78 915 läst ·
117 svar
79k läst
117 svar
TAKBYTE -Taket läcker in massvis vid skorsten!
var på vinden finns det läckande vattnet, ser ni att det kommer runt skorstenen?
och där, från där dom blev rekommenderade, byte de även tak där?J Justwatch skrev:
Anlita besiktningsman och kolla så man följer monteringsanvisningarna för pappen...
annars är det adjöss med garantin takpappstillverkaren lämnar
hade själv problem med min takläggning (se min tråd) säg till omgående innan dom lägger plåten.
Firman jag anlitade la allt trots jag anmärkte.. efter besiktning fick dom slänga all papp och plåt och göra om allt.
annars är det adjöss med garantin takpappstillverkaren lämnar
hade själv problem med min takläggning (se min tråd) säg till omgående innan dom lägger plåten.
Firman jag anlitade la allt trots jag anmärkte.. efter besiktning fick dom slänga all papp och plåt och göra om allt.
Hmmm, låter ju som att de schabblat till det rätt mycket.
Lade om mitt hustak själv nu i somras, och vad jag vet så ska det räcka med att låta takpappen gå upp 20 cm på skorstenen från samtliga riktningar, fästa med asfaltsklister samt komplettera med spik i murningsfogarna. Hörnen behöver skarvade remsor, samma procedur i övrigt.
Trodde faktiskt jag skulle behöva se över det ytterligare, som jag blev rätt förvånad att inte ens en droppe letat sig in.
Därav min tanke att snickarna må ha schabblat till det. Stå på dig!
Lade om mitt hustak själv nu i somras, och vad jag vet så ska det räcka med att låta takpappen gå upp 20 cm på skorstenen från samtliga riktningar, fästa med asfaltsklister samt komplettera med spik i murningsfogarna. Hörnen behöver skarvade remsor, samma procedur i övrigt.
Trodde faktiskt jag skulle behöva se över det ytterligare, som jag blev rätt förvånad att inte ens en droppe letat sig in.
Därav min tanke att snickarna må ha schabblat till det. Stå på dig!
Här har du fel. Jag driver plåtslageri själv och om jag ser att underbeslag saknas och papp är felutförd. Jag skildig att meddela företaget som gjorde papp eller husägare. Det är mitt ansvar om jag bästemmer klä tak som är fel utförd.H han verkar skrev:
Det borde vara ett skorstensbeslag av plåt kring skorstenen och även ett beslag runt takgenomföringen. Det verkar vara underlagspapp på taket så det borde komma ett lager till med ytpapp. som ligger ovanpå plåtbeslagen. Eller takplåt. som är det mest troliga. Detta är ett provisorium.
Men det låter väl ändå konstigt att TS ska behöva stå med hinkar i huset innan plåtbeslagen är på plats?R Rutstrom skrev:
Hmm, jag känner mig lite trög nu, men är det inte meningen att det inte ska läcka in någonstans när pappen väl är lagd?R Rutstrom skrev:
Dvs, om man bortser från att pappens "kapacitet" försämras med tiden, ex pga UV-strålning och random slitage, så ska väl det vara fullgott för stunden.
Jag hade mitt tak endast pappat i en dryg månad och det medförde ingen väta uppe på vinden, och då har jag två skorstenar ska tilläggas.
Hej, snickare här.
Vill också bara ge snabb input på att de har gjort massor med fel, och det ser man bara genom bilderna. Nej det ska inte läcka. Ett tak ska klara att stå helt öppet med bara papp, även runt skorstenen. Det är viktigt och noga att man gör rätt vid skosten och rörgenomförning. Detta måste du besikta och sen ta in en annan firma och slutföra. Detta är katastrof på så många plan.
Vill också bara ge snabb input på att de har gjort massor med fel, och det ser man bara genom bilderna. Nej det ska inte läcka. Ett tak ska klara att stå helt öppet med bara papp, även runt skorstenen. Det är viktigt och noga att man gör rätt vid skosten och rörgenomförning. Detta måste du besikta och sen ta in en annan firma och slutföra. Detta är katastrof på så många plan.
Betala inget till firman som utfört takjobbet förrän allt är åtgärdat. Anlita en sakkunnig som besiktigar takarbetet. Har något blivit skadat pga av läckage vid skorstenen? Begär ersättning för de isåfall.
Lycka till!
Lycka till!
Kan bara instämma detta blir katastrof om det börjar frysa...
Se till att omedelbart få dit sakkunnig som ser till att pappen blir tät
Underst kring skorstenen ska det sitta ett plåtbeslag som gärna fälls in i skorstenen
Ovanpå det pappen som limmas med asfaltsklister mot plåtbeslaget 20 cm upp på skorstenen med snedskurna kanter utanpå detta sätter man när yttertaket är klart ett skorstensbeslag till som bara ska skydda tätningen mot is och snö speciellt om skorstenen står en bit ner på taket då bildas en ficka mellan skorsten och nocken som bör vara plåttäckt med underbeslaget upp på skorstenen och upp till nock
Även rörgenomföringen måste vara fackmässigt utförd och tåla rörelse utan att läckage uppstår
Se till att omedelbart få dit sakkunnig som ser till att pappen blir tät
Underst kring skorstenen ska det sitta ett plåtbeslag som gärna fälls in i skorstenen
Ovanpå det pappen som limmas med asfaltsklister mot plåtbeslaget 20 cm upp på skorstenen med snedskurna kanter utanpå detta sätter man när yttertaket är klart ett skorstensbeslag till som bara ska skydda tätningen mot is och snö speciellt om skorstenen står en bit ner på taket då bildas en ficka mellan skorsten och nocken som bör vara plåttäckt med underbeslaget upp på skorstenen och upp till nock
Även rörgenomföringen måste vara fackmässigt utförd och tåla rörelse utan att läckage uppstår