D Dilato skrev:
Bara för att det sitter jordade vÀgguttag behöver det inte vara jordat, det har hÀnt ofta att man bara att dit jordade uttag utan att jorda.
Ja bra kolla👍

D Dilato skrev:
Bara för att det sitter jordade vÀgguttag behöver det inte vara jordat, det har hÀnt ofta att man bara att dit jordade uttag utan att jorda.
Vad betyder det, kan jag fÄ elstöt om jag gör nÄgot med dom?

A AmatörpÄvift skrev:
NÄn stöt fÄr du inte om du inte kopplar in en uppenbart trasig apparat Àven om jorden inte finns.
Rummet har vÀl varit ojordat tidigare och det funkar ju bra.
Men om man inför jord via nya vÀgguttag mÄste man ocksÄ jorda takuttaget och det har ju inte skett hÀr.

A AmatörpÄvift skrev:
NÀr du fÄr dit elektriker be dem konstatera att allt Àr ok bakom vÀgguttag

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om det inte finns jord kopplat i uttagen sÄ Àr det enklaste att byta tillbaks till ojordade vÀgguttag, det fÄr man göra sjÀlv, behövs ingen elektriker för det.

Men Àr man osÀker sÄ fÄr det kosta..

D Dilato skrev:
NÄn stöt fÄr du inte om du inte kopplar in en uppenbart trasig apparat Àven om jorden inte finns.
Rummet har vÀl varit ojordat tidigare och det funkar ju bra.
Men om man inför jord via nya vÀgguttag mÄste man ocksÄ jorda takuttaget och det har ju inte skett hÀr.
SÄ jag kan kontrollera om den Àr ojordad genom att lÀgga in jordad kontakt i vÀgguttaget? Om det ej fungerar sÄ Àr vÀgguttaget ojordat?

• Wow
  • Haha
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
A AmatörpÄvift skrev:
SÄ jag kan kontrollera om den Àr ojordad genom att lÀgga in jordad kontakt i vÀgguttaget? Om det ej fungerar sÄ Àr vÀgguttaget ojordat?
Nej man mÀter. Man kan mÀta med spÀnningsprovare och se om man fÄr 230V mellan fas och PE och kontinuitet mellan N och PE eller öppna upp och se om alla ledare Àr anslutna

J J-banan skrev:
Nej man mÀter. Man kan mÀta med spÀnningsprovare och se om man fÄr 230V mellan fas och PE och kontinuitet mellan N och PE eller öppna upp och se om alla ledare Àr anslutna
Jag lĂ€mnar de hĂ€r nog till elektrikern, tack för all information det uppskattas. 🌟

BostadsrĂ€tt skrev du? Det Ă€r nog garanterat nĂ„gon som bytt vĂ€gguttaget(n) och har ingen koll, köpte jordat och sĂ„ finns det ingen skyddsjord framdragen, tyvĂ€rr 👍

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja jag vÀntar pÄ svar frÄn elektriker. Du har nog rÀtt, började kolla runt och det finns olika uttag i samma rum.

G GoGetLost skrev:
BostadsrĂ€tt skrev du? Det Ă€r nog garanterat nĂ„gon som bytt vĂ€gguttaget(n) och har ingen koll, köpte jordat och sĂ„ finns det ingen skyddsjord framdragen, tyvĂ€rr 👍
Var precis det. Trist!

Update:
Jag har haft en nÀrstÄende som har tittat pÄ uttagen, och det verkar som att vÀgguttagen Àr ojordade trots att de ser jordade ut.

Jag skickade en förfrÄgan till Clas Ohlson och deras offert landade pÄ cirka 25 000 kr.

Jag lade Àven upp jobbet pÄ Offerta och dÀr har jag fÄtt ett förslag pÄ cirka 6 000 kr för att byta till jordade uttag i sovrum, vardagsrum och kök. Företaget har över 70 recensioner och 4,9 i betyg.

Nu Àr jag lite osÀker pÄ hur jag ska gÄ vidare.

Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gĂ€rna emot tips eller om nĂ„gon varit med om nĂ„got liknande. đŸ˜«

A AmatörpÄvift skrev:
Update:
Jag har haft en nÀrstÄende som har tittat pÄ uttagen, och det verkar som att vÀgguttagen Àr ojordade trots att de ser jordade ut.

Jag skickade en förfrÄgan till Clas Ohlson och deras offert landade pÄ cirka 25 000 kr.

Jag lade Àven upp jobbet pÄ Offerta och dÀr har jag fÄtt ett förslag pÄ cirka 6 000 kr för att byta till jordade uttag i sovrum, vardagsrum och kök. Företaget har över 70 recensioner och 4,9 i betyg.

Nu Àr jag lite osÀker pÄ hur jag ska gÄ vidare.

Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gĂ€rna emot tips eller om nĂ„gon varit med om nĂ„got liknande. đŸ˜«
Kan inte din nÀrstÄende fixa det, för det Àr lÄngt ifrÄn raketvetenskap.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kan inte din nÀrstÄende fixa det, för det Àr lÄngt ifrÄn raketvetenskap.
Han vill det men han Àr ingen utbildad elektriker och saknar dÄ försÀkring om nÄgot skulle gÄ fel..

Han sa att man kommer behöva dra kablar eller nĂ„got.. kĂ€nns riskfullt? Är det inte ocksĂ„ farligt?

A AmatörpÄvift skrev:
Han vill det men han Àr ingen utbildad elektriker och saknar dÄ försÀkring om nÄgot skulle gÄ fel..

Han sa att man kommer behöva dra kablar eller nĂ„got.. kĂ€nns riskfullt? Är det inte ocksĂ„ farligt?
Inte det minsta riskfyllt. GÄ bara systematiskt tillvÀga. En trÄd fram. En trÄd tillbaka och sÄ en eventuell jord. Det Àr grunden.
Det hÀr med försÀkringen Àr bara blaja. För var hÀnder om "nÄgot gÄr fel" och elektrikern gÄtt i pension/dött/konkurs etc. DÄ har du inte heller nÄgon försÀkring.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.