H hempularen skrev:
Men det har ju spikats läkt på 100 000 tals tak med lika klent underlag.
Vi är helt överens. När jag lade om mitt eget tak kom tegelpannor på först efter mer än ett halvår, inte läckte det för det.
För att det skall bli otätt måste ju spiken gnagt genom duken gång på gång på gång.
Har takgubbarna dansat på taket?

• Gilla
Tibb
  • Laddar…
R KNoro skrev:
Nästan uteslutande eller i nära anslutning. Kan man ha haft fel spik? Spikat på fel sätt?
Nära anslutning? På bar duk?

Intet Intet skrev:
Vi är helt överens. När jag lade om mitt eget tak kom tegelpannor på först efter mer än ett halvår, inte läckte det för det.
För att det skall bli otätt måste ju spiken gnagt genom duken gång på gång på gång.
Lägger de takduk ska väl helst ströläkten vara tätad med en remsa av butylgummi, det struntade de takläggare jag anlitade i men brukar göras av mer seriösa firmor.

Intet Intet skrev:
Nära anslutning? På bar duk?
Jag antar att det är vid spiken som vattnet trängt in, sen har det letat sig till nen springa i närheten där det kommit ut på undersidan.

R KNoro skrev:
Kan man ha haft fel spik? Spikat på fel sätt?
Skulle kunna tänka mig att dte blir problem om det är aldeles för klen spik. Alltså om de ex. kört med 40 - 50mm dyckert, som är bra för att sätta upp lister och liknande inomhus. Men då borde ju nästan läkten lossna helt från taket.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En sak jag kom på. Jag bad tackläggarna rikta taket. Kan man ha gjort nått fel i denna process. Typ att man lyft på redan spikad bärläkt för att kila upp den? 🤔

Inget jag vet så mycket om. Men rent logiskt känns det som en möjlig förklaring. Spikhålen för läkten tätas ju genom att läkten pressas mot taket av spikningen. Om den då kilas upp så att inget trycker runt spikhålet så blir det inte tätt (tror jag).

R KNoro skrev:
En sak jag kom på. Jag bad tackläggarna rikta taket. Kan man ha gjort nått fel i denna process. Typ att man lyft på redan spikad bärläkt för att kila upp den? 🤔
Visst. De kan ha kört under en kofot och bänt upp läkten. Lagt under en kloss vid sidan, slagit ner läkten igen. -"Aj då, Sture, det blev för högt, sätt dit en mindre", osv.
Isåfall blir dessutom spiken blottad.

J
R KNoro skrev:
Lite bilder på läktningen och helheten på taket hade underlättat?

Redigerat:
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Lite bilder på läkningen och helheten på taket hade underlättat?
Jag skulle också vilja se detta!
Pappningen överlag och läktningen med fokus på spikning.

B Bitterhetsakademin skrev:
Lägger de takduk ska väl helst ströläkten vara tätad med en remsa av butylgummi, det struntade de takläggare jag anlitade i men brukar göras av mer seriösa firmor.
Det gjorde jag med för jag visste inte om det. Likväl förblev det tätt.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det gjorde jag med för jag visste inte om det. Likväl förblev det tätt.
Ja använder man bitumenbaserad papp är det inga problem men duken är mycket tunnare så för säkerhets skull är det bra med extra tätning, lite hängslen och livrem men är bara läkten riktigt fastspikad fungerar det säkert ändå.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Lite bilder på läktningen och helheten på taket hade underlättat?
Här kommer bilder, tyvärr pressening över större delen av taket

• Takterrass med träreglar under en grön presenning, delvis exponerade, med fukt och droppar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under byggnation med träreglar och takpannor, delvis täckt av en presenning.
    Skapa konto
  • Hand lyfter presenning på taket, träreglar syns.
    Skapa konto
  • Tak med presenning och verktyg under byggnation, vy över bostadsområde i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand vid presenning över svart material och träbit.
    Skapa konto
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
R KNoro skrev:
De verkar ju inte dragit bort skyddsfolien över klisterremsan på takduken och dessutom hål på flera ställen så det förefaller vara ett slarvigt arbete. Vid kanten på taket ser det inget vidare ut heller. En besiktningsman kan vara väl använda pengar.

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
R KNoro skrev:
Du har inte betalat några större summor än va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.