Underlagspappen ska vara tillräckligt tät.
 
  • Gilla
guggen och 26 till
  • Laddar…
M
Har ni tagit dit plåtslagaren? Tror inte han kommer lägga plåt på ett underarbete som är dåligt heller för då tar väl han över ansvaret?
 
  • Gilla
Hustomt och 5 till
  • Laddar…
J Justwatch skrev:
Ja för de verkar uppenbarligen inte ha koll! skrämmande när de lagt så många tak och deras betyg är topp av deras kunder.. man känner sig korkad. Att jag som privatperson måste veta allt detta..
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.

Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.

Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 13 till
  • Laddar…
Jag driver takföretag själv och Tejp använder man INTE överhuvudtaget.
Allt skarvklistring skall ske på undersidan med någon form av bitumenklister mellan papp/duklagren så att vatten kan rinna av.
En tejp uppe på pappen/duken är aldrig en ok lösning.

Vid skorstenen skall det sitta ett underbeslag av plåt. Det är i flera delar och monteras också på nedersidan skorstenen först och sedan på sidorna så att vattnet kan rinna av ordentligt.
Man kan även dra upp en svetsbar papp runt om skorstenen där skarvarna då smälts ihop och blir helt tätt.
När vatten rinner på skorstenssidorna så kan det dock tränga in bakom underbeslaget/tätskiktet men det skall inte komma in något från takytan.
Först när det yttersta plåtbeslaget, som skall spåras eller fällas in i tegelfogarna är på plats blir det helt tätt vid skorstenen. (Jag rekommenderar dock alltid klä skorstenen helt i plåt om ni inte eldar i den varje dag)

Beträffande röret så finns det färdiga manschetter/stosar som man monterar på röret och ansluter mot takytan.
Plåtslagaren sätter sedan en plåtstos utanpå röret som går ut över takpannorna eller falsas ihop med takbeläggningen om ni skall ha plåttak)

Som sagt, Tejp använder inte en takläggare
 
  • Gilla
tds01088 och 60 till
  • Laddar…
M
Consensus Consensus skrev:
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.

Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.

Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
Vadå, va inte de som la takpappen kvalificerade? Då behöver man väl inte vara ansvarig själv?
 
  • Gilla
  • Wow
Lillefot och 3 till
  • Laddar…
P
J Justwatch skrev:
Ja för de verkar uppenbarligen inte ha koll! skrämmande när de lagt så många tak och deras betyg är topp av deras kunder.. man känner sig korkad. Att jag som privatperson måste veta allt detta..
Man upptäcker inte alltid att det läcker innan man har skickat in ett bra betyg. Och om det inte läcker (ännu) ser man inte takpappret efteråt.
 
  • Gilla
NiclasB och 3 till
  • Laddar…
Det ska vara tätt innan plåt kommer på Med vänlig hälsning, plåtslagare
 
  • Gilla
JPQ och 24 till
  • Laddar…
T- emballage epic är helt rätt papp att använda vid bandtäckning klarar lutning ner till 3 grader och har 12 månaders uv exponerings tid. Vi tejpar skarvar med sigas wigluw tejp som är godkänd för detta. Läckage vid skorsten ska inte förekomma ska det vara helt rätt ska det sitta underbeslag.
 
  • Gilla
Knuten26 och 4 till
  • Laddar…
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Kontakta auktoriserad plåtfirma som gör det enligt AMA, det där luktar katastrof.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
En stor bov är antennsladden som leder in vatten. Den måste böjas av så att vattnet droppar av innan den leds in i huset. (Ser ut som den går rakt in i huset)?
 
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Pappen ska självklart vara tät innan plåten kommer på. T-Flex runt hinder är inget konstigt, är det korrekt pappat så ska det inte läcka in, tyvärr är inte ditt tak pappat på rätt sätt, skarvarna skall vara snedkapade så det leder bort vatten och det skall vara klistrat över pappspiken i nyss sagda skarvar. Oftast blir det bäst när plåtisarna gör det själva innan banden kommer på / Plåtslagaren
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Sök på forumets på takomläggningar eller takbyte. Finns många stackare som råkar ut för klåpare. Ert tak ser, som andra påpekat, inte bra ut.
Gör ett skriftligt klagomål om att vad ni kan förstå är inte detta lagt enligt monteringsanvisningarna, och att ni ifrågasätter kvaliteten på deras utförda arbete.
Be dem bevisa att de har kompetens, utbildningsbevis eller något annat. Bra omdömen på nätet från vänner och bekanta räknas inte...
Påpeka att ni förväntar er full garanti på arbetet. Berätta att ni kommer att besiktiga, och att de får göra om allt, om de gör fel.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Det är åratals sedan jag jag höll på med tak yrkesmässigt, men även då skulle det vara tätt före bandtäckning över sem tex innan bandtäckning. det mesta ser illa ut ur mina ögon.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
J Justwatch skrev:
Tack för svar!!
det gör inget om skarvarna är raka och tejpade om överlappet är tillräckligt mycket
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nä den ska vara tät. Såhär gör jag.
 
  • Vägg och tak i skarv med tätskikt och träreglar vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter.1981 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.