Hej! Har en taklampa jag skulle sätta upp ikväll. Nyinflyttad och vet därför inte om kontakten i taket fungerar. Satte dit kontakten via sockerbit på lampan och provade först i kontakt nr 1 för att se om den fungerar- det gjorde det. Sätter sedan i den i kontakt nr 2 som är tänkta platsen - då fungerar det inte. Jag går tillbaka till kontakt nr 1 och då fungerar den inte längre. Lossar på trådarna in i sockerbiten och då fungerar den i nr 1 men ej 2 och sedan samma sak igen. Vad är fel? Är kontakt nr 2 trasig och kortsluter lampkontakten?

Tacksam svar!

• Svart och vit elkabel ansluten till en lamppropp via en sockerbit på ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du visa bilder på takuttagen?

Alfredo Alfredo skrev:

• En vit vägg med färgstänk i rött, gult och svart samt ett eluttag synligt i mitten.
    Skapa konto
Magnus E K
Är det uttag med tre hål kan kontakten sättas på tre olika sätt och troligen ger bara ett önskad funktion, även om allt är helt och rätt kopplat.

Redigering: Skriver för långsamt på detta surfplattehelvete, ser nu att det är bara två hål. (Imponerande att ha hittat ett uttag som matchar tapeten!)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta uttag nr 1. Föregående bild uttag nr 2.

• Vägguttag nummer 1 utan lock, monterat inuti en vit vägg.
    Skapa konto
F fredriknilsson454 skrev:
Lossar på trådarna in i sockerbiten och då fungerar den i nr 1 men ej 2
Vad menar du med att lossa trådarna?
Är du säker på att det finns spänning i uttag 2 ?

Vet inte hur du menar med "lossat på trådarna". Du måste ju ha skruvat fast dem igen.

Så den delen abv felet att det ibland fungerar i uttag 1 ibland inte, kan i princip bara bero på att du inte lyckss få en bra kontakt med tråden i sockerbiten.

Har du möjligen skalat bort för lite isolering så att isolerad tråd har kommit in i själva kopplingen?

Sedan, uttag 2 som inte verkar fungera. Hur säker är du på att du har brytaren till det uttaget i läge "på"? Är du säker på vilken brytare som styr uttaget?

OM du är absolut säker på att du använder rätt brytare, så är nästa steg att kontrollera i elcentralen om någon säkring har löst ut. Verkar övrig el i bostaden fungera? OM det är en säkring så kan det dels vara en i centralen, dels en huvudsäkring som finns i anslutning till elmätaren. Om detta är en lägenhet finns ofta elmätarna i ett "elrum" som du som boedne inte har tillgång till. Men om det är en huvudsäkring så bör rätt mycket annat i bostanden också fungera dåligt.

Men börja med att se till att lampan fungerar bra. På din beslrivning så måste dte vara någon form av galppkontakt i din koppling. Fungerar den så dåligt så duger den inte som "mätinstrument".

nisse123 nisse123 skrev:
Vad menar du med att lossa trådarna?
Är du säker på att det finns spänning i uttag 2 ?
Alltså att jag släpper på dom och skruvar fast igen.
Ja, jag kollade med spänningmätare och det finns spänning i uttaget. Lampa fungerar, det har jag dubbelkollat. Tycker det är märkligt att den slutar fungera efter att ha testats i uttag nr 2. Ingen säkring har gått, det har jag också kollat.

F fredriknilsson454 skrev:
Tycker det är märkligt att den slutar fungera efter att ha testats i uttag nr 2.
Det där går inte att förklara annat än med slump. Du har en glappkontakt i lampan eller i din kabelskarv.

När du mäter, exakt hur mäter du? Vad är det för spänningsprovare?

Jag tänkte lite. Diu skrev att du är helt nyinflyttad. Det finns inte möjligen något lamputtag i det rummet eller i ett annat rum, utan uttag. Där man bara har skruvat bort en lampa, och lämnat lösa trådar (väldigt vanligt). I så fall kan det ju tänkas att ex. neutraledaren (nollan) till ditt uttag 2 är vidarekopplad från denna lampanslutningen, men att vidarekopplingen brutits när man skruvat loss trådarn från lampan där. Ett inte helt ovanligt fel.

Om det är just neutraledaren som brutit på det viset så skulel du ha spänning i uttag 2, men lampan fungerar inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.