15 931 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Takläckage under takbyte
Vi är helt överens. När jag lade om mitt eget tak kom tegelpannor på först efter mer än ett halvår, inte läckte det för det.H hempularen skrev:
För att det skall bli otätt måste ju spiken gnagt genom duken gång på gång på gång.
Har takgubbarna dansat på taket?
Lägger de takduk ska väl helst ströläkten vara tätad med en remsa av butylgummi, det struntade de takläggare jag anlitade i men brukar göras av mer seriösa firmor.Intet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
En sak jag kom på. Jag bad tackläggarna rikta taket. Kan man ha gjort nått fel i denna process. Typ att man lyft på redan spikad bärläkt för att kila upp den? 🤔Intet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Inget jag vet så mycket om. Men rent logiskt känns det som en möjlig förklaring. Spikhålen för läkten tätas ju genom att läkten pressas mot taket av spikningen. Om den då kilas upp så att inget trycker runt spikhålet så blir det inte tätt (tror jag).
Visst. De kan ha kört under en kofot och bänt upp läkten. Lagt under en kloss vid sidan, slagit ner läkten igen. -"Aj då, Sture, det blev för högt, sätt dit en mindre", osv.R KNoro skrev:
Isåfall blir dessutom spiken blottad.
Ja använder man bitumenbaserad papp är det inga problem men duken är mycket tunnare så för säkerhets skull är det bra med extra tätning, lite hängslen och livrem men är bara läkten riktigt fastspikad fungerar det säkert ändå.Intet skrev:
Här kommer bilder, tyvärr pressening över större delen av taketJ Jansson69 skrev:
De verkar ju inte dragit bort skyddsfolien över klisterremsan på takduken och dessutom hål på flera ställen så det förefaller vara ett slarvigt arbete. Vid kanten på taket ser det inget vidare ut heller. En besiktningsman kan vara väl använda pengar.R KNoro skrev: