Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har i min nyköpta bostad takkontakt med tre hål och behöver köpa något för att kunna använda mina lampor, men jag är osäker på vad jag behöver och var det säljs.

Jag kontaktade säljaren och frågade vad det är för typ av uttag och de sa att det är en jordad takkontakt, om det kan vara till hjälp.

Vad behöver jag köpa för att kunna koppla in lampan? Jag har redan köpt en lampa som är jordad, men den behöver någon form av sladd eller kontakt för att kunna anslutas.

Ni kan även se bifogade bilder. Den tredje bilden tänkte jag kanske är det som ska anslutas men den har ingen tredje pinne?

Vänliga hälsningar,

• Jordad takkontakt med tre hål i ett tak, inklusive vit krok bredvid kontakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordad takkontakt med tre hål, monterad i ett tak, där besökaren söker hjälp med anslutning för att installera en lampa.
    Skapa konto
  • Vit tvåstiftskontakt med gulgrön jordningskabel, saknar tredje jordningspinnen för anslutning i takuttag.
    Skapa konto
A Amatörpåvift skrev:
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har i min nyköpta bostad takkontakt med tre hål och behöver köpa något för att kunna använda mina lampor, men jag är osäker på vad jag behöver och var det säljs.

Jag kontaktade säljaren och frågade vad det är för typ av uttag och de sa att det är en jordad takkontakt, om det kan vara till hjälp.

Vad behöver jag köpa för att kunna koppla in lampan? Jag har redan köpt en lampa som är jordad, men den behöver någon form av sladd eller kontakt för att kunna anslutas.

Ni kan även se bifogade bilder. Den tredje bilden tänkte jag kanske är det som ska anslutas men den har ingen tredje pinne?

Vänliga hälsningar,
Han har ingen koll, det där är inte jordat den är kronuttag, det är 2 tändningar
Har du jordade uttag hemma?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Han har ingen koll, det där är inte jordat den är kronuttag, det är 2 tändningar
Har du jordade uttag hemma?
Åh nej. Men vad gör jag av min ojordade lampa fungerar den ändå? Jag har redan byggt den.. den va av snäckskal tog jätte lång tid..

Hur vet jag det? Jag bifogar bild på vägguttaget..

• Dubbel vägguttag utan jordning mot vit vägg.
    Skapa konto
A Amatörpåvift skrev:
Åh nej. Men vad gör jag av min ojordade lampa fungerar den ändå? Jag har redan byggt den.. den va av snäckskal tog jätte lång tid..

Hur vet jag det? Jag bifogar bild på vägguttaget..
Om din lampa är ojordad behövs ingen jord, den kommer fungera men man får se till att koppla kontakten rätt i uttaget, om det inte funkar så flytta den 1/3 dels varv

J J-banan skrev:
Om din lampa är ojordad behövs ingen jord, den kommer fungera men man får se till att koppla kontakten rätt i uttaget, om det inte funkar så flytta den 1/3 dels varv
Men min lampa är jordad för jag trodde jag hade jordad takkontakt.. funkar dom två ihop med?

Vad ska jag köpa mer för att kunna koppla lampan till takkontakten? Ska jag köpa de där? I bilden..? Ska den va jordad eller ojordad?

Behöver jag stänga ngt ström innan jag kopplar ihop allt?

• Nätsladd med Europlug-kontakt och tre ledningar, en grön/gul för jord, visas mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
A Amatörpåvift skrev:
Men min lampa är jordad för jag trodde jag hade jordad takkontakt.. funkar dom två ihop med?

Vad ska jag köpa mer för att kunna koppla lampan till takkontakten? Ska jag köpa de där? I bilden..? Ska den va jordad eller ojordad?

Behöver jag stänga ngt ström innan jag kopplar ihop allt?
Det finns ingen skyddsjord i uttaget, elektriker får tråda om och byta uttaget

J J-banan skrev:
Det finns ingen skyddsjord i uttaget, elektriker får tråda om och byta uttaget
Är du helt säker, 100 %?

Jag kollade med både ordföranden i föreningen och säljaren bägge sa att det är jordat. 😫

• Jordad takkontakt med vit ram installerad i taket och en bild av ett vägguttag med två hål syns också.
    Skapa konto
  • Rund elektrisk dosa i tak med tre hål, diskussion om huruvida uttaget är jordat eller ojordat.
    Skapa konto
A Amatörpåvift skrev:
Är du helt säker, 100 %?

Jag kollade med både ordföranden i föreningen och säljaren bägge sa att det är jordat. 😫
Det här är ett jordat uttag, det är en pinne som sticker ut

Jordat eluttag med jordningspinne som sticker ut, placerat på rund vit platta.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Om du tittar på den kontakt du visade så är det ett hål för jorden. Det behöver alltså vara ett jordstift i taket som tidigare bild visar.
Vit elektrisk kontakt med jordhål och anslutna kablar i olika färger.
Skapa konto

J J-banan skrev:
[länk] * Kalmar. * 25 539 inlägg.
Okej får väl leta efter en elektriker.. Är det vanligast jordat takuttag? Eller kan jag be dom fixa allt åt mig. Är de dyrt 😬

Centano Centano skrev:
Om du tittar på den kontakt du visade så är det ett hål för jorden. Det behöver alltså vara ett jordstift i taket som
Centano Centano skrev:
Om du tittar på den kontakt du visade så är det ett hål för jorden. Det behöver alltså vara ett jordstift i taket som tidigare bild visar.
[bild]
Ja de sant, de va de som förvirrade mig. Börjar förstå nu..

A Amatörpåvift skrev:
Okej får väl leta efter en elektriker.. Är det vanligast jordat takuttag? Eller kan jag be dom fixa allt åt mig. Är de dyrt 😬
Om du har jordade uttag på väggen ska även tak uttag vara jordade, nu är det en annan standard så uttagen så man har DCL uttag, de ser annorlunda ut med annan variant av uttag och stickpropp.
SKyddsjord ledare och uttag är inte dyrt material mässigt, sen beror det på såklart vilken elektriker som tar sig an jobbet.

Med rotavdrag får du 30% av arbetskostnaden

Bara för att det sitter jordade vägguttag behöver det inte vara jordat, det har hänt ofta att man bara satt dit jordade uttag utan att jorda.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du har jordade uttag på väggen ska även tak uttag vara jordade, nu är det en annan standard så uttagen så man har DCL uttag, de ser annorlunda ut med annan variant av uttag och stickpropp.
SKyddsjord ledare och uttag är inte dyrt material mässigt, sen beror det på såklart vilken elektriker som tar sig an jobbet
Tack snälla för all hjälp.
Har begärt offert från Clas Ohlson, håller tummarna att de går smidigt och bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.