J Johnsson 56 skrev:
Så länge plåtslagaren inte varit där kan det ju inte bli helt tätt
Det ska vara tätt innan plåtslagarn har varit där!
Hälsningar ,plåtslagarn. :-
 
  • Gilla
Borgir och 4 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Kan bara instämma detta blir katastrof om det börjar frysa...
Se till att omedelbart få dit sakkunnig som ser till att pappen blir tät
Underst kring skorstenen ska det sitta ett plåtbeslag som gärna fälls in i skorstenen
Ovanpå det pappen som limmas med asfaltsklister mot plåtbeslaget 20 cm upp på skorstenen med snedskurna kanter utanpå detta sätter man när yttertaket är klart ett skorstensbeslag till som bara ska skydda tätningen mot is och snö speciellt om skorstenen står en bit ner på taket då bildas en ficka mellan skorsten och nocken som bör vara plåttäckt med underbeslaget upp på skorstenen och upp till nock
Även rörgenomföringen måste vara fackmässigt utförd och tåla rörelse utan att läckage uppstår
Detta skall plåtslagaren fixa enligt snickaren. Det runt skorstenen.
 
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Det ser ut som om man har vikt upp pappen på skorstenen vilket är rätt men det kan aldrig bli tätt innan plåtslagaren satt dit skorstenbeslagen. Vattnet rinner längsskorten bakom pappen vilket man inte kan gör speciellt mycket åt. I övrigt bör man skära pappen lite kortare i nedänden i längdskarvar för att motverka kapilärsugning och ha ett överlapp på ca 50 cm.
 
  • Gilla
  • Älska
Jakin och 2 till
  • Laddar…
C Codybäst skrev:
Detta skall plåtslagaren fixa enligt snickaren. Det runt skorstenen.
Det stämmer inte det ska vara tätt när plåtslagaren kommer andra gången
Det saknas ett underbeslag i plåt under pappen både vid skorstenen och rörgenomföringen som pappen ska vara limmad med asfaltsklister mot och uppdragen 20 cm på skorstenpå beslaget
 
  • Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det stämmer inte det ska vara tätt när plåtslagaren kommer andra gången
Det saknas ett underbeslag i plåt under pappen både vid skorstenen och rörgenomföringen som pappen ska vara limmad med asfaltsklister mot och uppdragen 20 cm på skorstenpå beslaget
Helt rätt det du säger men det blir inte tätt i överkanten på skortsenen innan pappen kläms fast på plåtbeslaget. I övrigt är det svårt att veta om det finns ett underbleck eller inte under pappen.
 
  • Gilla
Jakin
  • Laddar…
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Consensus Consensus skrev:
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.

Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.

Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
För att vara lite Messersmidt så finns inte kvalitetsansvarig längre. Det begreppet försvann med 2011 i samband med ny PBL då det det byttes ut kontrollansvarig som ALLTID är certifierad för att få kalla sig det.

Före 2011 kunde man vara kvalitetsansvarig med lokalt godkännande på eget bygge helt utan utbildning.

För enklare arbeten krävs inte kontrollansvarig, men om man är osäker så är det vettigt att leja in någon sakkunnig (t.ex KA) som hjälper en på vägen.
 
B byggarätt skrev:
Det stämmer inte det ska vara tätt när plåtslagaren kommer andra gången
Det saknas ett underbeslag i plåt under pappen både vid skorstenen och rörgenomföringen som pappen ska vara limmad med asfaltsklister mot och uppdragen 20 cm på skorstenpå beslaget
Röret blev täckt senare samma dag och imorn skall plåtslagaren sätta underbkecket.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Man blir ju nyfiken på företagets namn :rolleyes: Skandal!
 
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Det är ju inte klart? Rekomenderar dock att klä in hela skorstenen i plåt. Skorstenshuv är att rekommendera.
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
L Loobo skrev:
Det ska vara tätt innan plåtslagarn har varit där!
Hälsningar ,plåtslagarn. :-
Ok, så det behövs ingen plåtslagare för underbläcket ?
 
Pappen skall inte vara tät vid skorstenen, det skall plåten ta hand om(som man fräser in i tegelfogen).
Tejpen är bara en temporär fix som inte verkar fungera.

har du skåran kvar från tidigare taktäckning kan du försöka klämma in ngt där som täcker skarven men bäst är att få dit plåtslagaren så fort det bara går.
 
T TomasBazan skrev:
Här har du fel. Jag driver plåtslageri själv och om jag ser att underbeslag saknas och papp är felutförd. Jag skildig att meddela företaget som gjorde papp eller husägare. Det är mitt ansvar om jag bästemmer klä tak som är fel utförd.
hur ser du ett fel under pappen?
 
Intressant, ditt takjobb påminner väldigt mycket om det som jag fick gjort i höstas, jag tog in kunnig hjälp men herregud fick springa själv på taket och rätta till efter snickarna. Kan säga att jag inte har fått en plåt under pappen vid min skorsten, den plåten kände jag inte till och tydligen inte den kunnige heller. Man vill inte hänga ut med namn, men kan det vara som så att du också bor i närheten av Borås?
 
Det går och ska vara helt tätt innan plåtslagaren kommer med bandtäckningen, blir mycket kondensvatten av just plåt och därför är detta extra viktigt här. Går alldeles utmärkt att lyckas med det dels med lim/dubbelhäftande tejp på undersidan av pappen och med den bra gröna tejpen på översidan etc... brukar förutom underbeslag som det även ska va papp ovan och under(dels för vatten men även så man får bra linjer att montera/falsa plåten mot runt hinder...så det inte blir en luftglugg mellan hinder och råspont:p svarar dåligt då) som leder ut vattnet på pappen nedanför skorsten eller annat hinder. Sedan brukar jag göra som ett skorstensbeslag o papp runt skorsten o klistra samt tejpa...eftersom det bara blir överlappat i hörn:) på bilden har de tagit pappen från sidan o fortsatt framför och då troligtvis skurit i hörnet mot murstock...därför är det tejp i hörnet mot tak på framsidan av skorstenen. Det går alldeles utmärkt att göra ett ”pappbeslag” utanpå det där kalaset bara det inte blir en massa luft o skit innanför. Är skorstenen bredare än cirkus 500mm i bakkant ber du om en skorstensränna bakom...som en kilformad avledare man gör i plåtbeslagets bakstycke:) hoppas detta var till någon hjälp och att det löser sig // jobbar som plåtslagare, kul att ni valt bandtäckning...det finns hopp för mänskligheten:D just det....funkar med asfalt också men goare med de andra alternativen för den där skiten har en tendens att fastna överallt....kläder, verktyg......sen är det där vanliga...i skarvar ska det snedskäras osv...AMA är bra att följa OM möjligt:) nu räcker det med text tycker jag:) ha de gött!:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pefix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.