Hej,
Då stänger jag ner min profil där. Kanske kollar på Clas Ohlson istället.
I sovrum, hall och vardagsrum har jag ojordade takuttag fastän de ser ut som de blandat. I badrum och kök finns jord (gul/grön kabel).
Det jag undrar just nu är bara om min jordade taklampa kan användas i ett ojordat takuttag. Jag har lite svårt att förstå elektrikerspråk.
Jag behöver köpa till min lampa ett Takkontakt då det inte följde med, eftersom lampan är jordad men taklampan ojordad vilket är mest lämpligt då att köpa?
Då stänger jag ner min profil där. Kanske kollar på Clas Ohlson istället.
I sovrum, hall och vardagsrum har jag ojordade takuttag fastän de ser ut som de blandat. I badrum och kök finns jord (gul/grön kabel).
Det jag undrar just nu är bara om min jordade taklampa kan användas i ett ojordat takuttag. Jag har lite svårt att förstå elektrikerspråk.
Jag behöver köpa till min lampa ett Takkontakt då det inte följde med, eftersom lampan är jordad men taklampan ojordad vilket är mest lämpligt då att köpa?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det är som sagt meningen att jordade kontakter skall kunna passa i ojordade uttag. Däremot inte tvärtom. Om du har ett rum med jordade kontakter så måste alla apparater som kopplas in vara jordade (eller dubbelisolerade, de har då ex. en platt europlugg, som passar i alla uttag).
Tack för alla svar hörni, men nu har jag bokat en elektriker via Clas fixaren för byte till jordade uttag i just vardagsrum då. De va inte så farligt blev cirka 5000kr.
Håller tummarna att inget mer avvikande dyker upp 😬
Håller tummarna att inget mer avvikande dyker upp 😬
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden