78 922 läst ·
117 svar
79k läst
117 svar
TAKBYTE -Taket läcker in massvis vid skorsten!
Det är inget krav på heta arbeten för att falsa plåt,.Noramasen skrev:
Med risk för att bli lite uttjatat ämne. Men jag skulle vilja ha förslag på var man kan hitta ett dokument som styrker anledning till att man ska ha ett underbeslag av plåt vid ett hinder, (oavsett byggnadsmaterial) till ett tak som slutligen täcks av en band/skivtäckning?.
Och var ligger egentligen den ekonomiska samt logistiska motivationen för att dra in ytterligare yrkesgrupp med bland annat krav på "heta arbeten", när det ändå ska vara säkert mot läckage till den slutliga delen är färdigställd?.
Nu har du trampat in i ett getingbo....Noramasen skrev:
Med risk för att bli lite uttjatat ämne. Men jag skulle vilja ha förslag på var man kan hitta ett dokument som styrker anledning till att man ska ha ett underbeslag av plåt vid ett hinder, (oavsett byggnadsmaterial) till ett tak som slutligen täcks av en band/skivtäckning?.
Och var ligger egentligen den ekonomiska samt logistiska motivationen för att dra in ytterligare yrkesgrupp med bland annat krav på "heta arbeten", när det ändå ska vara säkert mot läckage till den slutliga delen är färdigställd?.
Avståndet mellan skorsten och trä är viktig av brandskyddsskäl och i alla bjälklagsgenomföringar och genomföringen mot råsponten är viktigt att tänka på detta!
Skorstensbrand uppstår nämligen oftast i genomföringen mellan uppvärmt utrymme och kallt
I moderna hus med inredd vind är det yttertaket råsponten
Därför är det lämpligt att utföra spalten mellan skorsten råspont och brandsäker isolering med ett underbeslag i plåt som gör att ”pappen” kan limmas så att det bildas en luftspalt mellan plåt och tegel och att plåten skärs in i teglet o fog så att det blir tätt
Själva ytterbeslaget i plåt är sedan en del av yttertaket som inte har annan uppgift än att skydda mot is o regn i större mängder
Jag har inte sett någon riktigt bra dokumenterad konstruktion som beaktar brandskydd fukt is och sol samt värmerörelse
Märkligt hur plåtslagare tvingas leva med praxis utan tvingande bestämmelse faktiskt just där konstruktionen är som känsligast?
Om man går in i exempelvis HUS AMA så finns det överhuvudtaget inte någonstans där det föreskrivs att underbeslag av plåt föreskrivs i samband med ytbeslagning av plan plåt.B byggarätt skrev:Nu har du trampat in i ett getingbo....
Avståndet mellan skorsten och trä är viktig av brandskyddsskäl och i alla bjälklagsgenomföringar och genomföringen mot råsponten är viktigt att tänka på detta!
Skorstensbrand uppstår nämligen oftast i genomföringen mellan uppvärmt utrymme och kallt
I moderna hus med inredd vind är det yttertaket råsponten
Därför är det lämpligt att utföra spalten mellan skorsten råspont och brandsäker isolering med ett underbeslag i plåt som gör att ”pappen” kan limmas så att det bildas en luftspalt mellan plåt och tegel och att plåten skärs in i teglet o fog så att det blir tätt
Själva ytterbeslaget i plåt är sedan en del av yttertaket som inte har annan uppgift än att skydda mot is o regn i större mängder
Jag har inte sett någon riktigt bra dokumenterad konstruktion som beaktar brandskydd fukt is och sol samt värmerörelse
Märkligt hur plåtslagare tvingas leva med praxis utan tvingande bestämmelse faktiskt just där konstruktionen är som känsligast?
Sedan kan det finnas av andra anledningar att man ansluter med obrännbart material nära en brandriskkonstruktion. Och då kan det finnas anledning till att använda sig av ett underbeslag av kraftfullare plåt som pappen ansluts emot. Men detta har ju inget med ts problem att göra då det är läckage på grund av nederbörd som är ifråga. Och vad gäller brandskyddsfråga i detta fall så är det inte ens med i denna tråd. Annars så är det absolut en intressant detalj att ha i beaktning.
De sotare som varit hemma hos mig säger att man överhuvudtaget intebehöver någon huva på skorstenen då den torkar ut på nolltid om man eldar i skorstenen nån gång.Noramasen skrev:
Helt rätt! använder man skorstenen till att elda med eller på annat sätt få den att hålla värme så är det bara dumheter att klä in den. Sätt enbart ett väderskydd så att det inte kommer nederbörd i den. Detta gäller även om det inte eldas utan enbart för kvarvarande ventilations funktion. Värmen från denna skorsten i uppvärmt utrymme stiger och torkar upp eventuell fukt även delen på kallvinden (såvida det inte rör sig om en12,33 m stockikallvindskoloss), och vidare ut i det fria.
