M maximm skrev:
Funderar på att installera takdusch i ett av badrummen. Merkostnaden är 2000kr utöver den vanliga. Då jag aldrig ägt en sådan ställer jag således frågan till er; använder ni er takdusch? Eller är det bara ett vackert komplement till vattenspridaren på snöre?

Jag använder I princip alltid takduschen och frugan i princip aldrig, så att ha båda är perfekt!

[bild]

Använder den alltid, hustrun aldrig, så verkar vara ganska typiska.

Kan vara kort hår = takdusch, eller så är det lång person = takdusch (enligt logiken att män ofta är längre än kvinnor)

Vanlig dusch som går att hala upp och ner på en stång kan man oftast inte få lika långt upp, dvs är man 190cm+ kan man aldrig få vattnet uppifrån ur en vanlig dusch utan att knäböja.

/ Fredrik

Har knappt rört handduschen de senaste fem åren..

• Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Personligen har jag aldrig förstått fasta vattenutkastare i duschen (i t ex USA existerar ju knappt duschhandtag). Jag gillar väl generellt inte grejer som man måste anpassa sig själv efter, föredrar helt klart att kunna anpassa grejen efter mig.

Vi har tre duschar och alla har endast duschhandtag med fäste på stång. Med såna kan man passa in exakt var på kroppen man vill bli spolad, vilket kan variera, t ex kan man fortsätta duscha när man schamponerar in håret. Frun är rätt mycket kortare än jag, så hon hissar ned och jag hissar upp. Sätter man stången tillräckligt högt får man ju i princip en takdusch om man skulle vilja ha det.

Att ha båda är ju en bra lösning, men då blir det ytterligare en grej att hålla ren. Enda duschen jag skulle kunna tänka mig att ha takdusch är den utanför bastun...då skulle det vara lite enklare att chock-kyla ned sig. Fast det är nog lite för lågt i tak för att få till det. :D

• Gilla
Solweig Chramer Hjorth och 1 till
  • Laddar…
Jag installerade ny dusch, endast med takdusch och skippade ”slangen”

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Hos oss använder 40% takdusch och 60% handduschen.
Vi hade dock inte så stor mellanskillnad när vi skulle byta ut dusch-prylarna.

Om man inte använder jätteofta blir det lätt kalk i takmunstycket, vår har gummipiggar som man kan skrapa till för att få ut den lilla kalkplutten som fastnar. När den blir kalkig så sprutar det snett så man måste fixa det då och då.
Jag skulle köpa med takdusch även om jag själv inte använder det, de andra tycker ju om det.

Använder enbart takduschen. Och jag har skippat allt vad handduschar heter allt eftersom badrummen renoverats...

Ytterst sällan, och framförallt av en anledning:
För att vrida på den måste jag i princip stå under den pga att jag har en ganska liten duschkabin, och det första vattnet som kommer är alltid iskallt. Det är sällan jag känner för att starta min dusch med en köldchock :)

Båda vuxna använder takduscharna varje dag, i båda badrummen. Barnen tycker de är läskiga och föredrar handduschen...

M maximm skrev:
Funderar på att installera takdusch i ett av badrummen. Merkostnaden är 2000kr utöver den vanliga. Då jag aldrig ägt en sådan ställer jag således frågan till er; använder ni er takdusch? Eller är det bara ett vackert komplement till vattenspridaren på snöre?

[bild]

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Det ena utesluter väl inte den andra.
Båda är bra på sitt sätt.
Har man tak+hand, så är det ju bara att välja.

Använder båda.

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Har en, använder nästan aldrig. Frun använde den tidigare, men sällan idag. Dessutom har vi fått byta duschhuvud två gånger på tre år (fått gratis på garanti från leverantören). Och det är inte ett billigt märke vi köpt.

Dessutom har jag upptäckt att en del vrider undan takduschen (mestadels kompisar till barnen som duschat efter bastubad). Troligtvis då dom råkat vrida slanghållaren så kallvatten börjar sippra ur takduschen. Har därför gjort ett takfäste så den inte går att vrida på. :-)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Använder alltid takduschen.

Enda gången handslangen används är när det är dags att rengöra duschen.
Så jag förstår inte hur man kan vara utan den? För det blir ju sjukt svårt att skölja rent duschen utan.

Jag skulle aldrig ha en utan takdusch.
Det är väl en smaksak vad man föredrar, men att ha som argument att det är kallvatten i när man slår på håller inte. Slå på vattnet innan man går in i duschen. Då slipper man stå naken med handtaget tills varmvattnet kommer eller man slipper råka bli sandblästrad i nyllet om munstycket är riktat utåt.

Fråga någon polare som har om du får testa deras dusch?

j.f.s j.f.s skrev:
Har en, använder den aldrig.

Och den gång jag testade så stod det ju vatten i rören. Vatten som var iskallt.
Det är lika mycket vatten som i slangen till handduschen.
Vi använder den var gång men handduschen behövs den också för bättre resultat på vissa delar av kroppen. Sedan gäller det bara att ha disiplin och sätta den på handdushen när man är färdig eller kolla att det är gjort, vi har 9m rör från värmepumpen till duschen som skall spolas ut först inna värmen kommer.
Annnars älskar jag den specielt att man har båda händerna lediga och att den aldrig åker ur sitt fäste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.