Dom sista 10-15 åren har jag inte träffat på en snickare som ärJanneJanne123 skrev:
Håller just nu på med ett takbyte och just nu ser status ut enligt bilderna. Har redan påpekat att trekantslist saknas och det ska åtgärdas. Vindskivorna ser ut som något jag hade blivit halvstolt över om min 8-åriga son kom hem med från träslöjden, men jag förväntar mig högre precision från proffs. Tycker tejpen runt skorstenen ser väldigt sketchy ut och förstår inte alls hur takfoten är tänkt.
Vad tycker ni, är jag gnällig eller har jag fog för min kritik?
[bild][bild][bild][bild][bild]
Värt namnet..
Alla påstår dom har erfarenheter men dom kan ej bevisa enkla färdigheter.
Jag skulle vilja nån slags system som stänger ute dessa skojar på person nivå ur branschen på livstid.
Aaaah, detta visste jag om då jag anlitade min snickare, som ville fortsätta att jaga i vårt älgjaktslag😁
Vi har jagat många år tillsammans, så visst finns det undantag.
Eller så måste man ha en bra hållhake eller vattentätt avtal.
Här på bygden lyssnar vi med varandra.
Tar aldrig in nån från större tätorter som privatperson.
Vi har jagat många år tillsammans, så visst finns det undantag.
Eller så måste man ha en bra hållhake eller vattentätt avtal.
Här på bygden lyssnar vi med varandra.
Tar aldrig in nån från större tätorter som privatperson.
Redigerat:
Helt fel dessutomA anojak skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De vet ju inte vilken papp som ska ligga överst, för att hindra vatten att tränga in.
Jo, jo... Nu säger väl nån att det ska givetvis vara tegel över.
Varför då bemöda sig att lägga papper på för syns skull?
Takfotsplåt/underbeslag monteras alltid under takduken. Den plåt som du pratar om som ska täcka läkten kallas för skyddsplåt/-beslag då den ska skydda läktens nederkant.H Hybro skrev:Folk ser olika på andvändning av takfotsplåt.
- Att förhindra INSYN in under t ex tegel eller plåttak. Dölja läkt mm.
- Att leda vatten, även kondens och vattengenomträngning från takets ovansida ned i hängrännan, monterad så att inget leds förbi, alltså över hängrännan.
Då krävs det att takplåtsfoten är monterad med överdel liggande under underlagspappen!
- TS vilket tror du är syftet med takfotsplåten i ditt fall?
.
Gröntejp ska absolut inte användas då den kommer att släppa och orsakat otätheter. Vid vindskivorna ska duken helst vikas ner runt 3-kantslisten och ligga innanför vindskivan för att fuktskydda takets ytterkanter.
Så innan de lägger på takpannorna så skulle jag rekommendera som andra skrivit att ta dit en besiktningsman för att få ett dokument på vad som är felaktigt, sedan kräva att detta blir åtgärdat.
Ja båda beslagen ska ju leda ned vatten till hängrännan. Fotplåten ska ta det vattnet som eventuellt kan uppstå och rinner på duken/pappen under pannorna, skyddsplåten ska ju skydda bärläkt och leda ned vattnet från pannorna bättre till hängrännan, samt motverka det stänker in vatten under takpannorna i nederkant.H Hybro skrev:
Vad skyllde han på? Att det var en praktikant eller? Se i alla fall till att det är annat folk som gör fortsättningen på jobbet, är det samma klåpare så lär det ju inte bli mycket bättre.JanneJanne123 skrev:
Det sjuka är att firman tar bra betalt per timme för folk som de garanterat vet är helt kassa på sitt jobb. Så firman är uppenbarligen inte seriös.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden