Man får byta uttag mot likadana utan att vara elektriker, om han kanske byter mot ojordade uttagA Amatörpåvift skrev:
SthlmJ J-banan skrev:
Ja han säger också lite samma sak. Att han kan försöka fixa det själv. Vill bara inte att det ska bli en större skada som kostar mer än vad det i nuläget gör.Intet skrev:
Nej det är behörighetskrävande att skyddsjorda, det du får göra är byta uttag mot "likadana" nu sitter det fel men det har tidigare varit ojordat. Det är ändå inte så många apparater som kräver skyddsjord. I kök så har man mer nytta av skyddsjord och där antar jag du har på riktigt jordade uttagA Amatörpåvift skrev:
Två frågor.J J-banan skrev:
Så han får inte enligt lag?
Får jag använda denna på mitt takuttag i vardagsrum? Om inte vad behöver jag göra för att använda den?
Här är länk: https://www.ellos.se/ellos-home/tak...zxtto34c-9Y2ztbnkZvGY7gtTxBoCKC4QAvD_BwE#zoom
6000kr är okej pris om det är ink material för att komplettera med PE i alla uttag som saknar.A Amatörpåvift skrev:Update:
Jag har haft en närstående som har tittat på uttagen, och det verkar som att vägguttagen är ojordade trots att de ser jordade ut.
Jag skickade en förfrågan till Clas Ohlson och deras offert landade på cirka 25 000 kr.
Jag lade även upp jobbet på Offerta och där har jag fått ett förslag på cirka 6 000 kr för att byta till jordade uttag i sovrum, vardagsrum och kök. Företaget har över 70 recensioner och 4,9 i betyg.
Nu är jag lite osäker på hur jag ska gå vidare.
Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gärna emot tips eller om någon varit med om något liknande. 😫
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 608 inlägg
Till att börja med. Anlita INTE en elektriker via offerta eller liknande förmedlingssidor. Det bra hantverkarna finns aldrig på sådana sidor. I bästa fall får du tag på någon som är OK, men mer sannolikt får du tag på någon som gör ett uselt jobb, och blåser dig på pengar. De omdömen som finns på förmedlinssidorna är normaölt sett falska, skrivna av företagen själv.A Amatörpåvift skrev:
Skall du anoliuta hantverkare så skaffa fram äkta omdömen, fråga kolleger, släktingar, grannar osv.
Om vi antar att din släkting har "sett rätt", de jordade uttagen är inte kopplade till jord. Så är det helt OK att använda dina bef. takuttag som de är nu för lampor. Sätt kontakter liknande dem som visas tidigt i tråden. Sedan kan du i lugn och ro byta dina felaktiga uttag mot ojordade. Att byta uttag får man gära själv. Observera att uttag i köket SKALL vara jordade. Om du har något uttag i badrummet, så SKALL det vara jordat, och måste skyddas av en jordfelsbrytare (som du i så fall har i elcentralen, finns visserligen uttag med inbyggd jordfelsbrytare, men det är udda/ovanligt).
Det är ju inte så att det är någon akut livsfara med dina felaktiga uttag (jordade utan inkopplad jord). Den som installerat dem har gjort grovt fel, men när de nu finns där så är det ingen fara att använda dem. Den mest uppenbara faran med detta fel. Är om någon vill dra en skarvkabel från ett uttag ut till ex. en elgrill utomhus. Utomhus får man bara ha skyddsjordade uttag. Om någon då vill göra en sådan eller liknande inkoppling och tror uttaget är jordat, OCH det blir ett fel på grillen, då finns risk för en olycka.