A Amatörpåvift skrev:
Han vill det men han är ingen utbildad elektriker och saknar då försäkring om något skulle gå fel..

Han sa att man kommer behöva dra kablar eller något.. känns riskfullt? Är det inte också farligt?
Man får byta uttag mot likadana utan att vara elektriker, om han kanske byter mot ojordade uttag

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Nej man mäter. Man kan mäta med spänningsprovare och se om man får 230V mellan fas och PE och kontinuitet mellan N och PE eller öppna upp och se om alla ledare är anslutna
Sthlm
Intet Intet skrev:
Inte det minsta riskfyllt. Gå bara systematiskt tillväga. En tråd fram. En tråd tillbaka och så en eventuell jord. Det är grunden.
Det här med försäkringen är bara blaja. För var händer om "något går fel" och elektrikern gått i pension/dött/konkurs etc. Då har du inte heller någon försäkring.
Ja han säger också lite samma sak. Att han kan försöka fixa det själv. Vill bara inte att det ska bli en större skada som kostar mer än vad det i nuläget gör.

J J-banan skrev:
Man får byta uttag mot likadana utan att vara elektriker, om han kanske byter mot ojordade uttag
Jag vlll ha jordade, får man inte ändra det själv?

A Amatörpåvift skrev:
Sthlm

Ja han säger också lite samma sak. Att han kan försöka fixa det själv. Vill bara inte att det ska bli en större skada som kostar mer än vad det i nuläget gör.
Det är obefogad oro. Vilken skada tänker du på?

Intet Intet skrev:
Det är obefogad oro. Vilken skada tänker du på?
Jag är inte insatt i de, men t.ex. en skada som kanske påverkar övriga som bor i byggnaden? Vet inte ens om de möjligt men såna typer av skador.

A Amatörpåvift skrev:
Jag vlll ha jordade, får man inte ändra det själv?
Nej det är behörighetskrävande att skyddsjorda, det du får göra är byta uttag mot "likadana" nu sitter det fel men det har tidigare varit ojordat. Det är ändå inte så många apparater som kräver skyddsjord. I kök så har man mer nytta av skyddsjord och där antar jag du har på riktigt jordade uttag

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Nej det är behörighetskrävande att skyddsjorda, det du får göra är byta uttag mot "likadana" nu sitter det fel men det har tidigare varit ojordat. Det är ändå inte så många apparater som kräver skyddsjord. I kök så har man mer nytta av skyddsjord och där antar jag du har på riktigt jordade uttag
Två frågor.
Så han får inte enligt lag?

Får jag använda denna på mitt takuttag i vardagsrum? Om inte vad behöver jag göra för att använda den?

Här är länk: https://www.ellos.se/ellos-home/tak...zxtto34c-9Y2ztbnkZvGY7gtTxBoCKC4QAvD_BwE#zoom

• Takuttag i vardagsrum med vitmålad yta och tre hål för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amatörpåvift skrev:
Update:
Jag har haft en närstående som har tittat på uttagen, och det verkar som att vägguttagen är ojordade trots att de ser jordade ut.

Jag skickade en förfrågan till Clas Ohlson och deras offert landade på cirka 25 000 kr.

Jag lade även upp jobbet på Offerta och där har jag fått ett förslag på cirka 6 000 kr för att byta till jordade uttag i sovrum, vardagsrum och kök. Företaget har över 70 recensioner och 4,9 i betyg.

Nu är jag lite osäker på hur jag ska gå vidare.

Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gärna emot tips eller om någon varit med om något liknande. 😫
6000kr är okej pris om det är ink material för att komplettera med PE i alla uttag som saknar.

A Amatörpåvift skrev:
Två frågor.
Så han får inte enligt lag?

Får jag använda denna på mitt takuttag i vardagsrum? Om inte vad behöver jag göra för att använda den?
I en dubbelisolerad torr miljö utan kontakt med jord anser jag det ok ansluta lampan utan skyddsjord anslutet

J J-banan skrev:
I en dubbelisolerad torr miljö utan kontakt med jord anser jag det ok ansluta lampan utan skyddsjord anslutet
Jordad?

• En hand håller en lamphållare med synliga elektriska ledningar från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amatörpåvift skrev:
Jordad?
Om det är samma uttag med 3 hål så är den inte jordad, du har sannolikt strömställare med 2 vippor som styr samma takuttag

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om det är samma uttag med 3 hål så är den inte jordad, du har sannolikt strömställare med 2 vippor som styr samma takuttag
Men de ju tre sladdar? Min ojordade sovrum hade två. Jordade kök hade 3..

A Amatörpåvift skrev:
Yes. Det lär vara 2 tändtrådar och nolla

• Gilla
Amatörpåvift
  • Laddar…
A Amatörpåvift skrev:
Det är 2 st tändtrådar och N ledare om man vill delvis tända en lampa eller takfläkt som man vill styra belysningen och fläkt

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Amatörpåvift skrev:
Till att börja med. Anlita INTE en elektriker via offerta eller liknande förmedlingssidor. Det bra hantverkarna finns aldrig på sådana sidor. I bästa fall får du tag på någon som är OK, men mer sannolikt får du tag på någon som gör ett uselt jobb, och blåser dig på pengar. De omdömen som finns på förmedlinssidorna är normaölt sett falska, skrivna av företagen själv.

Skall du anoliuta hantverkare så skaffa fram äkta omdömen, fråga kolleger, släktingar, grannar osv.

Om vi antar att din släkting har "sett rätt", de jordade uttagen är inte kopplade till jord. Så är det helt OK att använda dina bef. takuttag som de är nu för lampor. Sätt kontakter liknande dem som visas tidigt i tråden. Sedan kan du i lugn och ro byta dina felaktiga uttag mot ojordade. Att byta uttag får man gära själv. Observera att uttag i köket SKALL vara jordade. Om du har något uttag i badrummet, så SKALL det vara jordat, och måste skyddas av en jordfelsbrytare (som du i så fall har i elcentralen, finns visserligen uttag med inbyggd jordfelsbrytare, men det är udda/ovanligt).

Det är ju inte så att det är någon akut livsfara med dina felaktiga uttag (jordade utan inkopplad jord). Den som installerat dem har gjort grovt fel, men när de nu finns där så är det ingen fara att använda dem. Den mest uppenbara faran med detta fel. Är om någon vill dra en skarvkabel från ett uttag ut till ex. en elgrill utomhus. Utomhus får man bara ha skyddsjordade uttag. Om någon då vill göra en sådan eller liknande inkoppling och tror uttaget är jordat, OCH det blir ett fel på grillen, då finns risk för en olycka.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.