Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Ska gamla hängrännan behållas ellwr bytas
Det läcker in vatten vid klamrarna, inte mkt men lite och mer när det blir äldre.JanneJanne123 skrev:
Och monteringsanvisningar är till för att följas för att det ska vara godkänt.
Folk ser olika på andvändning av takfotsplåt.
- Att förhindra INSYN in under t ex tegel eller plåttak. Dölja läkt mm.
- Att leda vatten, även kondens och vattengenomträngning från takets ovansida ned i hängrännan, monterad så att inget leds förbi, alltså över hängrännan.
Då krävs det att takplåtsfoten är monterad med överdel liggande under underlagspappen!
- TS vilket tror du är syftet med takfotsplåten i ditt fall?
.
- Att förhindra INSYN in under t ex tegel eller plåttak. Dölja läkt mm.
- Att leda vatten, även kondens och vattengenomträngning från takets ovansida ned i hängrännan, monterad så att inget leds förbi, alltså över hängrännan.
Då krävs det att takplåtsfoten är monterad med överdel liggande under underlagspappen!
- TS vilket tror du är syftet med takfotsplåten i ditt fall?
.
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Alltså jag vet ärlig talat inte. Lejde ut det här jobbet för att min kunskap om tak är låg, men läsa kan jag och det räcker att spendera en minut i installationsanvisningarna för att se att tillverkaren verkar tycka att man ska ha en takfotsplåt. Om det är bra, onödigt eller dåligt är jag inte kompetent nog att avgöra.H Hybro skrev:
.
Från tråden nedan. I mitt fall blev det två takfotsplåtar. Vilket skulle kunna ses som onödigt. Men det övre behövs för att "leda" takvattnet ned i hängrännnan och inte bara spruta över. Vatten "följer" en annan yta.
Testade genom att hälla vatten innan jag satte fast.
- Påstår nu inte att allt är rätt utfört, utan bara en tråd om hur jag gjorde när det blev nytt tak på huset.
Tog hjälp av en pensionerad erfaren snickare.
Taket har nu funkat 8 år.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=305773#p4005131
.
Från tråden nedan. I mitt fall blev det två takfotsplåtar. Vilket skulle kunna ses som onödigt. Men det övre behövs för att "leda" takvattnet ned i hängrännnan och inte bara spruta över. Vatten "följer" en annan yta.
Testade genom att hälla vatten innan jag satte fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Påstår nu inte att allt är rätt utfört, utan bara en tråd om hur jag gjorde när det blev nytt tak på huset.
Tog hjälp av en pensionerad erfaren snickare.
Taket har nu funkat 8 år.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=305773#p4005131
.
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Bjuder på lite fler bilder på underverket:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bra, för sådär ska det inte vara!
Det är korrekt att man skär duken diagonalt och inte rakt i takfallets riktning. Men man stiftar inte ovanpå och de ser inte ut som rätt avstånd på diagonalskärningen heller (brukar vara väldigt tydligt i monteringsanvisningarna).
Det är korrekt att man skär duken diagonalt och inte rakt i takfallets riktning. Men man stiftar inte ovanpå och de ser inte ut som rätt avstånd på diagonalskärningen heller (brukar vara väldigt tydligt i monteringsanvisningarna).
Åtgärda felen?
Jag hade nog helst sett att allt gjordes om men det är kanske det som är tanken?
Håll noga koll och fota efterhand som dom ”fixar” felen…
Nu är det förstås 20 år sen jag och några kompisar lade tak på min tillbyggnad så utvecklingen har väl gått framåt även där 😅
Jag visste inte ens att det fanns nåt annat än takpapp men på bilderna är det väl nån sorts ”underlagsduk” som använts? Takpapp hade nog aldrig gått att ”skrynkla” till på det viset 😄
Jag hade nog helst sett att allt gjordes om men det är kanske det som är tanken?
Håll noga koll och fota efterhand som dom ”fixar” felen…
Nu är det förstås 20 år sen jag och några kompisar lade tak på min tillbyggnad så utvecklingen har väl gått framåt även där 😅
Jag visste inte ens att det fanns nåt annat än takpapp men på bilderna är det väl nån sorts ”underlagsduk” som använts? Takpapp hade nog aldrig gått att ”skrynkla” till på det viset 😄
Ser nu att man inte lagt pappen rätt i ränndalen.
Den ska i sin helhet läggas först. Därefter lägger man på resten av pappen på taket.
Risken är annars om t ex en panna går sönder, rinner regnvatten i under
nämnda papp. Även om man kletat i lite klister.
Den ska i sin helhet läggas först. Därefter lägger man på resten av pappen på taket.
Risken är annars om t ex en panna går sönder, rinner regnvatten i under
nämnda papp. Även om man kletat i lite klister.