78 915 läst ·
117 svar
79k läst
117 svar
TAKBYTE -Taket läcker in massvis vid skorsten!
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.J Justwatch skrev:
Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.
Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
Jag driver takföretag själv och Tejp använder man INTE överhuvudtaget.
Allt skarvklistring skall ske på undersidan med någon form av bitumenklister mellan papp/duklagren så att vatten kan rinna av.
En tejp uppe på pappen/duken är aldrig en ok lösning.
Vid skorstenen skall det sitta ett underbeslag av plåt. Det är i flera delar och monteras också på nedersidan skorstenen först och sedan på sidorna så att vattnet kan rinna av ordentligt.
Man kan även dra upp en svetsbar papp runt om skorstenen där skarvarna då smälts ihop och blir helt tätt.
När vatten rinner på skorstenssidorna så kan det dock tränga in bakom underbeslaget/tätskiktet men det skall inte komma in något från takytan.
Först när det yttersta plåtbeslaget, som skall spåras eller fällas in i tegelfogarna är på plats blir det helt tätt vid skorstenen. (Jag rekommenderar dock alltid klä skorstenen helt i plåt om ni inte eldar i den varje dag)
Beträffande röret så finns det färdiga manschetter/stosar som man monterar på röret och ansluter mot takytan.
Plåtslagaren sätter sedan en plåtstos utanpå röret som går ut över takpannorna eller falsas ihop med takbeläggningen om ni skall ha plåttak)
Som sagt, Tejp använder inte en takläggare
Allt skarvklistring skall ske på undersidan med någon form av bitumenklister mellan papp/duklagren så att vatten kan rinna av.
En tejp uppe på pappen/duken är aldrig en ok lösning.
Vid skorstenen skall det sitta ett underbeslag av plåt. Det är i flera delar och monteras också på nedersidan skorstenen först och sedan på sidorna så att vattnet kan rinna av ordentligt.
Man kan även dra upp en svetsbar papp runt om skorstenen där skarvarna då smälts ihop och blir helt tätt.
När vatten rinner på skorstenssidorna så kan det dock tränga in bakom underbeslaget/tätskiktet men det skall inte komma in något från takytan.
Först när det yttersta plåtbeslaget, som skall spåras eller fällas in i tegelfogarna är på plats blir det helt tätt vid skorstenen. (Jag rekommenderar dock alltid klä skorstenen helt i plåt om ni inte eldar i den varje dag)
Beträffande röret så finns det färdiga manschetter/stosar som man monterar på röret och ansluter mot takytan.
Plåtslagaren sätter sedan en plåtstos utanpå röret som går ut över takpannorna eller falsas ihop med takbeläggningen om ni skall ha plåttak)
Som sagt, Tejp använder inte en takläggare
Vadå, va inte de som la takpappen kvalificerade? Då behöver man väl inte vara ansvarig själv?Consensus skrev:
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.
Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.
Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
Man upptäcker inte alltid att det läcker innan man har skickat in ett bra betyg. Och om det inte läcker (ännu) ser man inte takpappret efteråt.J Justwatch skrev:
Det ska vara tätt innan plåt kommer på Med vänlig hälsning, plåtslagare
T- emballage epic är helt rätt papp att använda vid bandtäckning klarar lutning ner till 3 grader och har 12 månaders uv exponerings tid. Vi tejpar skarvar med sigas wigluw tejp som är godkänd för detta. Läckage vid skorsten ska inte förekomma ska det vara helt rätt ska det sitta underbeslag.
Kontakta auktoriserad plåtfirma som gör det enligt AMA, det där luktar katastrof.J Justwatch skrev:Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Pappen ska självklart vara tät innan plåten kommer på. T-Flex runt hinder är inget konstigt, är det korrekt pappat så ska det inte läcka in, tyvärr är inte ditt tak pappat på rätt sätt, skarvarna skall vara snedkapade så det leder bort vatten och det skall vara klistrat över pappspiken i nyss sagda skarvar. Oftast blir det bäst när plåtisarna gör det själva innan banden kommer på / PlåtslagarenJ Justwatch skrev:Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Produkter som diskuteras: "pappspiken"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Sök på forumets på takomläggningar eller takbyte. Finns många stackare som råkar ut för klåpare. Ert tak ser, som andra påpekat, inte bra ut.
Gör ett skriftligt klagomål om att vad ni kan förstå är inte detta lagt enligt monteringsanvisningarna, och att ni ifrågasätter kvaliteten på deras utförda arbete.
Be dem bevisa att de har kompetens, utbildningsbevis eller något annat. Bra omdömen på nätet från vänner och bekanta räknas inte...
Påpeka att ni förväntar er full garanti på arbetet. Berätta att ni kommer att besiktiga, och att de får göra om allt, om de gör fel.
Gör ett skriftligt klagomål om att vad ni kan förstå är inte detta lagt enligt monteringsanvisningarna, och att ni ifrågasätter kvaliteten på deras utförda arbete.
Be dem bevisa att de har kompetens, utbildningsbevis eller något annat. Bra omdömen på nätet från vänner och bekanta räknas inte...
Påpeka att ni förväntar er full garanti på arbetet. Berätta att ni kommer att besiktiga, och att de får göra om allt, om de gör fel.
