underlagsspont av sort G4–3 eller bättre, tjocklek ≥ 20 mm vid ≤ 1 200 mm centrumavstånd mellan takstolar är det som gäller.

Kolla med BoSyn om du vill besikta.
Har konsultat åt dom förr. Trevliga. Utgår från Umeå.

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
J
P.Öberg skrev:
Konstigt
Utöver bef spont.
Tror att det hade läckt bra mycket mer om omlott läggningen var fel..
P.Öberg skrev:
.....underlagsspont av sort G4–3 eller bättre, tjocklek ≥ 20 mm vid ≤ 1 200 mm centrumavstånd mellan takstolar är det som gäller.
Så alla hus med 17mm råspont är fel?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
J Jansson69 skrev:
Tror att det hade läckt bra mycket mer om omlott läggningen var fel..
Hej !

Inget måste om kanten är klistrad blir det bara läck där ev veck/luft uppstått och den inte slutit tätt.
J Jansson69 skrev:
Så alla hus med 17mm råspont är fel?
De få (FÅ!) hus som har det och du byter ytskikt nu så ja det är att tumma på utförandet.

J
P.Öberg skrev:
Hej !

Inget måste om kanten är klistrad blir det bara läck där ev veck/luft uppstått och den inte slutit tätt.
Ja det är hel FEL att lägga pappen så det kommer att läcka som ett såll!
P.Öberg skrev:
De få (FÅ!) hus som har det och du byter ytskikt nu så ja det är att tumma på utförandet.
Få? Innan dom nya riktlinjerna så gjordes det 100tusentals hus med 17mm råspont, kan vara bra för dig att veta att det bygg fortfarande med det!

• Gilla
pederlarsson
  • Laddar…
P
J Jansson69 skrev:
Få? Innan dom nya riktlinjerna så gjordes det 100tusentals hus med 17mm råspont, kan vara bra för dig att veta att det bygg fortfarande med det!
Tack
Vem,vilka bygger med 17mm på 120c/c i nyproduktion idag?

J
P.Öberg skrev:
Tack
Vem,vilka bygger med 17mm på 120c/c i nyproduktion idag?
Har varit på ett antal studiebesök i år där både stora byggföretag som bygger småhusområden samt mindre lokala som använder 17mm..
Skulle jag bygga själv idag med betongpannor så finns ingen anledning med tjockare..

P.Öberg skrev:
Konstigt
Utöver bef spont.

Kolla med BoSyn om du vill besikta.
Har konsultat åt dom förr. Trevliga. Utgår från Umeå.
På papprullarna tror jag det stod ”underlagsduk för pannor” nån grön etikett. Överlappningen är rätt, dold spikning.

Om det nu är sponten som är problemet! Vad har handverken för ansvar? Dom viste mycket väl att den var 17 mm. Jag litade på dem och höll med om att inte byta sånt dom inte var dåligt.

Ska kolla med bosyn

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det finns ju som sagt hur många hus som helst med 17 mm råspont. Så om det skulle vara en genrell anledning till läckage så skulle det bara inte fungera.

Vad har hänt när de rört sig då? har de självhäftande fogarna släppt, eller har det blivit sprickor i duken?
Se om du kan hitta någon betckning på exakt vilken underlagsduk som använts.

Även om limkanten släpper lite här och där så skall det hålla tätt ändå, om det är lagt med rätt överlapp, och inte är ett låglutande tak.

• Gilla
mr_Brasco och 2 till
  • Laddar…
Det enda jag kan tänka mig är att läktspiken rört sig lite på grund av att den fäster dåligt i det tunna underlaget. Men det är en mycket långsökt hypotes jag drog till med i brist på annat.
Att lägga underlagsduk/papp är verkligen inte ett svårt jobb som det är svårt att misslyckas med.
Kanske proffsen klampade omkring på taket med fastkilade spik eller stenar under skorna?
Var alla läckorna i spikgenomförningarna?

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju som sagt hur många hus som helst med 17 mm råspont. Så om det skulle vara en genrell anledning till läckage så skulle det bara inte fungera.

Vad har hänt när de rört sig då? har de självhäftande fogarna släppt, eller har det blivit sprickor i duken?
Se om du kan hitta någon betckning på exakt vilken underlagsduk som använts.

Även om limkanten släpper lite här och där så skall det hålla tätt ändå, om det är lagt med rätt överlapp, och inte är ett låglutande tak.
Det hantverkaren trodde var att spikningen av läkten rört sig när man jobbat på taket. T.ex. Om man klivit på råsponten nära en spikning.

27 graders lutning.

Intet Intet skrev:
Det enda jag kan tänka mig är att läktspiken rört sig lite på grund av att den fäster dåligt i det tunna underlaget. Men det är en mycket långsökt hypotes jag drog till med i brist på annat.
Att lägga underlagsduk/papp är verkligen inte ett svårt jobb som det är svårt att misslyckas med.
Kanske proffsen klampade omkring på taket med fastkilade spik eller stenar under skorna?
Var alla läckorna i spikgenomförningarna?
Nästan uteslutande eller i nära anslutning. Kan man ha haft fel spik? Spikat på fel sätt?

Intet Intet skrev:
Men det har ju spikats läkt på 100 000 tals tak med lika klent underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.