78 920 läst ·
117 svar
79k läst
117 svar
TAKBYTE -Taket läcker in massvis vid skorsten!
kan du lägga upp en bild eller en skiss på hur en skorstensränna ser ut ? ( jag vill lära mig mer helt enkelt ).Postal skrev:
http://www.teknikhandboken.se/handb...orstensranna-fall-bakom/attachment/bild-6-15/
hittade en bild på en på nätet om länken funkar, annars får jag rita en
men det är självklart applicerbart på alla tak och hinder så inte bara bandtäckning
om det är ett bredare hinder kan man göra det så kilen är högst i mitten och sedan faller åt båda håll
hittade en bild på en på nätet om länken funkar, annars får jag rita en
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Blir väldigt svårt att få ihop när skorstenen står över nocken.... Det är något man gör när den är en bit ner på takfallet..Postal skrev:
Håller helt och fullt med om att det ska vara tätt tak innan plåten kommer på. Och den tätheten ska i tid helst motsvara kravet på garantin på den underlagsprodukten som används. Och absolut att man kan använda sig av den gröna tejpen för att få en temporär täthet. -Bara den fäster så är den definitivt bättre och säkrare än asfaltskladd eller sillibubba. Men att det vid hinder ska vara ett underbeslag under pappen finns det ingen orsak eller anledning till per automatik, eller via annan hänvisning när det gäller täckning av plåt. Och underlaget i sig ska vara av så stabil konstruktion att det svarar vid plåtens bearbetning. Men att det läcker in trots tejpen är definitivt inte att acceptera, utan det är bara att göra om och göra rätt enligt föreskrifterna för underlagsprodukten eller som du skriver AMA.Postal skrev:
Det går och ska vara helt tätt innan plåtslagaren kommer med bandtäckningen, blir mycket kondensvatten av just plåt och därför är detta extra viktigt här. Går alldeles utmärkt att lyckas med det dels med lim/dubbelhäftande tejp på undersidan av pappen och med den bra gröna tejpen på översidan etc... brukar förutom underbeslag som det även ska va papp ovan och under(dels för vatten men även så man får bra linjer att montera/falsa plåten mot runt hinder...så det inte blir en luftglugg mellan hinder och råspontsvarar dåligt då) som leder ut vattnet på pappen nedanför skorsten eller annat hinder. Sedan brukar jag göra som ett skorstensbeslag o papp runt skorsten o klistra samt tejpa...eftersom det bara blir överlappat i hörn
på bilden har de tagit pappen från sidan o fortsatt framför och då troligtvis skurit i hörnet mot murstock...därför är det tejp i hörnet mot tak på framsidan av skorstenen. Det går alldeles utmärkt att göra ett ”pappbeslag” utanpå det där kalaset bara det inte blir en massa luft o skit innanför. Är skorstenen bredare än cirkus 500mm i bakkant ber du om en skorstensränna bakom...som en kilformad avledare man gör i plåtbeslagets bakstycke
hoppas detta var till någon hjälp och att det löser sig // jobbar som plåtslagare, kul att ni valt bandtäckning...det finns hopp för mänskligheten
just det....funkar med asfalt också men goare med de andra alternativen för den där skiten har en tendens att fastna överallt....kläder, verktyg......sen är det där vanliga...i skarvar ska det snedskäras osv...AMA är bra att följa OM möjligt
nu räcker det med text tycker jag
ha de gött!
![]()
J Justwatch skrev:Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Har ni betalat klåparna ?J Justwatch skrev:Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Hej, hittade en bra film som beskriver anslutning av papp mot skorstenJ Justwatch skrev:Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
När jag jobbade som snickare/timmerman i slutet av förra sekletJ Justwatch skrev:Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet.
Har kört det på sommarstället på ett antal knixiga ställen på taket, och det har nu hållit i typ 20 år.
För att förekomma kommentarer om att man inte ska tejpa, i dom här fallen har det funkat till 100%, men givetvis får man göra bättre långsiktiga lösningar om man gör jobbet åt en kund
Googlade lite, och det här ser ut att vara något liknande:
https://yrkesbutiken.se/produkt/Bitumentejp-10-Meter
En verklig räddare i nöden, speciellt vid akuta läckor ...
Redigerat:
Jag har sagt det tidigare. säger det igen:J Justwatch skrev:
Lita inte blint på kundbetygen, OM ni inte vet att kunderna verkligen är kunniga på området och har kunskap att bedöma yrkesmässigheten i det utförda jobbet.
Oftast är kunderna amatörer på det jobb som dom lejer ut, så är hantverkarna trevliga och tillmötesgående så blir omdömet då ett bra betyg. Att själva jobbet är korrekt utfört kan inte en sådan kund bedöma.
Om någon rekommenderar en hantverkare till mig, så får rekommendationen samma värde som den kunskap som den som rekommenderar har. Noll kunskap, betyder bara att hantverkaren bedöms från sitt beteende.
Men visst, trevliga och tillmötesgående hanteverkare är en bra början, men det gäller ju att dom även har koll på sitt hantverk
Redigerat:
Det är väl just därför man klär den i plåt. Skydda den mot väder och vind så den INTE vittrar sönder.B byggarätt skrev:
Ett material som inte utsätts för sol eller väta vittrar inte sönder märkbart. Sen att den kan vittra inifrån beror framförallt vad du eldar i den om man nu gör det.