Jag bytte tak för ett tag sen och då bytte plåtslagarna skorstensplåten och jag har haft min skorsten inklädd med annan plåt sedan minst 1990, alltså 30 år. Kanske längre. Min skorsten såg fräschare ut än grannarnas som inte är inklädda och husen är byggda nästan samtidigt (40-tal).
Så håller inte med att det är bättre att ha den utan inklädnad. Däremot kanske huven uppepå kan diskuteras, men vi har en ändå, med galler så vi slipper alla fiskmåsar som annars bygger bo där.
Men då borde ju ett hus byggt tegel vittra sönder om det inte var inklätt med plåt,det är ju samma väderförutsättningarE eddiw skrev:De sotare som varit hemma hos mig säger att man överhuvudtaget intebehöver någon huva på skorstenen då den torkar ut på nolltid om man eldar i skorstenen nån gång.
Jag bytte tak för ett tag sen och då bytte plåtslagarna skorstensplåten och jag har haft min skorsten inklädd med annan plåt sedan minst 1990, alltså 30 år. Kanske längre. Min skorsten såg fräschare ut än grannarnas som inte är inklädda och husen är byggda nästan samtidigt (40-tal).
Så håller inte med att det är bättre att ha den utan inklädnad. Däremot kanske huven uppepå kan diskuteras, men vi har en ändå, med galler så vi slipper alla fiskmåsar som annars bygger bo där.
TS problem är hur pappen ska tätas mot skorsten och avluftningsrör och jag rekomenderar att använda ett underbeslag som man limmar pappen mot med asfaltsklister beslaget måste sitta i nivå med råspont och lämna luftspalt mot skorsten och fällas in i skorstenen med lämplig fogsom är tätNoramasen skrev:
Om man går in i exempelvis HUS AMA så finns det överhuvudtaget inte någonstans där det föreskrivs att underbeslag av plåt föreskrivs i samband med ytbeslagning av plan plåt.
Sedan kan det finnas av andra anledningar att man ansluter med obrännbart material nära en brandriskkonstruktion. Och då kan det finnas anledning till att använda sig av ett underbeslag av kraftfullare plåt som pappen ansluts emot. Men detta har ju inget med ts problem att göra då det är läckage på grund av nederbörd som är ifråga. Och vad gäller brandskyddsfråga i detta fall så är det inte ens med i denna tråd. Annars så är det absolut en intressant detalj att ha i beaktning.
Mot avluftningsröret bör liknande typ underbeslag användas
Ja säkert, men jag tror säkert inte det skadar att ha skorstenen inklädd som någon menade. Jag tror inte det blir ett -sämre- skydd med inklädd skorsten än utan.C carl fabian skrev:
Nej det är inte samma typ av tegel och bruk i en skorsten och en skorsten innehåller ventilationskanaler med varm fuktig luft samt om skorstenen saknar huv och nät så kan kajor etc påverkaC carl fabian skrev:
Finns nog inget givet rätt eller fel,men mitthus är byggt 1956 och har oljeeldats till 2002 då jag satte in bergvärme.I samband med takbyte så beslöts att mura ny skorsten då den varit inklädd sedan 2002 ocg det var bara att plocka bort stenarna för hand så svavelsyrepåverkan gör jobbet att mala ner bruket
Men VAR framkommer detta förfarande i dokumenterad form. Och HUR kommer det att bli tätt tak INNAN slutbiten faller på plats. Ska man alltså gegga med asfalt PÅ skorstenen där underbeslaget ansluts för att sedan få ett tätt. Annars så är det väl inte tätare med plåt mot skorstenen än vad pappen ändå har möjlighet till, tillsammans med tapen (som är mycket flexiblare än plåt in i ex. fog) som fastnar på tamejfan ALLTB byggarätt skrev:TS problem är hur pappen ska tätas mot skorsten och avluftningsrör och jag rekomenderar att använda ett underbeslag som man limmar pappen mot med asfaltsklister beslaget måste sitta i nivå med råspont och lämna luftspalt mot skorsten och fällas in i skorstenen med lämplig fogsom är tät
Mot avluftningsröret bör liknande typ underbeslag användas
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
"Du behöver varken löda, limma eller använda andra sammanfogningsmetoder. Materialet är elastiskt och formar sig lätt och naturligt efter underlaget. Du monterar wakaflex snabbt och enkelt med vanliga handverktyg som sax och tumstock. Du kan spara både tid och pengar på att använda wakaflex!"M Ronny takläggare1 skrev:
Jag behöver köpa lite mer, äntligen vet jag vad det riktiga namnet är
TACK!
