Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har i min nyköpta bostad takkontakt med tre hål och behöver köpa något för att kunna använda mina lampor, men jag är osäker på vad jag behöver och var det säljs.
Jag kontaktade säljaren och frågade vad det är för typ av uttag och de sa att det är en jordad takkontakt, om det kan vara till hjälp.
Vad behöver jag köpa för att kunna koppla in lampan? Jag har redan köpt en lampa som är jordad, men den behöver någon form av sladd eller kontakt för att kunna anslutas.
Ni kan även se bifogade bilder. Den tredje bilden tänkte jag kanske är det som ska anslutas men den har ingen tredje pinne?
Vänliga hälsningar,
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har i min nyköpta bostad takkontakt med tre hål och behöver köpa något för att kunna använda mina lampor, men jag är osäker på vad jag behöver och var det säljs.
Jag kontaktade säljaren och frågade vad det är för typ av uttag och de sa att det är en jordad takkontakt, om det kan vara till hjälp.
Vad behöver jag köpa för att kunna koppla in lampan? Jag har redan köpt en lampa som är jordad, men den behöver någon form av sladd eller kontakt för att kunna anslutas.
Ni kan även se bifogade bilder. Den tredje bilden tänkte jag kanske är det som ska anslutas men den har ingen tredje pinne?
Vänliga hälsningar,
Han har ingen koll, det där är inte jordat den är kronuttag, det är 2 tändningarA Amatörpåvift skrev:Hej,
Vänliga hälsningar,
Har du jordade uttag hemma?
Åh nej. Men vad gör jag av min ojordade lampa fungerar den ändå? Jag har redan byggt den.. den va av snäckskal tog jätte lång tid..J J-banan skrev:
Hur vet jag det? Jag bifogar bild på vägguttaget..
Om din lampa är ojordad behövs ingen jord, den kommer fungera men man får se till att koppla kontakten rätt i uttaget, om det inte funkar så flytta den 1/3 dels varvA Amatörpåvift skrev:
Men min lampa är jordad för jag trodde jag hade jordad takkontakt.. funkar dom två ihop med?J J-banan skrev:
Vad ska jag köpa mer för att kunna koppla lampan till takkontakten? Ska jag köpa de där? I bilden..? Ska den va jordad eller ojordad?
Behöver jag stänga ngt ström innan jag kopplar ihop allt?
Det finns ingen skyddsjord i uttaget, elektriker får tråda om och byta uttagetA Amatörpåvift skrev:
Är du helt säker, 100 %?J J-banan skrev:
Jag kollade med både ordföranden i föreningen och säljaren bägge sa att det är jordat. 😫
Centano skrev:
Om du tittar på den kontakt du visade så är det ett hål för jorden. Det behöver alltså vara ett jordstift i taket som
Ja de sant, de va de som förvirrade mig. Börjar förstå nu..Centano skrev:
Om du har jordade uttag på väggen ska även tak uttag vara jordade, nu är det en annan standard så uttagen så man har DCL uttag, de ser annorlunda ut med annan variant av uttag och stickpropp.A Amatörpåvift skrev:
SKyddsjord ledare och uttag är inte dyrt material mässigt, sen beror det på såklart vilken elektriker som tar sig an jobbet.
Med rotavdrag får du 30% av arbetskostnaden
Tack snälla för all hjälp.J J-banan skrev:Om du har jordade uttag på väggen ska även tak uttag vara jordade, nu är det en annan standard så uttagen så man har DCL uttag, de ser annorlunda ut med annan variant av uttag och stickpropp.
SKyddsjord ledare och uttag är inte dyrt material mässigt, sen beror det på såklart vilken elektriker som tar sig an jobbet
Har begärt offert från Clas Ohlson, håller tummarna att de går smidigt och bra.